خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 04 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تاراج چهار میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت یمن در یک ماه گذشته

فارس | بین‌الملل | جمعه، 12 آذر 1400 - 22:13
شرکت ملی نفت یمن خبر داد که کشورهای متجاوز به یمن و مزدورانشان از اواسط ماه فوریه تاکنون چهار میلیون و 400 هزار بشکه نفت یمن را به تاراج برده‌اند.
نفت،يمن،بشكه،دولت،دلار،گذشته،نفتكش،نوامبر،مناطق

شرکت ملی نفت یمن خبر داد که کشورهای متجاوز به یمن و مزدورانشان از اواسط ماه فوریه تاکنون چهار میلیون و 400 هزار بشکه نفت یمن را به تاراج برده‌اند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عمار الاضرعی» مدیر اجرایی شرکت ملی نفت یمن (وابسته به دولت صنعاء) امروز (جمعه) گفت که کشورهای متجاوز به یمن و مزدوران وابسته از میانه ماه نوامبر تاکنون چهار میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت یمن را تصاحب کرده‌اند.
او به خبرگزاری سبأنت گفت که ارزش دلاری این مقدار نفت ۳۰۳ میلیون ۶۰۰ هزار دلار معادل (۱۸۳ میلیارد ریال یمنی) است.
به گفته وی دزدان نفت یمن همچنان به توقیف کشتی‌های حامل نفت در سواحل «جیزان» که به مقصد بندر الحدیده در حرکت هستند ادامه می‌دهند، در حالیکه این نفتکش‌ها مجوز سازمان ملل را دارند و پیش از ورود به آب‌های یمن مورد بازرسی قرار گرفته‌اند.
به گفته وی دولت سعودی به بهانه برداشت سهم گمرکی کارمندانش این کشتی‌ها را توقیف می‌کند، در حالیکه ارزش محموله نفت نفتکش‌ها بسیار بیش از این‌هاست.
الاضرعی همچنین گفت که ائتلاف سعودی در ۱۹ نوامبر گذشته نفتکش «اندرومیدا» را با دو میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت از بندر «الشحر» در حضرموت به مقصد سنگاپور بارگیری کرد و اگر قیمت هر بشکه را ۶۹ دلار حساب کنیم، ارزش این محموله این نفتکش ۱۶۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار می‌شود.
او افزود: «نفتکش "سی تراست" نیز در ۱۷ نوامبر با نزدیک به یک میلوین بشکه نفت از بندر "رضوم" در استان شبوه بارگیری شد.
این نفتکش روز گذشته به ساحل یمن بازگشت و یک میلیون بشکه دیگر بارگیری کرد و در مجموع از اواسط نوامبر تاکنون چهار میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت یمن به غارت رفته است.»
ائتلاف سعودی در حالی اقدام به فروش نفت یمن می‌کند که در آمد آن عاید مردم این کشور نمی‌شود، به طوریکه در یک ماه گذشته قیمت دلار در مناطق تحت کنترل دولت منصور هادی از ۶۰۰ ریال یمنی به ۱۶۰۰ ریال افزایش یافته و قیمت مواد غذایی به شدت گران شده است.
نکته قابل توجه اینکه علی‌رغم محاصره همه‌جانبه دولت صنعاء در شش سال گذشته، قیمت دلار در مناطق تحت کنترل این دولت همچنان ۶۰۰ ریال است و در هفته‌های گذشته رسانه‌ها از پناهندگی ساکنان مناطق تحت کنترل دولت هادی به مناطق تحت تسلط دولت صنعاء خبر دادند.
انتهای پیام/م