خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 15 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پاسخ منفی کارمندان مالیاتی به مصوبه مانع‌زدایی وزیر اقتصاد/ حاکمیت «سلیقه‌ کارمندان» در برخی ادارات مالیاتی

فارس | اقتصادی | جمعه، 04 تیر 1400 - 11:31
حذف گام 45 نظام مالیاتی برای تسهیل و بهبود فضای کسب وکار از مصوبات هیات مقررات زدایی در یک سالگی خود با عدم اجرا در برخی ادارات مالیاتی روبرو شده و برخی کارمندان و مدیران مالیاتی مانع جدی آن هستند.
مالياتي،اقتصادي،ثبت،كد،كسب،نظام،حذف،تسهيل،ملي،اشخاص،گام،امور ...

حذف گام 45 نظام مالیاتی برای تسهیل و بهبود فضای کسب وکار از مصوبات هیات مقررات زدایی در یک سالگی خود با عدم اجرا در برخی ادارات مالیاتی روبرو شده و برخی کارمندان و مدیران مالیاتی مانع جدی آن هستند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روان سازی و تسهیل فرایندهای شروع کسب و کار یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری و قوانین بالادستی است و این مسئله از ملزومات تحقق شعار «تولید پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» تلقی می‌شود.
یکی از دستگاه‌های مرتبط با تولید و کسب و کارها نظام مالیاتی بوده که همه صاحب‌نظران متفق القولند فرآیندهای آن نیاز به اصلاح و بازنگری دارد.
تا قبل از سال 99 فعالان اقتصادی برای شروع یک کسب و کار باید در نظام مالیاتی ثبت نام کرده و اصطلاحاً کد اقتصادی دریافت کنند که طی کردن مراحل و گام های آن به «گام ۴۵ مالیاتی» معروف است.
بخشی از فرایندها الکترونیکی و نهایتاً برای تشکیل پرونده نیاز به مراجعه حضوری داشت که این مسئله چند روز و یا هفته طول می‌کشید تا به سرانجام برسد.
به واسطه شیوع ویروس کرونا و تسهیل شرایط و کاهش مراجعات حضوری به ادارات، سال ۹۹ مسئولان وزارت اقتصاد و مرکز مطالعات بهبود و پایش کسب و کار در راستای آسان سازی شرایط کسب و کار و حمایت از تولید در هیئت مقررات‌زدایی که زیر نظر وزیر اقتصاد فعالیت می کند رای به حذف گام ۴۵ مالیاتی دادند تا برای اشخاص حقیقی کد ملی به منزله کد اقتصادی تلقی شده و به صورت غیر حضوری بتوانند تشکیل پرونده داده و به عنوان مودی نظام مالیاتی شناخته شوند.
حذف این گام، موفقیت قابل اعتنایی در جهت تسهیل و بهبود فضای کسب و کار تلقی می شود.
برای اجرایی شدن وزیر اقتصاد در مکاتبات با 21 نفر از مسئولان دستگاه‌‌ها از جمله رئیس سازمان مالیاتی و پس از آن رئیس سازمان مالیاتی با ادارات مالیاتی این مصوبه و دستورالعمل جدید را برای اجرا، ابلاغ کردند تا قاعدتا هم مکلف به رعایت این مسئله باشند.
در همین راستا محمدعلی دهقان دهنوی معاون وقت اقتصادی وزارت اقتصاد به فارس گفته بود: با تاکید وزیر اقتصاد مشکل دریافت کد اقتصادی برای فعالان کسب و کار و بازار حل شد.
بر این اساس شناسه ملی ثبت شرکتها به عنوان کد اقتصادی مالیات تلقی می شود.
همچنین برای اشخاص حقیقی کد ملی با اضافه کردن چند رقم توسط سازمان امور مالیاتی به عنوان کد اقتصادی قلمداد خواهد شد.
پیش از این ۴۵ مرحله ثبت نام مالیاتی وجود داشت.
۴۴ مرحله آن طی نیم ساعت انجام می شد و مرحله ۴۵ که مربوط به احراز و دریافت کد اقتصادی بود، زمان زیادی می گرفت و شروع کسب و کار را طولانی می کرد به همین علت این مرحله حذف شد.
همان روزها، علی فیروزی رییس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی در توئیتی نوشته بود الوعده وفا؛ مرحله ۴۵ ثبت نام مالیاتی حذف شد.
گواهی ثبت نام ارزش افزوده حذف و ثبت نام در سامانه و انتخاب گزینه مشمولیت ارزش افزوده کفایت می کند.
کد اقتصادی شرکتهایی که تاسیس می شوند شناسه ملی آنها و بدون ثبت نام توسط مودی.
کد ملی اشخاص حقیقی، کد اقتصادی آنهاست.
از طرفی محمود علیزاده معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی نیز از حذف مرحله راستی آزمایی فرایند ثبت نام فعالان اقتصادی در سامانه مالیاتی خبر داد و گفته بود گام 45 در سامانه مالیاتی، در خصوص فرایند راستی آزمایی حذف شده است.
اشخاص حقیقی به محض اخذ مجوز یا پروانه کسب و کار از اصناف و اتحادیه ها و همچنین اشخاص حقوقی و بنگاه های اقتصادی به محض ثبت در اداره ثبت شرکت ها، در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور نیز ثبت نام شده تلقی می شوند و اطلاعات هویتی آنها، به صورت برخط یا غیر برخط، به سازمان امور مالیاتی کشور منتقل شده و همچنین، شماره ملی اشخاص حقیقی و شناسه ملی اشخاص حقوقی به عنوان شماره اقتصادی جهت آغاز کسب و کار قلمداد می شود.
معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور عنوان کرده بود:‌ پیش از این، اجرای گام 45 فرایند ثبت نام و تخصیص شماره اقتصادی به اشخاص حقیقی و حقوقی، بین یک ماه تا دو ماه زمان می برد که هم اکنون، با حذف این گام، فعالان اقتصادی از همان زمان ثبت شرکت یا کسب مجوز فعالیت، از نظر سازمان امور مالیاتی کشور، «مودی» تلقی شده و شماره اقتصادی آنها بدون نیاز به طی مراحل راستی آزمایی صادر خواهد شد و نیاز به هیچ استعلام دیگری نمی باشد.
شرایط به گونه‌ای رقم خورد که فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی اقدامات انجام شده در رابطه با بهبود و تسهیل فضای کسب و کار را در قالب نامه‌ای به محضر مقام معظم رهبری ارائه کرد و با افتخار عنوان کرده بود:‌ از جمله اقداماتی که منجر به این کاهش زمان ارایه خدمات شده است می توان به ایجاد ارتباط الکترونیکی و تعامل بین سازمانی، حذف کد اقتصادی و جایگزینی آن با شناسه ملی و کد ملی اشخاص، تسهیل فرآیند ثبت نام نظام مالیاتی و الکترونیکی شدن کامل این فرآیند که منجر به کاهش ۵۵ روزه زمان ارایه خدمات مالیاتی شده است
به گزارش فارس،‌ در حال حاضر با گذشت یک سال است این مصوبه بسیاری از فعالان اقتصادی برای دریافت کد اقتصادی با تشکیل پرونده در ادارات مالیاتی با موانع و سنگ اندازی از سوی برخی ممیزان مالیاتی روبرو می شوند به نحوی که مجدداً فرآیند حضوری و فرسایشی گذاشته بازگشته و عملاً این دستاورد به دلیل نبود نظارت مسئولان کارایی خود را از دست داده است
در همین باره یکی از فعالان اقتصادی در مکاتبه با فارس با اشاره به موانع و سنگ‌اندازی‌های پیش روی ثبت نام در نظام مالیاتی فارغ از نحوه برخورد کارمندان اداره مالیاتی خواستار رسیدگی به این مسئله شده است.
وی به فارس گفته است: چند هفته پیش در نظام مالیاتی به صورت الکترونیکی ثبت نام کرده و برای تشکیل پرونده و پیگیری موضوع به اداره مربوطه در شهر ری واقع در خیابان فرمانداری جنب فروشگاه رفاه مراجعه کرده است و تاکنون در بلاتکلیفی به سر می‌برد.
فعال اقتصادی دیگری نیز با ارسال مدارک مورد نیاز ثبت نام در نظام مالیاتی که از سوی ادارات مالیاتی خواسته شده به بازگشت شرایط گذشته و رعایت نشدن مصوبه هیات مقررات زدایی و فراموش شدن دستور وزیر اقتصاد برای تسهیل شرایط خبر می‌دهند.
درخواست ارائه برخی از این مدارک اساسا به نظام مالیاتی ارتباطی نداشته و اقدامی خلاف فرایند‌ها محسوب می‌شود.
مثل اوردن مدارک مربوط به اجاره نامه یا موارد مشابه که از سوی کارمندان مالیاتی یا مدیران آنها به شیوه سلیقه‌ای و برخلاف شعار سال و تسهیل کسب و کار از مودیان طلب می شود.
در همین باره علی فیروزی رئیس مرکز مطالعات و پایش بهبود کسب‌وکار به فارس می‌گوید: اینکه اجاره نامه یا سند ملکی از افراد خواسته می‌شود و نمی‌توان بدون آن ثبت نام کرد و تشکیل پرونده‌ داد خلاف قانون است و باید بدون اجاره نامه کار انجام شود.
این مسئله نشان می دهد روی برخی ادارات و ممیزان مالیاتی نظارت کافی وجود ندارد.
زیرساخت‌های ثبت نام و دریافت مدارک و استعلام‌ها به صورت الکترونیکی فراهم شده و به طور خودکار کد اقتصادی دریافت می‌شود.
وی معتقد است: گزارش‌ها و شکایاتی از این مسئله در نظام مالیاتی وجود دارد و نشان می‌دهد هر چه از ستاد و مرکز دور می‌شوید اجرای مصوبات روی زمین مانده و در کف میدان، شهروندان با مشکلات عدیده‌‌ای روبرو هستند.
فردی که شرکتی را تازه ثبت کرده و شروع به فعالیت می‌کند قطعا از تامین اجتماعی کد کارگاهی دریافت کرده و نظام مالیاتی نیز می‌تواند از اطلاعات آن بهره‌مند شود.
علاوه بر آن نظام مالیاتی می‌تواند برای تسهیل کار از نظارت‌های پسینی استفاده کند.
به گزارش فارس، این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که دادستان مالیاتی انتظامی هشدار داده بود در صورتی که مصوبه حذف گام 45 مالیاتی در ادارات مالیاتی اجرایی نشود جرم تلقی شده و برخورد خواهد شد.
این هشدارها نیز مانند اصل مصوبه روی کاغذ مانده و همچنان برخی از کارمندان و مدیران میانی به جولان خود برای بیشتر کردن موانع و نه گفتن به تسهیل کسب و کار ادامه می‌دهند.
بنابراین ضرورت دارد وزیر اقتصاد که معتقد است تا آخرین ساعت عمر دولت دوازدهم باید مردم خدمت رسانی کرد مجددا با نظارت بیشتر بر مصوبات از مدیران مالیاتی بخواهد تا چنین مواردی تکرار نشود.
انتهای پیام/