دشمنان ما موجودیت خود را با وجود انقلاب و پیشرفتهای آن در خطر میبینند
مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گفت: دشمنان اسلام و انقلاب، موجودیت خود را با وجود انقلاب اسلامی و پیشرفتهای آن همواره در خطر میبینند و اعتقاد دارند این انقلاب شاخصهای ابرقدرتی را از آنها گرفته است.

مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گفت: دشمنان اسلام و انقلاب، موجودیت خود را با وجود انقلاب اسلامی و پیشرفتهای آن همواره در خطر میبینند و اعتقاد دارند این انقلاب شاخصهای ابرقدرتی را از آنها گرفته است.
به گزارش خبرنگار حوزه تشکلهای دانشگاهی خبرگزاری فارس، حجتالاسلام دادگر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان، در دومین روز نشست مدیران گروهها و بخشهای آموزشی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور با اشاره به ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی اظهارداشت: مهمترین انتظار از مدیران گروههای آموزشی دانشگاه فرهنگیان این است که اهمیت و جایگاه دانشگاه را جدی گرفته و تردید نکنند که این دانشگاه، قوه متفکره و مرکز ثقل اصلی آموزش و پرورش است و تحقق عینی تاثیرگذار این مهم، بدون باور، وقتگذاری، همت و عزم جدی و جهادی امکانپذیر نیست.
حجت الاسلام دادگر در سخنان خود اضافه کرد: دشمنان اسلام و انقلاب، موجودیت خود را با وجود انقلاب اسلامی و پیشرفتهای آن همواره در خطر میبینند و اعتقاد دارند این انقلاب شاخصهای ابرقدرتی را از آنها گرفته است چراکه موقعیت ایران در قبل از انقلاب اسلامی در منطقه در طول راهبرد آمریکا تعریف و تحلیل میشد ولی امروز به برکت شهدا و مجاهدت و مقاومت ملت ایران و رهبری حکیمانه و هوشمندانه امامین انقلاب اسلامی، موقعیت ایران امروز در منطقه در عرض راهبرد آمریکاست و خود دشمنان اذعان نمودهاند و این یک واقعیت است.
وی افزود: لذا طراحی و سیاست مشترک دشمنان و منافقین در آبان ماه سال جاری این بود که با تشدید تحریمها و تورم و گرانی، بیکاری ناشی از سقوط قیمت نفت، ایجاد نا آرامیهای اجتماعی، دامنزدن به مسائل بازنشستگان، ایجاد فضای بیاعتمادی و تنش بین مردم و مسئولان، فرسایشی کردن توان امنیتی و نظامی کشور، افزایش نارضایتیها در کشور و حتی هزینه کرد دو میلیارد دلاری عربستان سعودی علیه نظام اسلامی و ایجاد اختلال در کشور و...
بهگونهای اقدام و القا کنند که سال آخر این انقلاب است و امنیت کشور را به خطر بیاندازند و بگویند این نظام را خود مردم اسقاط و منهدم میکنند.
دادگر بیان کرد: حتی در ادامه این نگاه در کشور، بخشی از افرادی که در رکاب دولت و بر سر سفره دولت هستند بهجای کمک به رئیس جمهور محترم، دنبال فرار از مشکلات دولتاند و یا حتی بعضاً شعار عبور از دولت را سر میدهند و برخی از مخالفان دولت و یا بعضی از دلسوزان کشور هم ایده ناکارآمدی دولت و ایجاد ستاد مستقلی برای اداره کشور را در تابستان امسال مطرح کردند ولی رهبر معظم انقلاب اسلامی با حمایت قاطع از رأی مردم و تأکید بر اینکه این دولت هم میتواند و هم باید مشکلات مردم را حل نماید، ایجاد هرگونه مجموعه موازی با دولت را به مصلحت ندانسته و به نخبگان و صاحبنظران جهت کمک به دولت توصیه نمودند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه وزارت دفاع آمریکا دو هزار شرکت را شناسایی و آنها را بهعلت همکاری در اقتصاد کشور تحریم کرده است، افزود: تأکید و جمعبندی رئیس جمهور محترم ملت ایران در یکی از جلسات دو ماه پیش شورایعالی انقلاب فرهنگی این بوده که باتوجه به تلاش دشمنان اسلام و انقلاب، ملت و مسئولان ما دو راه بیشتر ندارند: یا تسلیم و یا مقاومت و سپس ایشان بیان داشته که: "جمهوری اسلامی و ملت و مسئولان ایران اسلامی هرگز تسلیم نمیشوند و تنها راه همه ما فقط "مقاومت" است".
دادگر گفت: نقش استادان اندیشمند و فکور دانشگاهها این است که باید کمک کرد تا دولت در کوتاهترین فرصت بتواند مشکلات مردم را حلنماید و ملت مقاوم و سرافراز ایران اسلامی از این مشکلات و بحرانهایی که دشمنان در طول تاریخ انقلاب ایجاد نمودهاند نیز به سلامت عبور کند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: کشورمان، آرمانها و نقشه راه خود و مدل انتخابی امیدآفرین برای محرومان و مستضعفان عالم را پی خواهد گرفت و عزت خود را در پرتو آن آرمانها دانسته و همواره در این مسیر در تلاش است تا در آستانه پنجاه سالگی این انقلاب اسلامی با پیشرفت علمی و موفقیت در تولید علم و خودکفایی بتواند موانع و بحرانها و دستاندازهایی را که برایش ایجاد میکنند با قوت پشت سر گذارد چرا که استعداد بالقوه ایرانی در پرتو اسلام این بشارت را به ما داده است.
وی گفت: با وجود همه تحریمها و بحرانها و فراز و نشیبهایی که دشمنان اسلام در مسیر حرکت انقلاب اسلامی ملت ایران ایجاد کردهاند نباید دستاوردهای انقلاب اسلامی مورد کم توجهی و یا بی مهری قرار گیرد.
چرا که ایران قبل از انقلاب از نظر سن امید به زندگی از رتبه ۱۴۲جهانی به رتبه ۶۳ در بین کشورهای دنیا صعود کرده است.
یا رشد ۱۰ برابری پزشکان متخصص و عمومی و دندانپزشک در مقابل رشد دو و نیم برابری جمعیت ایران قابل افتخار است.
نباید فراموش کنیم که انقلاب اسلامی ایران دانش آموز را به قهرمانی المپیادهای جهانی و فرماندهی جبهه رسانده است.
دادگر ادامه داد: مگر میشود فراموش نمود که ایران قبل از انقلاب هیچ رتبه المپیادی و علمی در جهان نداشت ولی اینک همیشه مدالآور و از رتبههای برتر دنیاست و یا در جزو ۱۰ یا ۱۵ کشور اول جهان است.
انقلاب اسلامی زبان فارسی را جهانی کرد و رهبر معظم انقلاب پرچمدار خیزش ادبی ایران در دوره معاصر است.
وی افزود: مگر میشود قراردادهای ننگین واگذاری بخشهایی از این سرزمین توسط رضاخان به بیگانگان و یا حتی واگذاری سرزمین ایران به ارتشهای متجاوز بدون یک دقیقه مقاومت و یا زمان محمدرضای پهلوی حضور و وضعیت حقوق مستشاران آمریکایی نسبت به حقوق نظامیان کل ایران و حکومت آنها بر همه مقدرات کشور را فراموش کرد؟
بعد از انقلاب و به برکت خودباوری و استقامت ملت ایران، یک وجب از خاک این کشور به بیگانگان واگذار نشد.
دادگر اضافه کرد: باید به نعمت انقلاب توجه داشت که امروز به برکت دستاوردهای انقلاب اسلامی، کشور و ملت ایران به این موقعیت رسیده است و اگر دستاوردهای انقلاب را نادیده بگیریم بیانصافی است.
باید همه ما قدر این امنیت و آرامش را بدانیم.
ما مدیون ایثار و جانفشانی شهدا هستیم و مردمسالاری و راهبرد دفاعی و رویشهای علمی و فرهنگی و مذهبی ما در زمینههای نگاه جهادی و اعتکاف و اردوهای راهیان نور و اردوهای جهادی و فرهنگ نماز و رشد فرهنگ عاشورای حسینی و شکوه لیالی قدر ما همه مرهون انقلاب اسلامی و مجاهدتهای ملت سرافراز ایران است و البته قلهها را نباید فراموش کرد و مجاهدانه و با همت مضاعف باید تلاش نمود.
وی بیان کرد: در عرصه تعلیم و تربیت، جریان تربیت سکولار و تربیت لیبرال در دهههای اخیر در کشورهای اروپایی و آمریکایی شدت گرفته و در توافقی استراتژیک و نانوشته دست به دست هم دادهاند و کوشیدهاند و میکوشند بر اساس مبانی فلسفیشان از حضور دین و نمادهای دینی و مذهبی در تعلیم و تربیت جلوگیری نمایند و حتی مناسک دینی آنها را بهطور کامل حذف نمایند.
عضو شورای تخصصی فرهنگی – اجتماعی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: از لحاظ جریان طبیعی، تعلیم و آموزش بر تزکیه مقدم است ولی از لحاظ شرافت و اهمیت تزکیه بر تعلیم مقدم است و خداوند در سه سوره قرآن کریم به اهمیت مسأله تعلیم و تزکیه اشاره کرده است، اما چون تعلیم بدون تزکیه ارزشی ندارد، تزکیه را بر تعلیم مقدم نموده و فقط در یک جا تعلیم را بر تزکیه مقدم داشته که آنجا هم خداوند دعای حضرت ابراهیم علیه السلام را نقل میکند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: از سوی دیگر نیز خوب میدانیم که تعلیم و تربیت از شئون پروردگار و پیامبران عظیمالشأن است.
لذا استادان و معلمان قدر این نعمت و توفیق یعنی تعلیم، تربیت و انسانسازی و معلم پروری را که کار خدای متعال و انبیاست بخوبی بدانند.
اگر تبعیت و پیروی از انبیا در گفتار و رفتار در مسیر تعلیم و تربیت قابل تحقق نبود که خدای متعال تعبیر به اسوه بودن و الگو بودن آنان برای بندگان خدا نمیکرد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گفت: ما معلمان و استادان دانشگاهها و حوزههای علمیه و عرصه تعلیم و تربیت، امروز هم در این مسیر میتوانیم در ابعاد علمی، معرفتی، منشی، اخلاقی و معنوی و رفتاری الگو گرفته و به توفیقات بالایی دست یابیم .
حجتالاسلام دادگر با اشاره به ضرورت ارائه تصویر درست از نقش تربیتی و علمی استادان دانشگاه فرهنگیان بهعنوان ارزشمندترین و عالیترین خدمت افزود: مواجهه با دانشجومعلمان باید شبیه فرزندان خودمان باشد و همواره به رشد استعدادها و تربیت علمی و معرفتی و معنوی آنها جهت پیشرفت و تعالی توجه داشته باشیم.
همینطور که اگر فرزند شما دچار آسیبهای اجتماعی و تربیتی شد تلاش مینمایید که با دغدغه و انگیزه نسبت به حل مسأله و رفع مشکل اقدام و یا او را وادار به تفکر نمایید، باید دنبال چارهاندیشی برای پیشگیری از آفات و بلیات و احیاناً مفاسدی که دانشجو معلمان را گرفتار مینماید باشیم.
وی یاد آور شد: اگر به نقش و جایگاه خودمان باور داشته باشیم و افقهای پیش رو را نگاه کنیم و اهمیت نقش دانشجومعلمان را در تربیت نسل آینده و نسل مفید درک نماییم، هرگز هر کسی به میزان سهم و نقش و جایگاه خود دغدغههای اینچنینی را فراموش نخواهد کرد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت نظام فرهنگی و تربیتی در راستای استحکام درونی دانشگاه بیان داشت: اسناد بالادستی از جمله سند دانشگاه اسلامی و نظامات چهارگانه آن خصوصاً نظام فرهنگی و تربیتی و نظام آموزشی این سند و نیز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اساسنامه دانشگاه و انتظارات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تربیت انقلابی که به فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی برمیگردد را باید مورد توجه قرارذهیم تا تصویر مناسبی از نظام تربیتی دانشگاه فرهنگیان داشتهباشیم.
وی در ادامه گفت: دانشگاه فرهنگیان، محل تربیت و پرورش انسانهای بزرگ و مدیران آینده تعلیم و تربیت است.
اقتضائات این دانشگاه را باید بهدرستی درک کرد و با استعدادیابی و انگیزهبخشی و آمادهکردن آنان برای مسئولیت بزرگ انسانسازی تلاش نمود.
البته نباید فراموش کرد که مسأله خودسازی و آمادهسازی و تهذیب نفس مربی و استاد و مقتدا بسیار مهم است و به تعبیر حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) در نهج البلاغه، «من نصب نفسه للناس اماما فلیبدأ بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره».
استاد دانشگاه فرهنگیان باید بداند که منش، شخصیت، رفتار و مشی او تأثیرگذار است و خود سراغ دانشجو برود و با ایمان و اخلاص در این راه گام بردارد و باید بداند که هر کار علمی و تربیتی مخلصانه او نقش حیاتی خود را خواهد گذاشت و ماندگار خواهد شد.
حجتالاسلام دادگر با اشاره به ضرورت و اهمیت توجه به رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب بهعنوان نقشه راه و برنامه عملی، مهمترین انتظارات رهبرمعظم انقلاب را بیان کرد و به تبیین کوتاه و مهمی از هریک از این انتظارات پرداخت.
به گزارش فارس، مهمترین انتظارات رهبرمعظم انقلاب که مورد اشاره دادگر قرار گرفت به شرح زیر است:
۱.
نورانیت علم و موهبت الهی آن و عالمانه قدم برداشتن در مسیر دانش
۲.
نقش علم در پیشرفت و قدرتمندی و قدرت عالمانه و اهمیت گفتمان پیشرفت علم و فناوری چرا که مسیر اقتدار از اینجا میگذرد.
۳.
رفع عقب ماندگیهای علمی و توجه به قلهها با میانبرهای علمی جهت عبور از بحران
۴.
نوجه به فرصتها و تهدیدها در پیشرفت علمی کشور
۵.
دور نمای پیشرفت علمی کشور و آینده روشن است، با وجود چشم انداز روشن، استعدادهای ارزنده، همت و انگیزه، ریزشها و رویشها، رتبههای جهانی، ایدهپردازی در میدان عمل و حداکثر سرعت در مسیر قله
۶.
توجه به راههای نرفته، پلههای بالاتر، جهاد علمی، علم برای اخلاق، شاگردپروری استادان، بهروز بودن استادان، وقتگذاشتن برای دانشجویان، ایمان قوی، اخلاق پیشرفته( عشق به معنویت و ارتباط با خدا)، معرفت الهی و مدیریت تحول
۷.
شاهان بی کفایت قاجار و پهلوی سالها ایران را عقب نگه داشتند.
همه ما مسئولیم باید با مدلسازی نه مدل بازی، با حرف نو نه شبه فیلسوف، پایههای ویران پیشرفت مبتنی بر فردمحوری و لذتمحوری را با شاخصهای جدید پیشرفت و دانش بومی دنبال نموده و اثبات کنیم که هم میشود و هم میتوانیم.
۸.
تولید علم، نگاه متوازن، از دبستان تا مقاطع عالی، عدالت دانشگاهی، جبران عقب ماندگیها، رشد کیفی همراه با رشد کمی، نقشه جامع علمی کشور، نقشه مهندسی فرهنگی کشور، منتهی شود به نقشهای جامعی برای پیشرفت.
۹.
نواندیشی علمی برای همه، شکستن مرزهای علمی، نوآوری مطلوب و کاربردی، تحقیق ضد تقلید است، روحیه کاوشگری، کشف ناشناختهها، کارگاه علمسازی، علوم انسانی با مبنای الهی، انقلاب علمی، باید طرحی نو انداخت.
۱۰.
وحدت نخبگان، نخبگان ناشناخته، شنیدن حرفهای نخبگان، تصمیمسازی، شکوفایی صنعت، کاربردی شدن تحقیقات، گفتمانسازی تا تصمیمسازی، پارکهای علم و فناوری، همراهی برای پیشرفت بسیار مهم است.
۱۱.
رواج دادن امید، برنامه محوری، خودباوری، شاگردپروری، تدریس مسئولانه، روحیه پژوهش و جویندگی بهجای حافظه محوری، روحیه پرسشگری، اردوهای علمی، توسط استادان بهعنوان طراحان پیشرفت علمی کشور.
۱۲.
تدین و ایمان دانشجو، علاقمند به مبانی دینی، دارای باور ملی، اعتماد بهنفس ملی، روح تعهد در دانشگاه نسبت به اسلام و مباحث اجتماعی و انقلاب اسلامی، معنویت در دانشگاه، نشاط در دانشگاه، دانشجویان افسران جوان جبهه جنگ نرماند، کمک و نقش آفرینی استادان بسیار مهم است.
۱۳.
استادان فرماندهان جنگ نرم، اثرگذاری، عشق به اسلام و انقلاب و غرور ملی و دینی، تحلیل مناسب فضای امید به آینده، نیاز استادان به معارف دینی، مجاهدت، استاد باید اینگونه باشد.
۱۴.
فراری از غرور، متواضع بودن، عالم بودن، همت بلند، نقش تاریخی و ملی، افتخار عالمانه، دفاع از نظام اسلامی، افراط و تفریط ممنوع، علم در خدمت مردم، الگوسازی، عالمانه و عاقلانه، رسم نخبگی است.
انتهای پیام/