خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 06 مهر 1401
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان دیپی (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

حاشیه امنِ سلبریتی‌های مسبب ناامنی

مشرق | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 31 شهریور 1401 - 19:23
زمانیکه یک شخصیت به دامنه‌ای از شهرت و دربرگیری در جامعه می‌رسد، آنگاه که مصرف‌زده این دامنه شهرت نشود، می‌توان بر او نام هنرمند، ورزشکار، پهلوان یا هرچه که به خاطرش مورد توجه عموم قرار گرفته نهاد.
جامعه،اجتماعي،سطح،دانش،كاربران،نفر،توجه،شوخي،فرهنگي،ايران،كا ...

خلاصه خبر

اثر دانینگ-کروگر (Dunning–Kruger effect) نوعی سو گیری شناختی است که در افرادی با دانش، تجربه و یا تخصص محدود نسبت به موضوعی خاص یا چند موضوع شکل گرفته، به طوری که این دسته از افراد از توهم برتری فکری رنج میبرند و به اشتباه، توانایی‌ یا دانش شان را در موضوعات مختلف بسیار بیش از اندازهٔ واقعی ارزیابی میکنند.
دیوید دانینگ و جاستین کروگر از دانشگاه کرنل این‌گونه نتیجه می‌گیرند: «تخمین نادرست فرد بی‌لیاقت، از اشتباه در ارزیابی خود ناشی می‌شود درحالی‌که تخمین نادرست افراد بسیار بالیاقت، از اشتباه در ارزیابی دیگران نشئت می‌گیرد.
سلبریتی اینجا و در ذهن خود هیچ جلوداری نمی‌بیند و حرف و استنتاج ناقص خود را از مسائل مختلف که هرکدام به تخصص و دانش کافی نیاز دارد فصل‌الاخطاب قلمداد می‌کند.
واقعیت آن است که سلبریتی‌ها عموماً به دلیل مهارتشان در یک رشته هنری یا ورزشی، توجه جامعه را به خود جلب کرده‌اند، اما این مهارت تخصصی لزوماً به این معنا نیست که از دانش و مطالعه کافی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار باشند که اظهارنظرشان متکی به این عقبه علمی دارای عمق کافی باشد.
* تأثیرات مخرب حتی یک جمله ساده از سوی سلبریتی‌ها
طبیعی است این فرد از کژتابی‌ها یا ایهامات منفی نهفته در این عبارات مطلع نیست و ممکن است از عمق ذهنی کافی برای درک تأثیرات مخرب حتی یک جمله ساده بهره‌مند نباشد.
*لزوم ارتقاء سطح دانش سلبریتی‌ها
متاسفانه رفتار منفعت‌طلبانه متناقض و نازل سلبریتی‌ها بیش از آنکه عمدی باشد، ناشی از کم‌عمقی و سطحی بودن آن‌هاست.
نمی‌توان از فردی با مهارت محدود، انتظار کنش حکیمانه و جامع‌الاطراف داشت.
البته نهادهای مسئول در حوزه فرهنگ و ورزش نیز در این زمینه مسئول‌اند.
باید به ورزشکاران، هنرمندان و چهره‌های مورد توجه جامعه کمک کرد تا سطح درک و دانش خود از مسائل پیرامونی را بالا ببرند.
اینستاگرام به عنوان یک رسانه اجتماعی تا دسامبر ۲۰۱۰ در حدود یک میلیون کاربر داشت.
هر روز مساله‌ای و هر روز نسخه‌ای ناقص، ابتر و بدون استدلال مناسب از سوی همین سلبریتی‌ها برای مردم پیچیده می‌شود، درون جامعه می‌رود، به آزمون و خطا و خطا و خطا می‌انجامد و به غایت بها برایش از سوی همان مردم یا بهتر، همان دنبال‌کنندگان پرداخت می‌شود.