خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تحولات اوکراین| آمریکا اعزام نیرو به اوکراین را رد کرد

تسنیم | بین‌الملل | سه شنبه، 18 اردیبهشت 1403 - 11:54
واکنش قاطع روسیه به تهدید اعزام نیرو به اوکراین، موافقت کی یف با ورود نظامیان غربی، درخواست چین از فرانسه و بروکسل برای ایجاد شرایط مذاکرات صلح اوکراین، مخالفت رم با ارسال سلاح دوربرد به کی یف و قصد تحریم 4 رسانه روسی، از رویدادهای مهم جنگ هستند.
اوكراين،روسيه،اروپا،نظامي،اتحاديه،فرانسه،خارجه،روز،اعزام،سلا ...

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته، دوشنبه، در یک نشست خبری اعلام کرد که رئیس جمهور جو بایدن، به صراحت گفته است که اعزام نیروهای آمریکایی به اوکراین اتفاق نخواهد افتاد.
میلر در عین حال از اظهار نظر درباره سخنان "حکیم جفریس"، رهبر دموکرات‌ ها در مجلس نمایندگان آمریکا که امکان مشارکت نظامیان این کشور در درگیری اوکراین را بعید ندانسته، خودداری کرد.
پس از سخنان این سیاستمدار دموکرات، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن یادآور شد که تلاش برخی نمایندگان کنگره برای افزایش تدارکات نظامی و حتی اعزام نیرو به اوکراین قادر به تغییر وضعیت در منطقه درگیری اوکراین نخواهد بود.
به عقیده وی، با پیشروی موفقیت آمیز نیروهای روسی، اظهارات مقامات غربی درباره روند اوضاع اوکراین تندتر و تهاجمی‌تر شده است.
آنتونوف همچنین از ایالات متحده خواست تا در سیاست تهاجمی خود در قبال روسیه تجدید نظر کند.
روز دوشنبه حکیم جفریس گفت که در صورت شکست کی‌یف، واشنگتن ممکن است نیروهای خود را برای مشارکت در درگیری‌های اوکراین اعزام کند.
او در مصاحبه با شبکه CBS گفت: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم اوکراین سقوط کند، زیرا اگر این اتفاق بیفتد، این احتمال وجود دارد که آمریکا مجبور شود در درگیری دخالت کند - نه فقط با پول ما، بلکه با اعزام نیروی نظامی.»
جفریس همچنین معتقد است که جناح طرفدار روسیه در حزب جمهوری‌خواه در حال افزایش است.
در این رابطه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز در مصاحبه‌ای گفت: واکنش سریع و موثر روسیه به اظهارات مقامات غربی مبنی بر آمادگی آنها برای اعزام نیروهای نظامی خود به اوکراین ضروری است.
او گفت: «این اظهارات بی‌سابقه و بدون تعقل هستند که نیازمند پاسخی بسیار قاطع، سریع و مؤثر از سوی ما هستند.»
پسکوف افزود: سخنان مقامات فرانسه، انگلیس و ایالات متحده مبنی بر اعزام نیروی نظامی برای شرکت در درگیری اوکراین تهدیدآمیز و تحریک آمیز است و تنها باعث تشدید تنش می‌شود.
در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و چهارمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:
***
شمیگال: اگر غرب تصمیم به اعزام نیرو به اوکراین بگیرد، کی‌یف خوشحال خواهد شد
دنیس شمیگال، نخست وزیر اوکراین شب گذشته در گفتگو با شبکه کانادایی CBC News اعلام کرد که کی‌یف نظریه ورود نیروهای نظامی غربی به خاک اوکراین را تایید می‌کند.
او گفت: «ما به هر نوع حمایتی با تحریم‌های ضد روسی، حمایت نظامی و سیاسی نیاز داریم و اگر متحدان ما تصمیم بگیرند سربازان، مربیان یا مشاوران نظامی خود را به اوکراین بفرستند، ما از این بابت سپاسگزار خواهیم بود.
<...> اگر چنین زمانی فرا رسد، ما از این مسئله استقبال کرده و خوشحال خواهیم شد.»
به گفته نخست وزیر، بازگرداندن مناطق تحت کنترل کی‌یف با نیروهای نظامی غربی آسانتر خواهد بود، اما اکنون اوکراین فقط برای محافظت از «ارزش‌های دموکراتیک و مرزهای اروپایی» درخواست سلاح بیشتر کرده است.
پیش از این، یک نماینده پارلمان اعلای اوکراین نیز اعتراف کرد که کی‌یف ممکن است از اتحادیه اروپا بخواهد نیروی نظامی به منطقه درگیری بفرستد.
به گفته او، این مسئله به "وضعیت در جبهه" بستگی دارد.
شولتز: اتحادیه اروپا درباره استفاده از درآمد حاصل از دارایی‌های روسیه به نفع اوکراین به توافق رسیده
اولاف شولتز، صدراعظم آلمان شب گذشته دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سران دولت کشورهای حوزه بالتیک در لتونی، اعلام کرد که اعضای اتحادیه اروپا در مورد استفاده از 90 درصد از درآمدهای منجمد شده روسیه برای نیازهای نظامی اوکراین به اجماع رسیده‌اند.
او گفت: «در هر حال، ما در اروپا اتفاق نظر داریم که می‌خواهیم از سودهای بادآورده از دارایی‌های مسدود شده روسیه استفاده کنیم.
این مبلغ قابل توجهی است که به چندین میلیارد در سال می‌رسد.اتحادیه اروپا موافقت کرد که حدود 90 درصد از این بودجه را برای نیازهای دفاعی اوکراین بدون تعهد به خرید تسلیحات در اروپا استفاده کند.»
کاخ سفید: از بازداشت یک سرباز آمریکایی در روسیه مطلع هستیم
جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید، شب گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد، این واقعیت که یک سرباز آمریکایی در خاک روسیه بازداشت شده برای مقامات واشنگتن تایید شده است.
وی تأیید کرد که دولت از این اطلاعات آگاه است.
با این حال، کربی جزئیات بیشتری ارائه نکرد و افزود: «این سؤال بهتر است که از همکارانمان در وزارت دفاع پرسیده شود.»
اوایل روز دوشنبه، NBC News از بازداشت یک نظامی آمریکایی در روسیه خبر داد.
همانطور که اشاره شد، این نظامی به عنوان بخشی از نیروهای آمریکایی در کره جنوبی خدمت می‌کرد و با ابتکار خود به روسیه سفر کرده است.
ماکرون: فرانسه در حال جنگ با روسیه نیست
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در پاریس، تاکید کرد که فرانسه نه با روسیه و نه با مردم روسیه در حال جنگ نیست.
رهبر فرانسه تاکید کرد: ما نه با روسیه و نه با مردم این کشور در جنگ نیستیم و قصد چنین کاری را هم نداریم.
ماکرون همچنین یادآور شد که پکن و پاریس باید تلاش‌های مشترکی رابرای جلوگیری از یک "جنگ سرد جدید" انجام دهند.
شی جین پینگ: چین، فرانسه و اتحادیه اروپا باید شرایطی را برای مذاکره درباره اوکراین فراهم کنند
شی جین پینگ، رئیس جمهور چین روز دوشنبه در دیدار سه جانبه با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در پاریس تاکید کرد که چین، فرانسه و اتحادیه اروپا باید با تشدید درگیری‌ها در اوکراین مقابله کنند و شرایطی را برای مذاکرات صلح ایجاد کنند.
به گفته رهبر چین، پکن، پاریس و بروکسل باید برای برقراری آتش بس سریع و بازگرداندن صلح در اروپا تلاش کرده و همچنین از راه حل سیاسی برای بحران حمایت کنند.
شی جین پینگ بار دیگر تاکید کرد که چین در درگیری نظامی در اوکراین شرکت ندارد و تمام تلاش خود را برای تسهیل مذاکرات صلح انجام می‌دهد.
تاکید سفیر انگلیس در روسیه بر ادامه حمایت از اوکراین
یک مقام وزارت خارجه انگلیس فاش کرد که نایجل کیسی، سفیر بریتانیا در مسکو در دیدار روز گذشته خود با مقامات وزارت خارجه روسیه اطمینان داد که لندن به کمک به کی‌یف ادامه خواهد داد.
سفیر حمایت بریتانیا از اوکراین را تایید کرده و موضع لندن در ارائه حمایت از اوکراین را تایید کرد.
بعد از ظهر روز گذشته، سفیر کیسی به وزارت خارجه روسیه احضار شد و حدود 30 دقیقه در آنجا بود.
وزارت خارجه فرانسه اعزام نیرو به اوکراین را تکذیب کرد
وزارت امور خارجه فرانسه روز دوشنبه در صفحه خود در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) اعلام کرد که این کشور قصد ندارد سربازان خود از لژیون خارجی رابه اوکراین بفرستد.
در این بیانیه آمده است: کمپین‌های اطلاعاتی نادرستی درباره نحوه حمایت فرانسه از اوکراین همچنان ادامه دارد.
خیر، فرانسه به اوکراین نیرو نفرستاده است.
به عنوان مثال، این وزارتخانه نمونه‌هایی از گزارشات رسانه‌ای را ضمیمه کرد که با خطوط قرمز در مورد اعزام نیروهای لژیون خارجی برای شرکت در درگیری اوکراین خط خورده است.
روز گذشته پیر لویی، سفیر فرانسه در مسکو به دلیل تکرار سخنان جنجالی امانوئل ماکرون، درباره امکان اعزام نیرو از اروپا به اوکراین به وزارت خارجه روسیه احضار شد.
قصد اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم علیه 4 رسانه روسیه
آژانس خبری بلومبرگ شب گذشته گزارش داد که اتحادیه اروپا در حال بررسی ممنوعیت احزاب سیاسی، اندیشکده‌ها و سایر موسسات از پذیرش کمک مالی از روسیه و همچنین ممنوعیت پخش چهار رسانه دیگر روسی در اروپا به عنوان بخشی از بسته تحریمی جدید است.
طبق این گزارش، این پیشنهاد که چهار رسانه دیگر روسیه نیز از پخش در اروپا منع می‌شوند، باید به اتفاق آرا توسط 27 کشور عضو اتحادیه تصویب شود تا لازم الاجرا شود و همچنان ممکن است تغییر کند.
بلومبرگ به نقل از ویرا یوروا، نایب رئیس کمیسیون اروپا نوشت: تحریم‌ها علیه وب سایت صدای اروپا و همچنین روزنامه راسیسکایا گازیتا، خبرگزاری نووستی و شرکت رسانه‌ای ایزوستیا اعمال خواهد شد.
وی افزود که اتحادیه اروپا آنها را به عنوان رسانه به رسمیت نمی‌شناسد.
این آژانس برنامه ممنوعیت رسانه‌های روسی را با انتخابات آتی پارلمان اروپا که در ماه ژوئن برگزار می شود، مرتبط دانست.
علاوه بر این، اتحادیه اروپا در مورد ممنوعیت واردات هلیوم روسیه، تشدید محدودیت‌ها بر صادرات سنگ معدن منگنز و سایر ترکیبات خاکی کمیاب، و همچنین ممنوعیت دسترسی به بنادر حدود 11 کشتی مشکوک به ارتباط با مجتمع صنایع نظامی روسیه بحث می‌کند.
ایتالیا ارسال سلاح به اوکراین برای حمله به خاک روسیه را تکذیب کرد
آنتونیو تایانی، وزیر امور خارجه ایتالیا در یک کنفرانس مطبوعاتی در رم، اعلام کرد که این کشور برای حمله به خاک روسیه به اوکراین سلاحی نخواهد فرستاد.
او در مورد اظهارات مقامات لندن در مورد تامین موشک‌های دوربرد طوفان سایه با دقت بالا، این توضیح راداده و افزود: ما در جنگ با روسیه نیستیم.
دفاع از حق تعیین سرنوشت اوکراین و احترام به قوانین بین المللی موضوع دیگری است.
تایانی افزود که ایتالیا تنها برای توقف نیروهای روسیه به کی‌یف تسلیحات دفاعی می‌دهد.
وی تاکید کرد: محتوای کمک‌های نظامی به اوکراین محرمانه است و فقط پارلمان این کشور از آن مطلع است.
گیدو کروستو، وزیر دفاع ایتالیا روز دوشنبه گفت که رم در حال آماده سازی بسته نهم کمک نظامی خود به اوکراین است که در هفته ‌های آینده تصویب خواهد شد.
روسیه اف-16 ها در اوکراین را حامل سلاح هسته‌ای در نظر خواهد گرفت
وزارت امور خارجه روسیه هشدار داد که اگر جنگنده های F-16 ساخت آمریکا در مناطق عملیاتی در اوکراین ظاهر شوند، روسیه این هواپیماها را به عنوان حامل سلاح های هسته‌ای در نظر خواهد گرفت.
در بیانیه منتشره آمده است: مسکو نمی تواند این واقعیت را نادیده بگیرد که F-16 یک پلت فرم با قابلیت دوگانه است که می تواند هم سلاح های متعارف و هم سلاح های هسته‌ای را حمل کند.
این وزارتخانه با تاکید بر اینکه، این جنگنده‌ها برای سال‌ها اساس ناوگان هواپیما را تشکیل می‌دادند که در مأموریت‌های هسته‌ای مشترک ناتو استفاده می‌شد، افزود: صرف نظر از اینکه این هواپیماها با چه تغییر خاصی عرضه خواهند شد، ما آنها را حامل سلاح های هسته‌ای تلقی کرده و این اقدام آمریکا و ناتو را یک تحریک عمدی می‌دانیم.
بورل: اوکراین باید تولید نظامی در داخل ایجاد کند
جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا در جریان نشست صنایع دفاعی اتحادیه و اوکراین، تاکید کرد که مقامات کی‌یف باید تولیدات نظامی داخلی را ایجاد کنند، از جمله با کمک مالی جمع آوری شده از دارایی‌های مسدود شده روسیه.
او گفت: در صورت امکان، سلاح‌ها باید با حمایت شرکت‌های اروپایی در داخل اوکراین تولید شود، این امر باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل و نقل و رفع مشکل جابجایی می‌شود.
بورل تاکید کرد که وجوه ضبط شده از روسیه باید توسط اوکراینی‌ها در خاک خود استفاده شود تا بتوانند منابع مالی لازم برای تولید سلاح را فراهم کنند.
این مقام افزود که نمایندگانی از 140 شرکت از 25 کشور اروپایی برای بحث در مورد این نظریات در این مجمع حاضر شدند.
او گفت: «وظیفه ادغام صنعت اوکراین در اکوسیستم دفاعی اتحادیه اروپا است.
وظیفه تقویت و توسعه قابلیت‌های صنایع دفاعی اوکراین و تولید سریع‌تر و بیشتر است.»
دستگیری 4 نفر در بلاروس در ارتباط با استخدام جوانان توسط کی‌یف
سرگئی آلینیک، وزیر امور خارجه بلاروس روز دوشنبه اعلام کرد که بر اساس تحقیقات جنایی چهار نفر در رابطه با استخدام جوانان بلاروسی توسط کی‌یف بازداشت شدند.
او گفت: گروهی از دانشجویان کم سن و سال شناسایی شدند که توسط سرویس‌های اطلاعاتی اوکراین برای آماده سازی و ارتکاب اقدامات تروریستی استخدام شده بودند.
و طبیعتاً اکنون تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.
وزیر خارجه یادآور شد که فعالیت‌های استخدام از طریق مأموریت‌های دیپلماتیک از هر نظر ، از جمله از نظر حقوق بین‌الملل غیرقانونی است، چه رسد به استفاده از افراد بسیار جوان و سوء استفاده از آنها.
همین امر در مورد مزدوران نیز صدق می‌کند.
مسدود شدن 40 کانال انتقال تسلیحات از اوکراین به بلاروس
وزیر امور خارجه بلاروس همچنین اعلام کرد که اوکراین مرتباً سعی می‌کند سلاح و مواد منفجره را به خاک بلاروس منتقل کند و در سال 2023 و آغاز سال 2024، مینسک 40 کانال انتقال را متوقف کرد.
سرگئی آلینیک همچنین نسبت به ادامه اقدامات تحریک آمیز طرف اوکراینی، از جمله پرتاب هواپیماهای بدون سرنشین و تلاش برای انتقال سلاح به خاک بلاروس با استفاده از این نوع تجهیزات برای انجام اقدامات تروریستی ابراز نگرانی کرد.
به گفته او، در حال حاضر کمیته امنیت دولتی بلاروس 30 نفر را که قصد سازماندهی انواع خرابکاری در این کشور از جمله حملات تروریستی را داشتند، بازداشت کرده است.
انتهای پیام/