خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 16 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

طراحان و تصویرگران به‌سختی امرار معاش می‌کنند

مهر | فرهنگی و هنری | شنبه، 04 آبان 1398 - 11:20
یک تصویرگر جوان می‌گوید بسیاری از ناشران و نشریات این‌روزها تعداد سفارش‌ها را به حداقل رسانده‌اند. طراحان و تصویرسازان به‌سختی امرار معاش می‌کنند و عده‌ای ناچار به تغییر حرفه شده‌اند.
كميك،هواداران،جلد،كمپين،صنعت،كتاب،تيم،تصويرگري،تصويرسازي،تصو ...

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: دو کتاب «شش‌تایی‌ها» و «چهارتایی‌ها» که به‌تازگی چاپ شده‌اند، تاریخچه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را برای هواداران این دو تیم، به تصویر می‌کشند.
این‌کتاب‌ها نتیجه فعالیت‌های کمپین فوتبالی دوآتیشه هستند.
هادی اسدی طراح جلد این آثار است که به‌تازگی در مسابقه بین المللی کاریکاتور آذربایجان مقام اول را کسب کرده است.
انتشار این آثار بهانه‌ای شد تا با تصویرگر جوان‌شان گفتگویی درباره تصویرگری، کتاب‌های کمیک، میزان اقبال‌شان و همچنین وضعیت تصویرگران چنین آثاری در کشورمان داشته باشیم.
مشروح گفتگو با این‌تصویرگر جوان در ادامه می‌آید:
*درباره پروسه طراحی جلد کتاب‌های کمیک؛ به نظر شما طراحی در این کتاب‌ها چه‌قدر با طراحی کتاب‌های دیگر متفاوت است؟
تصویرسازی جلد کتاب کمیک پروسه زمان‌بری است که چند عامل مهم باید برای آن توسط طراحش در نظر گرفته شود.
مهمترین عامل، نشان‌دادن کلیت موضوع داستان در یک تصویر واحد است.
در حالی که این تصویر باید از رنگ‌ولعاب خوب و کیفیت بالا برخوردار باشد تا بتوان تصویرسازی جلد کمیک را یکی از علل مهم موفقیت و استقبال مردم از یک کتاب دانست.
* همین دو کتاب جدید را مثال بزنیم.
شما در تصویرگری این‌دو اثر، چقدر مستقل عمل کردید؛ صاحب سفارش، چقدر اعمال نظر کرد؟
به دلیل مسائلی که از قبل وجود داشت مجاز نبودم چهره واقعی بازیکنان و لوگوی تیم‌ها را روی جلد کار کنم.
پس مجبور شدم به چهره واقعی بازیکنان دو تیم پرسپولیس و استقلال نپردازم.
من علاقه زیادی به فوتبال دارم و طرح‌های بسیاری در این مورد در گذشته، تصویرسازی کرده‌ام.
در این‌کار اخیر سفارش‌دهنده و تیم هنری‌شان این استقلال هنری را از من نگرفتند و اعتماد کامل داشتند.
اکثر اتودهایی که زده شد با اندک تغییری مورد تایید مدیر انتشارات و مدیرهنری قرار گرفته و به اجرای نهایی رسیدند.
*صنعت کامیک در ایران کمتر شناخته شده است.
اما در جهان یکی از محبوب‌ترین پدیده‌های فرهنگی کمیک‌ها هستند که بسیاری از فیلم‌های دنباله‌دار یا کارتن‌ها بر اساس محبوبیت کمیک‌ها ساخته می‌شوند.
شما چقدر امیدوارید دو کتابی که تصویرگری کرده‌اید، در این‌زمینه تاثیرگذار باشند و موجب محبوبیت این پدیده بشوند؟
طی چند دهه گذشته، صنعت کمیک به یکی از پر بازدیدترین، محبوب‌ترین و پردرآمدترین صنعت‌ها بدل شده است.
به جرات می‌توان کمیک را پل مستحکم بین صنعت کمیک و انیمیشن دانست.
ولی متاسفانه در ایران آن‌طور که باید و شاید از این هنر و صنعت حمایت‌های لازم صورت نگرفته و شاید بتوان تنها انتشارات خراسان و کمپین دو آتیشه را از بزرگترین تولیدکننده‌های کتب کامیک دانست.
ایده کمپین دو آتیشه و کمپین‌های هواداری فوتبال باشگاهی در این‌زمینه جذاب است.
با توجه به این‌که در دنیا همیشه از ایرانی‌ها به عنوان پرشورترین هواداران یاد می‌شود، این ایده نو و جالب نیازمند حمایت و دیده‌شدن است.
فکر می‌کنم در آینده نزدیک از این کمپین محبوب و پرشور زیادتری بشنویم.
* جامعه مخاطب شما و کسانی که کتاب‌های کامیک را می‌خواهند، چه کسانی هستند؟
مخاطب این کتاب‌ها، عموما هواداران تیم‌ها هستند؛ منظورم کتاب‌های کمیک با محوریت موضوع فوتبال و هواداری است.
از همه اقشار و سنین از کودک 6 ساله تا مخاطبین بزرگسال را می‌توان در این گروه جا داد.
تاریخچه تیم‌ها برای هواداران دو آتیشه بسیار مهم است.
بازخوردهایی که در فضای مجازی از این طرح‌ها داشتم، مثبت بوده که با کُری خواندن‌های بسیاری از هواداران همراه بود.
امیدوارم هواداران، مدیران تیم ها و فدراسیون از این حرکت فرهنگی حمایت کنند.
* حتی با وجود مشکلات صنعت نشر؟
راستی این مشکلات حرفه تخصصی شما را چه‌قدر تحت تاثیر قرار داده؟
متاسفاته تاثیرش بسیار منفی بوده و بسیاری از ناشران و نشریات به‌خاطر این مشکلات، تعداد سفارش‌ها را به حداقل رسانده‌اند.
این‌روزها طراحان و تصویرسازان به سختی امرار معاش می‌کنند و عده‌ای ناچار به تغییر حرفه خود شدند.