خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 08 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تاکید بر تقویت همکاری در گفت‌وگوی «مامیتوف» با همتایان روس و آذربایجانی

فارس | بین‌الملل | دوشنبه، 30 فروردین 1400 - 16:31
در حاشیه نشست شورای بین پارلمانی کشورهای مستقل مشترک المنافع در سنت پترزبورگ، رئیس پارلمان قرقیزستان به طور جداگانه با همتای آذربایجانی و روس خود دیدار کرد.
قرقيزستان،رئيس،شوراي،پارلماني،پارلمان،ديدار،كشور،پرسي،روابط

در حاشیه نشست شورای بین پارلمانی کشورهای مستقل مشترک المنافع در سنت پترزبورگ، رئیس پارلمان قرقیزستان به طور جداگانه با همتای آذربایجانی و روس خود دیدار کرد.
به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، در حاشیه نشست شورای بین پارلمانی کشورهای مستقل مشترک المنافع در سنت پترزبورگ، «تالانت مامیتوف» رئیس پارلمان قرقیزستان، به طور جداگانه با همتای آذربایجانی و روسی خود دیدار دو جانبه داشت.
در دیدار مامیتوف با «صاحبه غفاروا» رئیس پارلمان آذربایجان در مورد اولویت‌های همکاری بین دو کشور و همچنین توسعه روابط در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه بحث و تبادل نظر کردند.
روسای پارلمان قرقیزستان و آذربایجان تغییرات مثبت در روابط تجاری و اقتصادی بین کشورها را یادآوری و اذعان داشتند که دو کشور هنوز نتوانستند از ظرفیت‌های نهفته دو کشور در این همکاری استفاده کنند.
در این دیدار همچنین بر لزوم تقویت مشارکت بین پارلمانی و تقویت روابط بین دو کشور تاکید شد.
همچنین رئیس پارلمان قرقیزستان با «والنتینا ماتوینکو» رئیس شورای فدراسیون روسیه دیدار کرد.
دو طرف در مورد طیف گسترده‌ای از موضوع مشارکت بین پارلمانی قرقیزستان و روسیه در چارچوب CIS گفت‌ و گو کردند.
علاوه بر این، طرفین در مورد وضعیت فعلی روابط دوجانبه تبادل نظر کردند.
ماتوینکو برگزاری موفقیت آمیز همه پرسی پیش نویس قانون اساسی جدید که در 11 آوریل 2021 در قرقیزستان برگزار شد، را تبریک گفت.
به گفته وی، ناظران شورای فدراسیون نتایج همه پرسی در قرقیزستان را در سطح بالا، شفاف و دموکراتیک اعلام کردند.
رئیس شورای فدراسیون افزود: گام جدی برای اصلاح قانون اساسی در قرقیزستان برداشته شده است.
به نوبه خود، مامیتوف از رئیس شورای مجمع بین پارلمانی CIS برای نظارت در روند انتخابات و همه پرسی در این کشور قدردانی کرد.
وی افزود که ابتکار همه پرسی در مورد پیش نویس قانون اساسی در راستا انتخاب مردمی در ژانویه امسال صورت گرفته است، به طوری که بیش از 80٪ رأی دهندگان نظر خود را به نوع ریاست جمهوری دولت اعلام کردند.
انتهای پیام/ح