خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 28 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

میکروپلاستیک‌ها تاثیر مستقیم بر تغییرهورمون و جنسیت جنین دارند

مشرق | اجتماعی و حوادث | جمعه، 14 اردیبهشت 1403 - 02:41
فوق تخصص مهندسی ژنتیک گفت: میکروپلاستیک‌ها باعث بروز انواع و اقسام سندروم‌ها همچون اختلال هورمون‌ها و تغییر جنسیت می‌شوند و باید به صورت جدی برای کاهش مصرف پلاستیک تلاش کنیم.
كاهش،نازايي،گوارش،كرمي،پلاستيكي،پلاستيك،تاثيرات،اختلال

به گزارش مشرق، از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، علی کرمی درباره تاثیرات میکروپلاستیک‌ها در سلامتی انسان، اظهار داشت: نتایج تحقیقات بیانگر وجود میکروپلاستیک ها در تمام بافت بدن انسان ها از جمله خون، کبد، کلیه، ادرار ، دستگاه گوارش و از همه دردناک‌تر در جنین است و علاوه بر تاثیر در اختلالات هورمونی وارد یک عرصه بسیار خطرناکی همچون تغییر جنسیت، نازایی و تغییر هورمون‌ها شده‌اند.
وی ادامه داد: همچنین میکروپلاستیک‌ها در بروز سرطان‌ها، سندروم‌های متابولیک و اختلال در حوزه میکروبیوم معده اثرگذارند که تاثیرات جبران ناپذیری بر دستگاه گوارش و اختلال در تمام نواحی بدن دارند.
کرمی گفت: به واسطه استفاده گسترده کشاورزان از پلاستیک این میکروپلاستیک‌ها به چرخه غذایی وارد شده و باید اقدامات موثری در این خصوص صورت گیرد که در صورت عدم به‌کارگیری اقدامات لازم نسل آینده با بحران‌های همچون نازایی و انواع سرطان‌ها روبه‌رو خواهند شد.
وی تاکید کرد: رسانه‌ها به عنوان مرجع فرهنگ سازی و اشاعه خبر توانایی اطلاع رسانی برای تمامی اقشار به خصوص کشاورزان و همگام سازی مردم را جهت کاهش یا حذف پلاستیک دارند.
وی با اشاره به اقدام مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و چند نهاد دولتی و اقتصادی دیگر در خصوص کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی تصریح کرد: این حرکت خوب و تاثیرگذار است اما باید ادامه دار و به لحاظ قانونی دارای پشتوانه باشد تا بتوان به هدف کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی نزدیک‌تر شد.