خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پمپ آب چیست و بهترین آن کدام است؟- اخبار بازار تسنیم

تسنیم | بازار | شنبه، 31 اردیبهشت 1401 - 15:12
امروزه تجهیزی که معضلات مربوط به آب را در زمینه انتقال و افزایش فشار مرتفع می سازد، پمپ آب است.
پمپ،آب،سيال،انتقال،توجه،ميزان،خانگي،پروانه،خريد،جتي،بشقابي،ن ...

پمپ آب در محیطهای مختلفی از جمله خانگی، صنعتی، کشاورزی و غیره استفاده می شود.
با توجه به کثرت کاربری و اهمیت این تجهیز، در ادامه با دریافت مشاوره از کارشناسان فروشگاه اینترنتی پلاسفام، ارائه دهنده بیش از 750 مورد تجهیز صنعتی در حوزه های مختلف، به معرفی انواع پمپ آب و نکات کاربردی در ارتباط با آن می پردازیم:
انواع پمپ آب
در ادامه با توجه به نوع کاربری به شرح انواع پمپ آب می پردازیم:
پمپ آب خانگی
پمپ آب خانگی همانطور که از نام آن مشخص است برای ساختمانها در مناطق شهری و یا در مصارف کشاورزی در وسعتهای کوچک یا متوسط به کار برده می شود، البته در برخی مواقع با توجه به تعداد طبقات و یا تعداد واحدهای مسکونی از لوازم جانبی پمپ همچون مخزن انبساط یا منبع تحت فشار و کلید اتومات نیز در کنار پمپ آب خانگی جهت عملکرد بهتر آن استفاده می شود.
پمپ آب خانگی در انواع جتی، بشقابی و پمپ محیطی ارائه می شود که در ادامه به شرح هر یک می پردازیم:
پمپ آب بشقابی
پمپ آب بشقابی که از پمپ های سانتریفیوژ به شمار می رود، مناسب انتقال سیالاتی با ویسکوزیته 0.1 الی 200 سانتی پواز می باشد و نحوه عملکرد آن به این شکل است که انرژی جنبشی سیال پس از ورود به پمپ در اثر چرخش پروانه ها افزایش یافته و همین امر سبب می شود سیال هم راستا با پروانه ها از پمپ خارج شود.
از نکات حائز اهمیت در ارتباط با پمپ آب بشقابی این است که این نوع پمپ مناسب انتقال سیالاتی با ویسکوزیته بالا همچون روغن نبوده همچنین در صورت خشک بودن محفظه پمپ در هنگام فعالیت، پمپ دچار آسیب می شود، با توجه به این موضوع توصیه می شود قبل از روشن نمودن پمپ اقدام به پر نمودن محفظه از آب نمایید.
پمپ آب بشقابی مناسب مصارفی است که در آن ها نیاز به انتقال آب در ارتفاع بالا نبوده و میزان آبدهی از الویت بالاتری برخوردار می باشد.
پمپ جتی
چنانچه سیال مورد نظر دارای حباب های هوا یا گاز باشد، مناسب ترین گزینه برای انتقال آن، پمپ آب جتی یا خودمکش می باشد، زیرا این نوع پمپ قادر است با ایجاد خلاء، حباب های موجود در سیال را حذف کرده و در نهایت موجب افزایش فشار در سیال شود.
پمپ جتی به دلیل قدرت بالا در پمپاژ آب در کاربری هایی که میزان ارتفاع انتقال آب از اهمیت بالایی برخوردار است، گزینه بسیار مناسبی به شمار می رود.
پمپ محیطی
پمپ محیطی از جمله پمپهای با کیفیت محسوب می شود که علاوه بر انتقال سیال دارای حباب هوا، قادر به انتقال سیال تا ارتفاع 300 متر در سرعت متوسط کاری می باشد.
از جمله ویژگی های هائز اهمیت پمپ محیطی این است که کاربر می تواند از این نوع پمپ در جهت مخالف نیز استفاده کند به دین معنا که ورودی و خروجی در پمپ جتی، قادر به عملکرد عکس نیز می باشند.
بوستر پمپ
بوستر پمپها اغلب برای انتقال و افزایش فشار آب در مجتمع های مسکونی با تعداد طبقات بالا مورد استفاده می باشند، دلیل این امر، استفاده از چندین پمپ متصل به هم در ساختار بوستر پمپ می باشد.
نحوه عملکرد در بوستر پمپها به این شکل است که همه یا تعدادی از این پمپ ها به صورت خودکار روشن شده و شروع به فعالیت می کنند که نتیجه این امر تامین آب هر واحد با توجه به میزان مصرف می باشد.
نکات خرید پمپ آب
در ادامه به شرح نکاتی که در زمان خرید پمپ آب باید به آنها توجه شود می پردازیم:
پروانه پمپ آب
پروانه های مورد استفاده در پمپ ها با توجه به نوع سیال قابل انتقال، در سه نوع پروانه باز برای سیال های دارای آلودگی و پروانه های بسته و نیمه باز برای سیال های تمیز دارای ذرات جامد با سایز مشخص، تقسیم می شوند.
جنس پمپ
جنس پمپ ها قالبا از استیل، چدن و برنز می باشد که باید با توجه به سیال که می تواند خورنده یا خنثی باشد، تعیین گردد.
توان پمپ
توان پمپ آب نمایانگر قدرت عملکرد و میزان مصرف برق در پمپ آب است که عموما به صورت کیلووات یا اسب بخار بیان می شود.
هد و دبی پمپ
هد نشانگر حداکثر ارتفاع انتقال آب و دبی نشانگر میزان آبدهی پمپ می باشد که اغلب به صورت نمودار در کاتالوگ محصولات درج می شود.
صدای پمپ
یکی از مهم ترین دغدغه های افراد در خرید پمپ میزان صدای تولیدی پمپ می باشد، اما نکته ای که باید در نظر داشت این است که پمپ آب خانگی بی صدا وجود نداشته و تمامی پمپ ها دارای صدا می باشند که این میزان به صورت دقیق در کاتالوگ محصولات درج شد است.
نکات بیان شده کاربر را قادر می سازد پمپی مناسب با نیاز خود را خریداری نماید اما از مهمترین نکات در ارتباط با پمپها، خرید از مراکز معتبر می باشد که اصالت کالا را تضمین نموده و در صورت تمایل کاربر، مشاوره لازم را در اختیار او قرار دهد، فروشگاه اینترنتی پلاسفام علاوه بر موارد گفته شده این امکان را برای کاربر فراهم کرده است که تجهیز صنعتی خود را پس از خرید در درب منزل تحویل بگیرد یا در صورت تمایل با مراجعه حضوری و بررسی تجهیز اقدام به خرید نماید.
"این مطلب تبلیغاتی است"