خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 13 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

دستگاه‌های پوشیدنی را متا توسعه می‌دهد

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | جمعه، 31 فروردین 1403 - 19:18
زاکربرگ از توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک توسط متا خبر داد.
متا،تراشه،مغزي،عصبي،مغز،پوشيدني،مچ

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است و برخلاف تراشه مغزی که توسط شرکت نورالینک ساخته شده، این دستگاه‌ها وارد مغز انسان‌ها نخواهند شد.
«مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا در مصاحبه جدید خود اشاره کرد که غول فناوری در حال پیشرفت در توسعه «اولین رابط عصبی مصرف‌کننده» خود است، دستگاه پوشیدنی که مانند تراشه مغزی نورالینک می‌تواند سیگنال‌های مغز را برای کنترل رایانه‌ها تفسیر کند.
زاکربرگ در مصاحبه خود با «روبرتو نیکسون»، کارآفرین حوزه فناوری و یوتیوبر گفت: «یکی از چیز‌هایی که من نسبت به آن بسیار هیجان‌زده هستم، فکر می‌کنم به‌زودی شروع به دریافت برخی از رابط‌های عصبی مصرف‌کننده خواهیم کرد.
فکر می‌کنم که بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.»
تفاوت دستگاه پوشیدنی متا با تراشه مغزی نورالینک
با این حال، برخلاف تراشه مغزی که توسط شرکت نورالینک متعلق به ایلان ماسک ساخته شده است، زاکربرگ توضیح می‌دهد که این دستگاه‌ها وارد مغز انسان‌ها نخواهند شد، بلکه دستگاه‌های پوشیدنی هستند که روی مچ دست سوار می‌شوند و می‌توانند سیگنال‌های عصبی مغز را از طریق اعصاب درک کنند.
متا اولین بار در مارس سال ۲۰۲۱ به عنوان بخشی از تحقیقات آزمایشگاه‌های Facebook Reality خود در مورد توسعه فناوری «تعاملی مبتنی بر مچ دست» صحبت کرده بود.
مچ بند موردبحث متا، با استفاده از الکترومیوگرافی (EMG) می‌تواند سیگنال‌های مغز در مورد حرکات دست را دریافت کند و سپس آنها را به دستوراتی برای کنترل دستگاه‌ها تبدیل کند.
مدیرعامل متا در ادامه می‌گوید: «ما اساساً می‌توانیم آن سیگنال‌ها را بخوانیم و از آنها برای کنترل دستگاه‌های محاسباتی استفاده کنیم.»
او سپس اضافه می‌کند: «ما هنوز در ابتدای راه هستیم، زیرا اولین نسخه از محصول را عرضه نکرده‌ایم، اما کار روی آن… واقعاً جالب است… واقعاً دیدنش جالب است.»
در اوایل سال جاری، مدیر عامل متا گفته بود که این مچ بند عصبی می‌تواند تنها در چند سال با استفاده از هوش مصنوعی برای غلبه بر محدودیت‌های ردیابی حرکتی مبتنی بر دوربین، به یک محصول مصرفی تبدیل شود.
او همچنین رابط‌های عصبی را برای کار با عینک هوشمند واقعیت افزوده Ray-Ban متا در نظر گرفته است.
منبع: دیجیاتو