خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 15 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

«باباعلی» مصداق معدن‌کاری سبز/ از تأمین نیاز صنایع فولاد کشور تا خوراک کنستانتره اسدآباد

فارس | استان‌ها | دوشنبه، 10 خرداد 1400 - 17:57
به مناسبت هفته معدن خبرنگاران استان همدان از معدن سنگ آهن «باباعلی» که یکی از معادن سبز و تأمین کننده واحدهای تولیدی فولاد است، بازدید کردند، مواد معدنی استخراج شده از این معدن در گذشته به صورت خام صادر می‌شد در حالی که اکنون در صنایع فولادی کشور مصرف می‌شود.
معدن،معادن،تن،باباعلي،آهن،كارخانه،كشور،سنگ،همدان،كنسانتره،اس ...

به مناسبت هفته معدن خبرنگاران استان همدان از معدن سنگ آهن «باباعلی» که یکی از معادن سبز و تأمین کننده واحدهای تولیدی فولاد است، بازدید کردند، مواد معدنی استخراج شده از این معدن در گذشته به صورت خام صادر می‌شد در حالی که اکنون در صنایع فولادی کشور مصرف می‌شود.
خبرگزاری فارس ـ همدان؛ پیش از ظهر امروز خبرنگاران همدان از معدن سنگ آهن باباعلی واقع در ۳۵ کیلومتری شمال غرب شهر همدان بازدید کردند.
پروانه بهره‌برداری این معدن در سال ۱۳۷۰ و با سقف ۱۰۰ هزار تن صادر و در فاز دوم از نیمه دوم سال ۱۳۹۲ تا ۶۰۰ هزار تن افزایش یافت.
سنگ آهن این معدن، از نوع «مگنتیت» با عیار متوسط آهن ۴۱ درصد است که به عنوان یکی از منابع خوراک «کارخانه کنسانتره اسدآباد»، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
۲۸۰ معدن فعال در سطح استان همدان
معاون امور نظارت و بهره‌وری معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در بازدید خبرنگاران از این معدن به مناسبت هفته معدن با بیان اینکه در حال حاضر ۲۸۰ معدن در سطح فعال است اظهار کرد: بهره‌وری تمام معادن‌ بر عهده بخش خصوصی بوده به طوری که استخراج اسمی سالانه این معادن ۲۰ میلیون تن است.
محمد تاروردیان با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد معادن دارای پروانه فعالیت هستند افزود: سالانه ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن استخراج واقعی از معادن همدان انجام می‌شود.
وی در ادامه معدن سنگ‌آهن باباعلی را بزرگترین معدن سنگ آهن استان عنوان کرد و با بیان اینکه سالانه ۶۰۰ هزار تن از این معدن توسط شرکت صبا نور به بهره‌برداری می‌رسد متذکر شد: در سال‌های گذشته سنگ آهن استخراج شده پنج معدن سنگ آهن استان به صورت خام صادر می‌شد اما با همت مسوولان و معدن کاران در حال حاضر سنگ ‌آهن این معادن به مصرف صنایع فولادی کشور می‌رسد و از خام فروشی جلوگیری شده است.
معاون امور نظارت و بهره‌وری معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: فعالیت در معادن گاهی باعث تخریب محیط زیست می‌شود چراکه تخریب‌ در ذات معدن‌کاری است اما تولید و اشتغالی که به دنبال بهره‌برداری از معادن ایجاد می‌شود حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته حتی در رسانه‌ها مطالبی علیه معدن‌کاری منتشر می‌شد اما پس از تشکیل شورای معادن و شناسایی قابلیت اشتغال و تولید معادن، معدن‌کاری یک فعالیت اقتصادی مهم و زیربنایی به شمار می‌رود.
تاروردیان از اهمیت فرهنگ‌سازی در زمینه فعالیت معادن یاد کرد و گفت: در مواردی معارضان محلی‌ باعث تعطیلی کار معادن می‌شوند اما لازم است توجیه فرهنگی و اجتماعی صورت گیرد به نحوی که آحاد مردم بدانند معدن‌کاری برای توسعه و اشتغالزایی امر مهمی محسوب می‌شود.
میزان بهره‌برداری از معادن کشور پاسخگوی نیاز صنایع فولادی نیست
سرپرست کارگاه معدن باباعلی نیز در این بازدید با بیان اینکه معدن باباعلی از بزرگترین معادن سنگ‌آهن غرب کشور است اظهار کرد: از سال ۹۲ با راه‌اندازی کارخانه کنسانتره اسدآباد، سالانه ۶۰۰ هزار تن سنگ آهن از این معدن بهره‌برداری می‌شود که به صورت کامل به مصرف این کارخانه‌ می‌رسد همچنین سالانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن باطله‌برداری دارد.
وحید بهرامی در ادامه با اشاره به اینکه مواد معدنی استخراج شده از معدن باباعلی در گذشته به صورت خام صادر می‌شد در حالی که اکنون در صنایع فولادی کشور مصرف می‌شود خاطرنشان کرد: در معدن باباعلی سنگ‌هایی با عیار ۳۷ استخراج می‌شوند و پس از خردایش و دانه‌بندی به عیار ۴۵ تا ۵۰ می‌رسند و برای فرآوری به کارخانه کنسانتره اسدآباد ارسال می‌شوند.
وی با تاکید بر اینکه در کارخانه کنسانتره به عیار ۶۷ خواهند رسید و خوراک کارخانه گندله‌سازی تامین میشود و در نهایت به مصرف کارخانه‌های فولادی کشور برسند تصریح کرد: در حال حاضر ذخیره معدن باباعلی چهارمیلیون تن بوده در حالی که ذخیره احتمالی ۱۵ میلیون تن است اگرچه مجوز معدن ۳۷ کیلومتر در حال حاضر تنها ۱۰۰ هکتار آن بهره‌برداری می‌شود.
سرپرست کارگاه معدن باباعلی متذکر شد: در حال حاضر میزان بهره‌برداری از معادن کشور پاسخگوی نیاز صنایع فولادی نیست به طوری که در چشم انداز سال ۱۴۰۵ باید به تولید سالانه۵۰ میلیون تن آهن در کشور برسیم.
وی با بیان اینکه قوانین معدن شفاف است و هر میزان قیمت مواد معدنی افزایش یابد حقوق دولتی نیز بیشتر می‌شود بیان کرد: با بالا رفتن قیمت، هزینه استخراج نیز افزایش می‌یابد از همین رو بهتر است که حقوق دولتی بر اساس سود به دست آمده محاسبه شود.
بهرامی از کاهش تعداد معارضان محلی یاد کرد و گفت: در گذشته مشکلات بیشتری با محلی‌ها داشتیم اما پس از جذب نیروهای بومی در معدن و ایجاد اشتغال، این مشکلات به مراتب کمتر شده ‌است.
«باباعلی» مصداق معدن کاری سبز
مسوول ارزیابی ایمنی معدن باباعلی در ادامه این بازدید متذکر شد: در این معدن سیستم ایزو را پیاده کرده‌ایم و ایزو بهداشت و ایمنی و ایزو محیط زیست رعایت می‌شود به نحوی که هر سال ممیزی می‌شویم.
رضا حکمتی‌نژاد با تاکید بر اینکه آمار حوادث در معدن باباعلی کم ارزیابی می‌شود تصریح کرد: خوشبختانه در ۶ سال اخیر حادثه منجر به فوت نداشتیم تا جایی که حوادث ایجاد شده در حد شکستگی و جراحات سطحی بوده‌ است.
وی با اشاره به اینکه پیش از تشکیل منطقه حفاظت شده آلمابلاغ در این منطقه فعالیت داشتیم اگرچه نهایت سعی ما بر کمترین میزان تخریب است ادامه داد: قسمت عمده فعالیت معدن در حریم محدوده بوده و البته تلاش شده محیط زیست را حفظ و آسیب وارد نکنیم.
مسوول ارزیابی ایمنی معدن باباعلی یادآور شد: در راستای معدن‌کاری سبز در فاز اول ۹۰۰ اصله درخت در منطقه کاشته شده و برنامه بازسازی معادن پس از اتمام فعالیت را در دستور کار قرار دادیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: پزشکی در روستا مستقر شده که به صورت رایگان اهالی را ویزیت می‌کند همچنین در ایام قبل از شیوع کرونا و تعطیلی مدارس سالیانه دو بار دانش‌آموزان روستا ویزیت می‌شدند اگرچه در راستای توسعه فعالیت‌های اجتماعی تجهیزاتی مانند تب سنج و پالس‌اکسیمتر برای خانه بهداشت خریداری و اقلام بهداشتی را در اختیار روستاییان قرار دادیم.
تامین خوراک کارخانه گندله سازی
مسوول واحد فلوتاسیون کارخانه کنسانتره اسدآباد در این بازدید با تاکید بر اینکه دپوی روزانه‌ شرکت ۶ هزار تن از چهار معدن است که بیشترین آن‌ها از معدن باباعلی و گلالی بوده و از هرکدام روزانه ۲.۵ تا ۳ هزار تن ورودی داریم افزود: خوراک ورودی کارخانه کنسانتره ۷۵ تن در ساعت بوده که مهم‌ترین اقدام در کارخانه کنسانتره، خردایش و پرعیارسازی سنگ‌آهن است.
اسماعیل عطایی بیان کرد: هدف اول خردایش رسیدن به دانه‌های ۴۵ میکرون و کار خردایش در داخل آسیاب صورت می‎‌گیرد و در مرحله پرعیارسازی نیز عیار سنگ آهن ورودی ما به ۴۵ تا ۴۸ می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه در گذشته مواد معدنی به صورت خام به کشور چین صادر می‌شد تاکید کرد: بیش از ۶۰۰ هزار تن تولید اسمی داریم در حالی که روزانه ۳۵۰ تن به کارخانه گندله‌سازی خوراک‌دهی می‌کنیم به طوری که مواد معدنی در داخل کشور مصرف می‌شود.
انتهای پیام/۸۹۰۳۳/س