خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 14 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

روایت مقام سازمان ملل از وضعیت بیمارستان‌های غزه

باشگاه خبرنگاران | بین‌الملل | شنبه، 01 اردیبهشت 1403 - 16:06
نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در فلسطین، وضعیت نوار غزه را یک «جهنم انسانی» توصیف کرد.
سازمان،ملل،بيمارستان،غزه،زايمان،متحد،صندوق،بازديد،جمعيت،دليل ...

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در فلسطین، پس از ۶ ماه و نیم حمله به بخش بهداشت غزه و بیمارستان‌های نابود شده در شمال، مرکز و جنوب غزه، پس از بازگشت از ماموریتش به این باریکه وضعیت نوار غزه را یک «جهنم انسانی» توصیف کرد.
دومینیک آلن، نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در فلسطین از طریق ویدئویی از قدس اشغالی با خبرنگاران در مقر سازمان ملل در ژنو صحبت کرد و گفت: «آنچه من شاهد آن بودم دلخراش است و قابل توصیف نیست.
ما دیدیم که تجهیزات پزشکی عمدا شکسته و منهدم شده‌اند.
دستگاه‌های مهم سونوگرافی که برای کمک به اطمینان از تولد ایمن نوزادان حیاتی هستند، سیم‌هایشان قطع و صفحه‌نمایش‌شان خرد شده است.»
این ماموریت بین‌المللی از سوی آژانس بهداشت باروری سازمان ملل متحد با همکاری سازمان جهانی بهداشت، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد و آنروا انجام شد.
به گفته سازمان ملل، هدف این ماموریت بازدید از حدود ۱۰ بیمارستان از جمله بیمارستان الاقصی در مرکز غزه بود که به دلیل تعداد زیاد بیماران ترومایی (جراحات جسمی) با حجمی بیش از ظرفیت خود مواجه است و دیگر قادر به انجام مراقبت‌های باروری نیست.
این مقام صندوق جمعیت سازمان ملل گفت: «من از وضعیت یک میلیون زن و دختر در غزه در حال حاضر وحشت دارم، به ویژه ۱۸۰ زنی که هر روز در شرایط غیرانسانی غیرقابل تصور زایمان می‌کنند.»
قبل از جنگ، ۱۵ درصد موارد زایمان نیاز به مراقبت‌های فوری پزشکی داشتند، اما بر اساس برخی گزارش‌ها این درصد اکنون ۲ برابر شده است.
دومینیک آلن گفت: «این اعداد افزایش یافته است.
برخی از پزشکان می‌گویند که عوارض مربوط به زایمان در حال حاضر بیش از ۲ برابر آن چیزی است که قبلاً با آن روبه‌رو بودند و این به دلیل سوءتغذیه، کم آبی بدن و ترس است که همه اینها بر توانایی زن باردار برای زایمان ایمن و تکمیل دوره کامل بارداری تأثیر می‌گذارد.»
بیمارستان الشفا که بزرگترین بیمارستان غزه بود، ویران شده، در رفح در جنوب، بیمارستان اماراتی که راه نجاتی برای زنان باردار در غزه است، روزانه بین ۵۰ تا ۶۰ زایمان از جمله ۱۰ تا ۱۲ سزارین را انجام می‌دهد.
اعضای صندوق جمعیت سازمان ملل با حمایت سرویس مین زدایی سازمان ملل متحد از بیمارستان ناصر در خان یونس بازدید کرد که نیرو‌های اسرائیلی هفته‌ها پیش از آن خارج شدند.
این بیمارستان دارای یک بخش زایمان است که توسط تیم‌های صندوق حمایت می‌شود.
آلن گفت: «زمانی که از بیمارستان ناصر بازدید کردیم - با وجود خدمات مین زدایی- در حالی که از ورودی بیمارستان عبور می‌کردیم به دلیل وجود مهمات منفجر نشده باید مراقب بودیم.»
وی افزود که به سختی مکانی را که ۲ ماه پیش از آن بازدید کرده بود به دلیل گستردگی ویرانی‌ها تشخیص داد.
سه مرکز پناهگاهی (که مدارس سابق بودند) که توسط آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی (آنروا) اداره می‌شد، به مراکز فوریت‌های پزشکی برای اعزام ماما‌ها جهت کمک به زنان باردار که نمی‌توانند مراقبت‌های دوران بارداری را دریافت کنند، تبدیل شدند.
وی از احتمال حمله نظامی به رفح - جایی که حدود ۱.۲ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند - و تأثیر آن بر فاجعه انسانی آنجا ابراز نگرانی کرد.
منبع: ایسنا