خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 13 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تاوان خشکسالی را ماهیان کوچک سد زیرکوه دادند

ایسنا | استان‌ها | دوشنبه، 04 مرداد 1400 - 12:30
مدیر حفاظت محیط زیست زیرکوه گفت: خشکسالی بی‌سابقه و کاهش شدید اکسیژن در آب باعث تلف شدن ماهیان در سد حاجی آباد بود.
آب،سد،تلف،زيركوه،ماهيان،اكسيژن،ماهي،كاهش

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر حفاظت محیط زیست زیرکوه گفت: خشکسالی بی‌سابقه و کاهش شدید اکسیژن در آب باعث تلف شدن ماهیان در سد حاجی آباد بود.
امیر صادقی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حدود ۲ هزار بچه ماهی در سد حاجی‌آباد زیرکوه طی چند روز اخیر تلف شدند.
وی با بیان اینکه این اتفاق دور از ذهن نبود، افزود: خشکسالی بی‌سابقه و کاهش شدید اکسیژن در آب باعث تلف شدن ماهیان بود.
مدیر حفاظت محیط زیست زیرکوه بیان کرد: بارندگی در این مدت صفر بود و یک قطره آب در سد ذخیره سازی نشد؛ بنابراین این اتفاق پیش بینی می‌شد.
صادقی با بیان اینکه در حال بررسی علت دقیق این اتفاق هستیم، افزود: طبق بررسی‌های اولیه مشخص شد ماهی‌ها خود به سمت بیرون از آب آمدند و چون سطح آب بسیار پایین بود، تلف شدند.
وی با بیان اینکه این سد حداکثر تا یک ماه دیگر خشک خواهد شد، تصریح کرد: در بارندگی‌های سال 97 کسری آب جبران شد، اما باز در این چند سال اخیر بارندگی کمتر شد و به صفر رسید.
مدیر حفاظت محیط زیست زیرکوه با بیان اینکه پرندگان مهاجری که در سد وجود دارند، در طول سال از این ماهیان تغذیه می‌کردند و این گونه چرخه طبیعت کامل می‌شسد، اظهار کرد: تلفات بیشتر دور از انتظار نیست چون خشکسالی با سرعت می‌تازد و سطح تبخیر زیاد است.
متاسفانه به دلیل پایین آمدم سطح آب و تراکم بالای ماهی، وجود لای و لجن در بستر سد، تزریق نشدن آب به دلیل کاهش نزولات آسمانی در شش ماه گذشته باعث بالارفتن شوری آب، کاهش شدید اکسیژن و در نتیجه تولید گازهای مضر شده که این امر منجر به تلافات ماهی‌ها شده است.
ماهی فیتو فاک به دلیل شنا در نقاط کم عمق و نبود اکسیژن کافی تلفات بیشتری داشته است.
تا کنون حدود ۵۵ هزار قطعه ماهی با میانگین وزن ۲۵۰ گرم در گل و لای گیر کرده و تلف شده‌اند و وزن کلی این ماهیان ۱۳ تن به ارزش ریالی حدود ۴ میلیارد ریال است.
انتهای پیام