کانال پاناما از بسته شدن تنگه هرمز سود برد؛ درآمد سالانه از ۵.۲ میلیارد دلار فراتر میرود
مدیرعامل جدید سازمان کانال پاناما گفت در اوج بسته شدن هرمز، کانال روزانه ۴۰ تا ۴۱ فروند کشتی جابجا میکرد که بالاتر از ۳۴ تا ۳۵ عبور معمول روزانه است.
باشگاه خبرنگاران جوان؛ اعظم پورکند - به گزارش بلومبرگ، کانال پاناما انتظار دارد درآمد خود در سال مالی ۲۰۲۶ از پیشبینی اولیه ۵.۲ میلیارد دلار فراتر رود، زیرا بسته شدن تنگه هرمز در ماههای گذشته باعث شد کشتیهای بیشتری از این آبراه کلیدی که دریای کارائیب را به اقیانوس آرام متصل میکند، عبور کنند.
ایلیا اسپینو د ماروتا، مدیرعامل جدید سازمان کانال پاناما، به بلومبرگ گفت که درآمد برای سال مالی منتهی به ۳۰ سپتامبر «کمی بیشتر» از پیشبینی قبلی خواهد بود.
این افزایش ناشی از ترافیک قویتر و پرداختهای حراج بالاتر از سوی کشتیهایی است که به دنبال عبور سریعتر هستند.
به گفته وی، کانال در اوج بسته شدن هرمز، روزانه ۴۰ تا ۴۱ فروند کشتی را جابجا میکرد که بالاتر از ۳۴ تا ۳۵ عبور معمول روزانه است.
ترافیک اکنون به حدود ۳۶ تا ۳۸ کشتی در روز کاهش یافته است.
نفتکشهای گاز طبیعی مایع نیز با روی آوردن خریداران ژاپنی، چینی و کرهای به تأمینکنندگان آمریکایی برای جایگزینی تولیدکنندگان خاورمیانهای تحت تأثیر درگیری، استفاده از این کانال را افزایش دادند.
نفتکشهای حامل نفت خام آمریکا به آسیا نیز ترافیک کانال را افزایش دادند.
این کانال در حال حاضر به طور متوسط روزانه یک نفتکش الانجی را جابجا میکند.
اسپینو د ماروتا که ۴۱ سال در کانال پاناما کار کرده و به نظارت بر توسعه آن در سال ۲۰۱۶ کمک کرده است، قرار است در سپتامبر به عنوان مدیرعامل برای دوره ۲۰۲۶-۲۰۳۳ منصوب شود.
او بر چندین پروژه بزرگ از جمله یک سد و مخزن جدید، دو بندر و یک خط لوله نظارت خواهد کرد.
هزینه کل این پروژهها حدود ۸.۵ میلیارد دلار برآورد شده و هدف تکمیل آنها سال ۲۰۳۲ است.
تأمین مالی سد در حال حاضر تضمین شده است و کانال ممکن است برای تأمین بخشی از هزینههای بنادر و خط لوله به بازارهای بینالمللی و وامهای چندجانبه روی آورد.
این تحولات پس از آن رخ میدهد که دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، سال گذشته با استناد به دخالت ادعایی چین، تهدید به بازپسگیری کنترل کانال کرد.
منبع: اناتولی