خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 14 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

چاد نیرو‌های آمریکایی را تهدید به اخراج کرد

باشگاه خبرنگاران | بین‌الملل | شنبه، 01 اردیبهشت 1403 - 13:00
کشور آفریقایی چاد می‌خواهد نیرو‌های آمریکایی را به واسطه توافق با نیجر از این کشور خارج کند.
آمريكايي،ايالات،متحده،نظامي،مقامات،نيجر،چاد

سی ان ان گزارش داد که ایالات متحده با از دست دادن پایگاه نظامی خود در کشور آفریقایی چاد مواجه است، زیرا مقامات دولتی تهدید کرده اند که یک توافقنامه امنیتی مهم را فسخ می‌کنند و نفوذ آمریکا در منطقه را به خطر می‌اندازد.
مقامات چاد نامه‌ای به وابسته دفاعی ایالات متحده ارسال کردند که در آن نشانه لغو احتمالی توافقنامه وضعیت نیرو‌ها بود که بر عملکرد پرسنل نظامی ایالات متحده در این کشور تأثیر می‌گذارد.
اگرچه این نامه به صراحت خروج نیرو‌های آمریکایی را الزامی نکرده است، اما در این نامه به اخراج همه پرسنل آمریکایی به ویژه نیروی ویژه عملیات ویژه ایالات متحده مستقر در آنجا از پایگاه فرانسوی در انجامنا N'Djamena اشاره شده است.
پیشتر روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد ایالات متحده ۱۰۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی را در ماه‌های آینده از نیجر خارج می‌کند.
این حرکت نیجر مطابق با الگوی اخیر کشور‌های منطقه ساحل، منطقه‌ای خشک در جنوب صحرا‌های آفریقا، برای قطع روابط با کشور‌های غربی است.
آنها به‌طور فزاینده‌ای به سمت روسیه حرکت می‌کنند.
به گفته مقامات آمریکایی، دیپلمات‌های آمریکایی در چند هفته گذشته به دنبال حفظ یک توافقنامه همکاری نظامی با دولت نظامی نیجر بودند، اما در نهایت نتوانستند به مصالحه دست یابند.
علاوه بر این، سی‌ان‌ان گزارش می‌کند که این اقدام چاد در یک دوران بحرانی برای منافع آمریکا در آفریقا انجام می‌شود و همزمان مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند که نفوذ روسیه در سرتاسر قاره آفریقا در حال گسترش می‌باشد.