خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 25 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

خودگردانی راهبردی در سیاست خارجی سری‌لانکا

مشرق | بین‌الملل | دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403 - 03:53
راهبردي،خارجي،خودگرداني،سياست،رويكرد،جنوب،آسيا،اقتصادي،انديش ...

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین در مطلبی با عنوان خودگردانی راهبردی در سیاست خارجی سری‌لانکا نوشت:
با توجه به سفر رئیس‌جمهور ایران به سری‌لانکا، بی‌مناسبت نخواهد بود که نگاهی کوتاه به رویکرد متاخر سیاست خارجی این جزیره کوچک ‏در جنوب آسیا انداخته شود.

مایکل کوگلمن، مدیر انستیتو جنوب آسیا در اندیشکده «ویلسون سنتر» کمتر از یک ماه پیش طی یادداشتی در نشریه فارن پالیسی در ‏رابطه با سیاست خارجی سری لانکا با مرور مثال‌های عملی درباره مواضع این کشور درباره جنگ اوکراین، جنگ غزه و عملیات انصارالله در ‏دریای سرخ بر این نکته انگشت می‌گذارد که سری‌لانکا، بالاخص در دوره استقرار رانیل ویکرام‌سینگ، تلاش دارد با اتخاذ جدی‌تر رویکرد ‌‏«خودگردانی راهبردی» انتفاع خود را از رقابت چین، روسیه، آمریکا و هند حداکثر سازد.

همچنین، کوگلمن بر آن است که علاوه بر کاربست رویکرد «خودگردانی راهبردی»، شرایط اقتصادی سری‌لانکا به عنوان دولتی در تلاش ‏برای خروج از یک دوره بحران‌های اقتصادی شدید و فلج‌کننده ایجاب می‌کند که بیشترین کمک مالی و اقتصادی ممکن را جذب نماید و این ‏هدف، با بهره‌گیری توامان از کمک قدرت‌های بزرگ امکان‌پذیر بوده است.

منازعات پیچیده درونی قومی، منازعات دیرپای منطقه‌ای، میراث استعماری و مداخله نیروهای بیرونی و فرامنطقه‌ای به باور تحلیلگران اجزای ‏جدایی‌ناپذیر روابط خارجی در زیرسیستم جنوب آسیا هستند و بر همین اساس، گزافه نخواهد بود اگر بگوییم هدف‌گذاری برای دستیابی به ‏شکلی از «خودگردانی راهبردی» یکی از عناصر پایای سیاست خارجی در این زیرسیستم است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.