خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 08 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

15 درصد از جمعیت کاشمر را معلولان تشکیل می‎دهند

ایسنا | استان‌ها | پنجشنبه، 14 آذر 1398 - 23:30
رئیس اداره بهزیستی کاشمر گفت: حدود 12 تا 15 درصد از جمعیت 170 هزار نفری شهرستان کاشمر را معلولان تشکیل ‎می‎دهند.
معلولان،كاشمر،جامعه،معلول،عنوان،مشكلات،نفر،بهزيستي،رفع،جمعيت ...

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره بهزیستی کاشمر گفت: حدود 12 تا 15 درصد از جمعیت 170 هزار نفری شهرستان کاشمر را معلولان تشکیل ‎می‎دهند.
اعظم حسن‎زاده در همایش معلولان عنوان کرد: به دلیل اینکه تاکنون برای برخی از خانواده‌ها این مسئله فرهنگ نشده که معلول باید همانند سایر افراد در جامعه حضورداشته باشد به همین دلیل هنوز بخشی از جمعیت معلولان شناسایی نشده‌اند.
وی بیان کرد: "مشارکت افراد معلول برای دستیابی به توسعه فراگیر، پایدار و عادلانه" به‌عنوان شعار امسال روز جهانی معلولان اعلام‌شده است.
رئیس اداره بهزیستی کاشمر افزود: همه ساله بین 15 تا 20 میلیون نفر معلول به جمعیت معلولان جهان و نزدیک به 40 هزار نفر معلول به جمعیت ایران اضافه می‏‌شود که اغلب به علت تصادف، بیماری‎های ژنتیکی و مادرزادی هستند.
وی اظهار کرد: در این راستا اداره بهزیستی شهرستان کاشمر برخی برنامه‏‌های تخصصی را با هدف شفاف‎سازی، آگاه سازی، پیشگیری و شناسایی در سال جاری آغاز کرده و یا ادامه داده است.
حسن‎زاده گفت: امسال برنامه طرح غربالگری ژنتیکی معلولان با هدف اینکه کلیه معلولان دارای پرونده‎های ژنتیک باشند در حال اجراست، بدون شک این اقدام برای توسعه آینده کشور بسیار مهم و ضروری خواهد بود.
وی مطرح کرد: با وجود مشکلات اقتصادی و محدودیت‎های شدید مالی، سرفصل جدید پرداخت مستمری مربوط به ماده 27 قانون جامع حمایت از معلولان برای معلولان شدید و بسیار شدید از ابتدای هفته آینده در سیستم مالی اعمال و اجرا می‌شود.
رئیس اداره بهزیستی کاشمر بیان کرد: طی سال جاری براساس ماده 9 قانون حمایت از معلولان مبنی بر معافیت فرد معلول در پرداخت هزینه دانشگاه برای یک مقطع با قوت بیشتری در حال پیگیری است، همچنین اکنون بدون محدودیت و سقف معافیت‎های حق بیمه کارفرمایی، برای کارفرمایانی که فرد معلول را به کارگیری کنند اجرا می‏‌شود.
کارکنان برای رفع مشکلات معلولان ویلچر سوار می‎شوند
در این مراسم همچنین شهردار کاشمر گفت: در راستای رفع مشکلات معلولان مقرر شد دو نفر از کارشناسان شهرداری کاشمر با ویلچر تمامی خیابان‌ها را تردد کرده و نواقص جدی را که وجود دارد، شناسایی و پس از اولویت‌بندی رفع کنند.
جعفر سلیمانی افزود: متاسفانه برخی غفلت‌ها و کوتاهی‎ها منجر به معلولیت‎ شده و افراد را دچار مشکل می‎کند، تعداد کشته‎های ناشی از سوانح شهری سال گذشته 12 نفر بود و امسال 11 نفر شده است.
وی عنوان کرد: شهرداری وظیفه دارد زیرساخت‎ها از جمله پیاده‌روسازی‎ها، سرعتکاه‌ها، بلوارها و...
را ایمن‎سازی کند، در همین راستا یک صد هزار متر مربع پیاده‌روسازی انجام شده و تلاش می‎شود با اصلاحاتی در معابر کم عرض خط ویژه نابینایان اجرا شود.
شهردار کاشمر بیان کرد: برای افرادی که متاسفانه با بی‎دقتی، خود و یا شهروندی را قربانی می‎کنند؛ بیش از 400 سرعت گیر که برخی شهروندان نیز از وجود آن‌ها ناراضی هستند، ایجاد شده است.
عذرخواهی فرماندار از معلولان
فرماندار کاشمر به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: همه موظف هستیم حداقل امکانات را برای معلولان فراهم آوریم، نباید محدودیت مانعی برای پیشرفت این قشر از جامعه باشد.
مسلم ساقی افزود: هرچند همه ما با یکدیگر تفاوت‎هایی داریم اما اگر کسی به دلیل مشکلات جسمانی محدودیتی دارد موجب جلوگیری از تعالی فرد نخواهد شد.
وی عنوان کرد: به دلیل تمامی محدودیت‎ها و کمبودهایی که در کاشمر وجود دارد و موجب بروز مشکلاتی برای معلولان شده به عنوان نماینده عالی دولت عذرخواهی می‎کنم و تلاش می‏‌شود با کمک مسئولان و خیرین مشکلات رفع شوند.
هنوز موانع بسیار است
در ادامه رئیس هیئت مدیره جامعه معلولان کاشمر اظهار کرد: به رغم اقدامات صورت گرفته هنوز موانع بسیاری سر راه معلولان وجود دارد، ما همگی شهروند این جامعه هستیم و حق شهروندی داریم.
سید ابوالفضل بابکی افزود: اگرچه معلولان هیچ فرقی با دیگر اقشار جامعه ندارند اما جامعه برای حضورشان مناسب‌سازی نشده است.
وی عنوان کرد: مناسب‌سازی اولین خواسته و نیاز برای جامعه معلولان است و اگر ما معلولان را باور داریم باید این فرصت را برای حضور آن‌ها در جامعه و امکان استفاده جامعه از آن‌ها و نیز امکان بروز و ظهور استعدادهای معلولان را فراهم سازیم.
بابکی تصریح کرد: در کاشمر درباره مناسب‌سازی برای معلولان اقدامات خوبی توسط شهرداری انجام شده ولی این حرکت نیازمند تکمیل شدن است و به ویژه در پیاده‌روها لازم است با اجرای مسائل فنی شرایط مطلوب ایجاد شود.
انتهای پیام