رتبهبندی علمی موسسات غیردولتی بهزودی عملیاتی میشود
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این موسسات در نظام رتبهبندی موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) حضور دارند.
باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امامجمعه - مهدی نویدبخش، مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در توضیح وضعیت ارزیابی و رتبهبندی موسسات آموزش عالی غیردولتی گفت: در سالهای اخیر تلاش شده تا فرآیند ارزیابی عملکرد موسسات آموزش عالی غیردولتی به شکل نظاممند و مبتنی بر شاخصهای علمی انجام شود تا تصویری دقیق از وضعیت آموزشی، پژوهشی و مدیریتی این مراکز ارائه شود.
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره نبود رتبهبندی برای موسسات غیردولتی افزود: این ادعا صحت ندارد و موسسات آموزش عالی غیردولتی نیز همانند دانشگاههای دولتی در نظام رتبهبندی ISC حضور دارند و اطلاعات و شاخصهای عملکردی آنها بهصورت مستمر در این نظام پایش میشود.
نویدبخش ادامه داد: در سال جاری تمامی شاخصهای مورد نیاز برای ارزیابی و رتبهبندی موسسات آموزش عالی غیردولتی با همکاری بخشهای تخصصی وزارت علوم احصا و تدوین شده و این شاخصها برای بررسی و اجرای فرآیند رتبهبندی به موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) ارسال شده است.
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم تصریح کرد: بر اساس این شاخصها، فرآیند رتبهبندی دقیق موسسات آموزش عالی غیردولتی و همچنین دستهبندی علمی آنها در دستور کار قرار گرفته و نتایج آن میتواند مبنایی برای سیاستگذاری، ارتقای کیفیت آموزشی و افزایش رقابت علمی میان این موسسات باشد.
وی افزود: هدف از اجرای نظام رتبهبندی، ایجاد شفافیت در عملکرد موسسات آموزش عالی، تقویت کیفیت آموزشی و پژوهشی و فراهمکردن امکان مقایسه علمی میان مراکز مختلف است تا دانشجویان، خانوادهها و سیاستگذاران آموزشی بتوانند بر اساس اطلاعات دقیقتر درباره وضعیت این موسسات تصمیمگیری کنند.
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی با تاکید بر نقش موسسات غیردولتی در توسعه آموزش عالی کشور اظهار کرد: این موسسات بخش مهمی از ظرفیت آموزش عالی را تشکیل میدهند و با اجرای دقیق نظامهای ارزیابی و رتبهبندی، امکان ارتقای کیفیت و افزایش سهم آنها در تولید علم و تربیت نیروی انسانی متخصص بیش از پیش فراهم خواهد شد.