خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 27 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

فرونشست دومتری منطقه جنوب غرب کشور طی ۹ سال

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403 - 16:42
رئیس مرکز زمین شناسی مرکز تحقیقات گفت: در منطقه‌ جنوب غرب کشور شاهد فرونشست زمین به میزان ۲متر در طول ۹سال بوده ایم که یک زنگ خطر بزرگی به شمار می رود
زمين،فرونشست،زون،نمودار،بيت،زماني،مركز،دست

علی بیت الهی رئیس مرکز زمین شناسی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه براساس اطلاعات برگرفته شده از سایت COMET (دانشگاه Leeds)، یکی از زون های با مقادیر بسیار بالای فرونشست زمین در ایران، محدوده رفسنجان است گفت: گستره ای در 60 کیلومتری شمال غرب آن( حوالی بهرمان) یکی از نقاط مهم فرونشستی این زون است که نمودار سری زمانی 9 ساله آن در شکل نشان داده شده است.
وی افزود: بیش از 2000 میلی متر( بیش از 2 متر) فرونشست زمین در بازه زمانی 9 ساله در این ناحیه رخ داده است که عدد حیرت انگیزی است.
او توضیح داد: طبق بررسی های صورت گرفته به نمودار وشیب خط آن، معرف عدم تغییر روند فرونشست زمین در 10 سال اخیر و بیانگر استمرار فرونشست زمین طبق روال پیشین است.
بیت اللهی اظهار کرد: با فرونشست زمین، آبرفت متراکم شده و توانائی جذب و انتقال آب را از دست می دهد.
این امر به کشاورزی، باغداری و از همه مهمتر به محیط زیست منطقه لطمه جدی وارد می سازد.
او گفت: تاکید می شود که فرصت برای اقدامات کاهش خطر فرونشست زمین در کل کشور به سرعت از دست می رود و ضرورت دارد تا مقررات ملی فرونشست زمین در کشور تدوین و ابلاغ و لازم الاجرا شود‌