خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 07 تیر 1405
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

رضا قطبی اولین مدیر رادیو و تلویزیون ایران درگذشت

اعتماد | همه | سه شنبه، 06 شهریور 1403 - 16:55
رضا قطبی اولین مدیر رادیو و تلویزیون ایران در سن 85 سالگی در پاریس درگذشت.
قطبي،تلويزيون،پهلوي،ايران،راديو،شاه

کد خبر: 672685 | ۱۴۰۳/۰۶/۰۶ ۱۶:۵۴:۰۹
رضا قطبی اولین مدیر رادیو و تلویزیون ایران در سن 85 سالگی در پاریس درگذشت.
نام کامل او عبدالرضا قطبی گیلانـی بود و از سال 42 مدیر رادیو و تلویزیون ایران شد.
قطبی اگرچه خود را ناسیونالیست می‌دانست ولی در واقع طرفدار چپ بود.
او حتی اجازه داد افرادی مانند خسرو گلسرخی و احمد شاملو در تلویزیون به فعالیت بپردازند.
موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران درباره وی نوشته است: «شاه و برخی اطرافیانش، معتقد بودند قطبی، نقش کلیدی در سقوط پهلوی داشت؛ گزاره‌ای که با روند اقدامات قطبی که بیشتر در جهت تقویت حکومت شاهنشاهی بود، در تعارض است.
اما آنها برای این ادعای خود به عملکرد قطبی در تلویزیون و مشورت‌هایش در سال‌های پایانی حکومت پهلوی اشاره می‌کنند؛ چنان‌که انصاری بر این باور است قطبی با پخش نطق معروف «من صدای انقلاب شما را شنیدم»، ابهت شاه را در هم شکست.»
پس از پیروزی انقلاب، قطبی مدتی در تهران به‌صورت مخفیانه زندگی می‌کرد تا اینکه فرح پهلوی با پرداخت هزینه‌ای کلان راه خروج وی را فراهم کرد.