خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 10 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

داستان حضور اشباح ایرانی و ابابیل در دهمین رزمایش فدائیان حریم ولایت نهاجا

باشگاه خبرنگاران | سیاسی | جمعه، 30 مهر 1400 - 06:41
دهمین رزمایش فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۲۹ مهرماه برگزار شد.
رزمايش،هوايي،ارتش،نيروي،عمليات،ولايت،اهداف،حريم،انواع،فدائيا ...

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مرحله اصلی و فاز عملیاتی دهمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش، صبح پنجشنبه ۲۹ مهرماه امسال با حضور امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، سردار شیرازی رئیس دفتر فرمانده معظم کل قوا، امیر سرتیپ نصیرزاده جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش، امیر سرتیپ واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش و جمعی از فرماندهان و مسئولان قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص) و ستاد کل نیرو‌های مسلح، با نام مقدس «یا محمد رسول الله (ص)» با شرکت گسترده هواپیما‌های با سرنشین و بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش برگزار شد.
هدف از برگزاری رزمایش فدائیان حریم ولایت نهاجا چیست؟
امیر سرتیپ خلبان واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش و فرمانده دهمین رزمایش هوایی فدائیان حریم ولایت درباره هدف این رزمایش اظهار کرد طرح‌ریزی و هدایت تمرکزی به منظور اجرای انواع عملیات هوایی، افزایش شعاع عملیات با انجام سوخت‌گیری هوایی در داخل و خارج از مرز، استفاده از هواپیما‌های رهگیر با هدف کسب برتری هوایی، به‌کارگیری روش‌های دستیابی به اهداف زمینی و هوایی در مناطق ناشناخته، کسب و ارتقا مهارت‌های لازم جهت آماده سازی به موقع پرنده‌های شرکت کننده توسط کارکنان فنی، تمرین پرواز ناوبری ارتفاع پست بدون استفاده از سامانه‌های ناوبری هواپیما از اهداف تخصصی این رزمایش است.
وی در ادامه گفت که این رزمایش با رویکرد شبکه محوری و پشتیبانی سامانه‌های عملیاتی، اطلاعاتی و آمادی در شبکه یکپارچه ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.
شناسایی منطقه، نخستین مرحله از رزمایش فدائیان حریم ولایت نهاجا
پیش از آغاز فاز عملیاتی رزمایش، هواپیما‌های شناسایی و عکسبرداری RF-۴ با بهره‌گیری از دوربین بومی و پیشرفته سمات، پهپاد‌های کمان ۱۲ و هواپیمای گشت دریایی P-۳ F عملیات جمع آوری اطلاعات سیگنالی، شنود الکترونیکی و عکس‌برداری از منطقه عمومی رزمایش را اجرا کردند.
اجرای عملیات شناسایی در همه عملیات‌های نظامی یک کار مهم و راهبردی به شمار می‌رود و شاید به جرات بتوان گفت که شاید بخش مهمی از این رزمایش مربوط به شناسایی و پایش منطقه آن است.
کدام هواپیماها در رزمایش فدائیان حریم ولایت نهاجا شرکت کردند؟
در این رزمایش که با محوریت ستاد نیروی هوایی ارتش و با حضور پایگاه‌های پایگاه‌های شهید بابایی اصفهان، شهد فکوری تبریز، شهید عبدالکریمی بندرعباس، شهید یاسینی بوشهر و وحدتی دزفول برگزار شد؛ انواع هواپیما‌های با سرنشین و بدون سرنشین، از جمله جنگنده‌های سوخو ۲۴ و F-۴، F-۵، F-۷، RF-۴، میگ ۲۹، F-۱۴، صاعقه، هواپیما‌های سوخت‌رسان بوئینگ ۷۰۷ و ۷۴۷، هواپیما‌های ترابری و پشتیبانی، هواپیمای گشت دریایی P-۳ F به همراه انواع پهپاد‌های کرار، کیان، ابابیل، آرش و کمان ۱۲ مجهز به راکت، موشک‌های نقطه زن، بمب‌های هوشمند برد بلند و اخلال‌گر‌های راداری حضور فعالی داشتند.
امکان تغییر لحظه‌ای اهداف جنگنده‌ها در هر نقطه از آسمان
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در این رزمایش مشاهده می‌کنیم؛ این است که فرمانده می‌تواند از طریق سامانه‌های ارتباطی امن در هر لحظه بنابر ضرورت و نیاز عملیاتی خود، هدف متخاصم را تغییر دهد.
البته اهداف اولیه نیز در این رزمایش به صورت ارتباط مستقیم از پست فرماندهی تعیین می‌شود.
این عملیات آنگاه اهمیت پیدا می‌کند که در هنگام حملات دشمن از طریق آسمان و یا مرز‌های زمینی، خلبانان باید بتوانند به حدی از توانمندی برسند تا در هر لحظه از پروازشان بتوانند با دریافت ماموریت جدید به سوی آن یورش برده و هدف مشخص شده را نابود کنند.
اجرای این رزمایش نشان داد که خلبانان نیروی هوایی ارتش توانسته اند آموزش‌های لازم در این باره را بخوبی دریافت کرده و آن را عملیاتی کنند.
البته خلبانان حاضر علاوه بر این تاکتیک توانستند تا در نخستین مرحله از رزمایش تیراندازی علیه اهداف هوایی با سرعت و در ارتفاعات مختلف، تیراندازی و بمباران هوا به زمین در شرایط مختلف و با استفاده از بمب‌های هوشمند، بومی و ارتقاء یافته سنگین و نیمه سنگین و استفاده از انواع موشک‌های لیزری، تلویزیونی حرارتی، راداری و انواع راکت‌ها و بمب‌های تولید شده به دست متخصصان جوان کشور را نیز انجام بدهند.
یاسین، سلاح کاربردی فدائیان حریم ولایت و بلای جان دشمنان
در مرحله بعدی رزمایش، هواپیما‌های بمب افکن سنگین F-۴ و F-۵ که به موشک‌های نقطه‌زن، هوشمند و هدایت شونده و هواپیمای F-۷ مجهز به بمب بومی دورایستا یاسین ۹۰ و راکت‌های ساخت داخل مجهز شده‌اند، با تکنیک‌های ابتکاری و خارج از رینگ پدافندی توسط خلبانان شجاع و جوان نیروی هوایی ارتش، اهداف حساس و حیاتی دشمن فرضی را در زمین و دریا با موفقیت منهدم کردند.
راهبرد و استراتژی استفاده از بمب‌های دورایستا که یاسین یکی از تولیدات صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود، این است که می‌توان با حفظ امنیت جنگنده‌ها و هواپیما‌های خودی علیه دشمن حملات مهلکی انجام داد.
این بمب‌ها پیش از این و طی روز‌های قبل در رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت نیز استفاده شده بود.
حضور شمشیرباز و شبح نهاجا برای انهدام اهداف متخاصم
در بخش دیگری از این رزمایش، جنگنده بمب‌افکن‌های راهبردی سوخو ۲۴ (فنسر یا شمشیرباز) نهاجا نیز با اجرای عملیات برد بلند و با استفاده از اصل غافلگیری، اهداف حیاتی و همچنین رادار‌های زمینی دشمن را با استفاده موشک‌های بهینه‌سازی شده لیزری و راداری مورد اصابت قرار دادند.
ماموریت تاپ کاور و عملیات سوخت گیری هوایی از تانکر سوخت رسان بوئینگ ۷۰۷، به منظور اجرای پوشش هوایی در ارتفاع پست، توسط جنگنده‌های اف ۱۴ با موفقیت انجام شد و در سناریوی دیگری از رزمایش نیز هواپیما‌های میراژ F-۱ و بمب‌افکن F-۴ با پرواز در ارتفاع پست و با همراهی جنگنده‌های F-۱۴ عملیات رهگیری هوایی را با موفقیت تمرین کردند.
همچنین جنگنده‌های F-۵ و میگ ۲۹ بطور دقیق عملیات و رزم هوایی در شرایط درگیری در صحنه واقعی را اجرا کردند که در این رزم هوایی، موشک شلیک شده از سوی هواپیمای دشمن فرضی با موشک هوا به هوا، رهگیری و منهدم شد.
دیگر بخش این رزمایش را باید حضور هواپیما‌های سی ۱۳۰ و اجرای موفق عملیات بارریزی تاکتیکی دانست که در صحنه نبرد یکی از تاکتیک‌های کاربردی به شمار می‌رود.
ابابیل،کمان و کرار وارد می‌شوند
در مرحله بعدی از فاز عملیاتی دهمین رزمایش فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش، عملیات مراقبت و شناسایی جنگ الکترونیک و آزمایش انواع سامانه‌های پیشرفته ارتباطی ارتباطی نیروی هوایی ارتش با استفاده از بستر‌های امن شبکه‌های بی سیم و باسیم، انواع سامانه‌های تسهیلات پروازی و انواع سامانه‌های تاکتیکی مأموریت‌های ابلاغ شده در جنگ الکترونیک با موفقیت انجام شد.
در اجرای این مرحله از رزمایش هواپیما‌های باسرنشین نیروی هوایی ارتش با سامانه‌های اخلالگر و با استفاده از نوین‌ترین تکنیک‌های جنگ الکترونیک، با از کار انداختن سامانه‌های پدافندی نیرو‌های دشمن، مسیر امن را برای اجرای عملیات پهپادی فراهم کردند.
پس از آن، پهپاد‌های رزمی کمان-۱۲، کرار، کیان و آرش مجهز به انواع سرجنگی و با حمل انواع بمب‌های بهینه‌سازی شده و نقطه زن با استفاده از اصل غافلگیری اهداف حیاطی دشمن را اعم از یگان‌های سطحی و رادار‌های زمینی را هدف قرار دادند که با موفقیت منهدم شدند.
پهپاد رزمی کمان-۱۲ نیروی هوایی ارتش نیز توانست با استفاده از بمب‌های هوشمند، نقطه‌زن و ارتقا یافته قائم در این رزمایش با موفقیت اهداف مورد نظر را مورد اصابت قرار دهئ، همچنین پهپاد‌های کرار نیز که به بمب‌های ۵۰۰ پوندی و راکت مجهز شده‌اند توانستند اهداف واگذار شده را به دقت مورد اصابت قرار دهند.
اجرای دهمین رزمایش فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش چه مزیتی داشت؟
امیر سرلشکر موسوی فرماتده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران که در دهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش حضور داشت درباره این رزمایش گفت: این رزمایش که اکنون شاهد آن هستیم رزمایش نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که مراحل مختلف را طی می‌کند.
در گذشته رزمایش‌ها در یک منطقه انجام می‌شد، اما اکنون در تمام مناطق مشغول برگزاری رزمایش‌ها هستیم و از یک مرکز فرماندهی، کنترل و هدایت می‌شود و برنامه‌ها دقیق و درست و با یک نمره خیلی خوب اجرا شده است.
فرمانده کل ارتش دهمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش را یادآور خاطره عملیات ۱۴۰ فروندی در روز اول آغاز جنگ تحمیلی دانست و خاطرنشان کرد: در این رزمایش نسخه به روز شده عملیات ۱۴۰ فروندی مشاهده شد، کاری که آن روز با تکنیک‌ها و تاکیک‌های آن زمان انجام شد، امروز به صورت بسیار پیشرفته‌تر در سراسر کشور انجام شد.
این رزمایش که امروز با این سبک جدید انجام شد، نقطه آغاز بسیار پربرکتی خواهد بود برای کار‌های بزرگتری که نیروی هوایی ما انجام خواهد داد.
انتهای پیام/