خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 31 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

دست اندازی ترکیه به سهم آبی سوریه از آب رود فرات

مهر | بین‌الملل | یکشنبه، 12 اردیبهشت 1400 - 15:41
سانا با اشاره به دست اندازی ترکیه به سهم آبی سوریه از آب رود فرات از تاثیرات آن به ویژه بر بخش کشاورزی سوریه پرده برداشت.
تركيه،مقدار،سوريه،آب،سانا،كشاورزي،اقدام،الزور،فرات

به گزارش خبرگزاری مهر، سانا گزارش داد: در جریان چند روز گذشته وبه سبب سرقت مقدار زیادی از آب رودخانه متعلق به سهمیه سوریه توسط ترکیه؛ معیشت وکشاورزی در حومه های رقه ودیر الزور شاهد تاثیرات منفی این اقدام ترکیه است.
عبد الرزاق خلیفه استاندار رقه به خبرنگار سانا تصریح کرد: در مدت اخیر، ترکیه مقدار سهم آب سوریه از رود فرات را به نحو چشمگیری کاهش داده است.
ترکیه موظف است اجازه دهد ۵۰۰ متر مکعب در ثانیه آب وارد سوریه شود اما این مقدار به ۲۰۰ یا بسیاری از اوقات به پاییی‌تر از این مقدار می‌رسد امری است که منجر به توقف تولید برق توسط توربین های آبی در رودخانه فرات شده است علاوه بر کاهش سطح آب که در ابیاری استفاده می شود.
سانا اعلام کرد: براساس توافقی که سال‌ ۱۹۸۷میان دولت سوریه و دولت ترکیه منعقد شده، ترکیه موظف است اجازه دهد ۵۰۰ متر مکعب در ثانیه آب وارد سوریه شود اما این مقدار به ۲۰۰ یا بسیاری از اوقات به پاییی‌تر از این مقدار می‌رسد و این در حالی است که مقدار مصرفی سوریه برای موارد انسانی و کشاورزی بیش از این رقم هست.
خزان السهو رئیس اتحادیه کشاورزان در دیر الزور نیز نسبت به وخامت اوضاع اقتصادی در دوره آتی در این منطقه که بیش از ۸۵ درصد از ساکنان آن به کشاورزی متکی هستند، به دلیل عدم توانایی کشاورزان در کشت و زرع در زمین‌های خود با محصولات صیفی استراتژیک، به ویژه پنبه، که به آبیاری زیاد و مداوم احتیاج دارد، هشدار داد.
همزمان برخی از ساکنان دیرالزور مراتب نگرانی خود درباره تاثیرگذاری این اقدام ترکیه بر محصولات کشاورزی خود اعلام کردند.
عثمان عبدالله گفت: این اقدام بخشی از جنایاتی است که ترکیه علیه ملت سوریه انجام می دهد اما هر بار شکست می خورد.