خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 06 مرداد 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

چهارمین مرکز سراج دانشگاه علوم پزشکی مشهد افتتاح شد

تسنیم | استان‌ها | سه شنبه، 22 خرداد 1403 - 11:30
رئیس مرکز بهداشت شماره 5 مشهد از افتتاح چهارمین مرکز سراج دانشگاه علوم پزشکی مشهد در منطقه سیدی با هدف ارائه خدمات روانی و اجتماعی رایگان و پیشگیری و رفع بیماری های اعصاب و روان خبر داد.
مركز،سراج،مراكز،مشهد،بيمارستان،روانپزشكي،ارائه،سيدي،بيماران، ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، محمد مهدی ایزدپناه، در مراسم افتتاح این مرکز گفت: در دولت مردمی سیزدهم و با تلاش خستگی ناپذیر شهید آیت الله رئیسی، اقدامات بسیار خوبی در حوزه سلامت صورت پذیرفت و راه‌اندازی مراکز سراج یک نمونه از آن بود.
وی افزود: در مرکز سراج سیدی خدمات روانی و اجتماعی رایگان و با هدف پیشگیری و رفع بیماری‌های اعصاب و روان ارائه می‌شود و پس از اقدامات تشخیصی مراقبت‌های پزشکی و مددکاری بیماران متناسب با نیاز آنان ارائه می‌شود.
رئیس مرکز بهداشت شماره 5 مشهد با بیان اینکه این مرکز پوشش دهنده پهنه‌های سیدی و شهرک شهید رجایی است، خاطرنشان کرد: این مناطق جزء مناطق وسیع و پرجمعیت شهر مشهد بوده و مرکز بهداشت شماره 5 مشهد توفیق خدمت‌رسانی به ساکنان این مناطق را دارد.
ایزدپناه تاکید کرد: مرکز سراج سیدی در کلینیک همین منطقه واقع شده و در این مرکز از ظرفیت تمامی متخصصان استفاده شده تا که بهترین نوع خدمت و متناسب با نیاز این افراد ارائه شود.
وی بیان کرد: مرکز بهداشت شماره 5 مشهد همواره با مجموعه‌های مختلف همکاری لازم را دارد و این مرکز در موضوع مرکز سراج منطقه سیدی هم آماده همکاری با تمامی مجموعه‌ها بوده و هست.
هشتادمین مرکز سراج کشور در مشهد راه‌اندازی شد
ندا اخروی، مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نیز گفت: مراکز سراج از سال 1394 در سطح کشور به‌صورت آزمایشی در بردسیر آغاز به کار کرد و پس از آن 15 شهرستان استان‌های مختلف این مراکز را دایر کردند.
وی افزود: در دولت مردمی سیزدهم و با تاکید ویژه شهید آیت الله رئیسی توسعه مراکز سراج در دستور کار قرار گرفت و گام نخست آن برنامه افتتاح 100 مرکز سراج در سطح کشور بود که امروز هشتادمین مرکز آن در مشهد راه‌اندازی شد و در شهر امام هشتم(ع) راه‌اندازی 4 مرکز در دستور کار قرار گرفت که امروز آخرین مورد آن بود، مراکزی که در مناطق خواجه‌ربیع، توس، وحدت و سیدی بوده است و تاکنون 479 بیمار به این مراکز مراجعه کردند و بالغ بر 600 خدمت به آنها ارائه شده که از این تعداد 234 نفر از آنها موارد ارجاعی به بیمارستانی بودند.
وی تصریح کرد: بحران کرونا مشکل دیگری بود که در حوزه اختلالات روانپزشکی تاثیرگذار بود که این موضوع با مشاوره‌های مشاوران باید برطرف شود؛ همچنین معتقدیم که باید غربالگری سلامت روان هم به‌خوبی انجام شود و بیماران بستری در بیمارستان‌های روانپزشکی هم پس از ترخیص به مراکز سراج معرفی شوند تا که این افراد تا زمان رسیدن به وضعیت ایده‌آل روند ادامه درمان خود را زیر نظر این مراکز بگذرانند، حتی اگر برای بیمار امکان حضور در مرکز سراج نبود، پزشکان این مرکز در منزل آن فرد حاضر می‌شوند و خدمت موردنظر را ارائه خواهند داد.
اخروی با اشاره به اینکه ویژگی بارز مرکز سراج سیدی در قرار گرفتن این مرکز در یک مجموعه درمانی بوده است، بیان کرد: مراجعه کنندگان به مرکز سراج سیدی همزمان از خدمات بهداشتی و درمانی بهره‌مند می‌شوند، البته در این مرکز موارد مراجعه مستقیم پذیرش نمی‌شوند و افراد مراجعه کننده موارد ارجاعی از بیمارستان روانپزشکی، مرکز خدمات جامع سلامت، بهزیستی، آموزش و پرورش و دیگر مجموعه‌ها هستند.
جلوگیری از بازگشت مجدد بیماران حوزه روانپزشکی به بیمارستان
همچنین علی اکبری، رئیس بیمارستان ابن سینا نیز گفت: راه‌اندازی مراکز سراج یکی از اقدامات موثر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت مردمی سیزدهم بود، مراکزی که نقش بسیار موثری در جلوگیری از اشغال بی‌مورد تخت‌های بیمارستانی در حوزه روانپزشکی داشتند و باید در اینجا نام و یاد شهید جمهور، آیت الله رئیسی را که به‌طور ویژه پیگیر افزایش تعداد این مراکز بود گرامی بداریم.
وی افزود: در مراکز سراج ضمن بررسی وضعیت و فالوآپ بیماران، کارهای موثری در مسیر تکمیل خدمات موردنیاز موارد ارجاعی از بیمارستان تا در زمان بهبودی کامل، پیشگیری از عود بیماری و ارائه خدمات مددکاری صورت پذیرفته است، ضمن اینکه از بازگشت مجدد این افراد به بیمارستان هم جلوگیری کرده است.
رئیس بیمارستان ابن سینا با ذکر این نکته که یکی از مشکلات سال‌های قبل رها شدن بیماران روانپزشکی پس از بهبودی نسبی و ترخیص از بیمارستان بود، تاکید کرد: این افراد از خدمات مورد نیاز پس از ترخیص بهره‌مند نبودند و با شکل‌گیری مراکز سراج این دغدغه هم برطرف شد.
اکبری تصریح کرد: موارد ترخیصی از بیمارستان ابن سینا با هماهنگی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مراکز سراج ارجاع می‌شوند تا که این گروه از بیماران ادامه روند درمان خود را در این مراکز دنبال کنند.
وی خاطرنشان کرد: در بیمارستان ابن سینا خدمات روانپزشکی سرپایی و بستری به تمامی گروه‌های سنی ارائه می‌شود و در این مرکز درمانی بخش تخصصی روانپزشکی اطفال هم فعال است و به این گروه از بیماران خدمات تخصصی با حضور روانپزشکان اطفال ارائه می‌شود.
انتهای پیام/282