خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 20 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تقاضای فزاینده پهپاد در خلیج فارس

مشرق | بین‌الملل | شنبه، 08 اردیبهشت 1403 - 08:41
خليج،فارس،تركيه،ساخت،بازار،سفارش،امارات،عربستان،خريد،چين

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات خلیج فارس در مطبی با عنوان تقاضای فزاینده پهپاد در خلیج فارس و قبضه بازار توسط چین و ترکیه نوشت:
سفارش گسترده پهپاد در منطقه خلیج فارس نشان‌دهنده تقاضای رو به رشد انواع پهپاد، بازار رقابتی فزاینده و ظهور بازیگران داخلی است.
ایالات متحده با بکارگیری گسترده چنین سامانه‌هایی در اوایل دهه ۲۰۰۰، توجه و علاقه کشورهای حاشیه خلیج فارس به پهپادها را برانگیخت؛ اما نگرانی واشنگتن درباره احتمال انتقال فناوری، راه را برای ورود چین و ترکیه، و به تازگی ظهور بازار ساخت داخلی در این شیخ‌نشینان باز کرد.
برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس، پس از یک دوره خرید گزینشی، به یکی از فعال‌ترین خریداران پهپاد تبدیل شده‌اند.
امارات به تنهایی در سال‌های اخیر نزدیک ۵۰۰ پهپاد سفارش داده است؛ که ازجمله قرارداد خرید ۶۰ پهپاد بیرقدار و ۶۰ پهپاد آکینجی از ترکیه را در بر می‌گیرد.
عربستان سعودی سال گذشته بزرگ‌ترین سفارش تاریخ پهپاد ترکیه را در قراردادی به ارزش ۳ میلیارد دلار رقم زد.
دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به این سامانه‌ها رو آورده‌اند؛ تا سال ۲۰۱۷، تنها امارات و عربستان سعودی در این بازار بودند؛ اما از آن پس، کویت، عمان و قطر نیز برای پهپادهای ترکیه یا چین، اگرچه به تعداد کمتر، سفارش خرید دادند.
این الگوهای خرید پهپاد در میان کشورهای خلیج فارس، نشان‌دهنده تلاش آنها برای خودداری از بازی در زمین بازیگران بزرگ منطقه‌ای و نیز بلندپروازی برای اتکای بیشتر به تجهیزات نظامی است.
در سایه خودداری آمریکا از فروش پهپاد، چین از سال ۲۰۱۰ این خلأ را پر کرده و اکنون به تأمین‌کننده غالب تبدیل شده است؛ اگرچه به تازگی پای یک بازیگر دیگر نیز به این بازار باز شده است: ترکیه!
با این حال، امارات و عربستان که دیگر به سامانه‌های وارداتی قانع نیستند، ساخت داخلی را کلید زدند؛ شرکت EDGE امارات در مرحله نهایی ساخت پهپاد Reaech-S خود است؛ که نسخه دیگری از آن با نام Reach-M در نمایشگاه هوایی دبی ۲۰۲۳ رونمایی شد.
عربستان نیز تلاش‌های مشابهی را برای ساخت پهپاد از طریق شرکت‌هایی مانند Unmanned X، Serb، INTRA و...
دنبال می‌کند.
اینترا یک کارخانه ساخت پهپاد در ریاض با توان تولید ۱۲۰ دستگاه در سال راه‌اندازی کرده است.
*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.