خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نحوه ارتباط گیری والدین با فرزندانشان در دوران نوجوانی

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | پنجشنبه، 19 فروردین 1400 - 21:06
یک روانشناس کودک گفت: دوران نوجوانی بسیار حساس است و والدین باید نسبت به این دوره آگاهی کاملی داشته باشند.
والدين،دوران،نوجوان،نوجواني،نوجوانشان،كودك،فرزندشان،نوجوانان ...

نازنین دسترنج مشاور و روانشناس کودک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص چگونگی ارتباط والدین با نوجوانان اظهار کرد: دوران نوجوانی همیشه به عنوان یک دوران حساس و سختی برای والدینی که نوجوان دارند شناخته شده است.
معمولاً از دوران نوجوانی به عنوان دورانی پر ازتلاطم احساس‌ها و طغیان ها یاد می‌شود، زیرا در این دوران فرد از نظر جسمی و روانی تغییرات بسیار زیادی را تجربه می‌کند که حتی خود فرد هم با آن‌ها بیگانه است به همین دلیل دوران نوجوانی دوران تغییرات خلقی خواهد بود.
دسترنج گفت: ما در دوران نوجوانی با افراد شاد، غمگین، گوشه گیر و معمولا مخالف بانظر دیگران مواجه هستیم.
اما مهم‌ترین مسئله این است که خود نوجوانان در این دوران با نیاز‌ها و احساساتشان بی گانه هستند و اگر والدین هم شناخت مناسبی از مشکلات این دوران نداشته باشند روابط بین والدین و نوجوانان دچار آسیب می‌شود و نوجوانان از والدین شان فاصله می‌گیرند؛ بنابراین لازم است تا والدین نسبت به تغییراتی که در نوجوانشان رخ می‌دهد آگاه باشند و بدانند که چگونه باید با نوجوانشان برخورد کنند و با قرار گرفتن در کنار نوجوان شان به او کمک کنند تا این دوران را به خوبی پشت سربگذارد.
او بیان کرد: در دوران نوجوانی که از سن ۱۲ سالگی شروع می‌شود و تا سن ۱۸ سالگی ادامه دارد تغییرات متعددی از قبیل رشد فیزیکی، رشد ذهنی، تحولات شناختی، عاطفی، رشد احساسی و اجتماعی را خواهیم داشت که اگر والدین نسبت به این مسائل آگاهی مناسبی نداشته باشند و به درستی با فرزنداشان رفتار نکنند نوجوانشان با احساس خجالت، عدم اعتماد به نفس و عزت نفس مواجه می‌شود و درنهایت از جامعه فاصله می‌گیرد.
این مشاور و روانشناس کودک بیان کرد: علت اهمیت دوران نوجوانی و نگرانی والدین نسبت به این دوران به دلیل رشد ذهنی و عقلانی کودک، افزایش قدرت تفکر و تصمیم گیری و برقرای ارتباط با همسن و سالان است که اگر در انتخاب دوست به خوبی تصمیم گرفته نشود ارتباط نوجوان با والدین کاهش می‌یابد و فرزند روز به روز از خانواده اش فاصله می‌گیرد.
در حالی که اگر نوجوان این دوران را با کمک والدین به خوبی پشت سر بگذارد در آینده با یک فرد مستقل، خودکفا و اجتماعی که به شناخت مناسبی از توانایی‌های خود دست یافته است مواجه خواهیم بود؛ بنابراین ارتباط والدین با نوجوان به شدت حائز اهمیت است، زیرا به نوجوان کمک می‌کند تا بتوانند دوران نوجوانی خوبی داشته باشد، اما چگونگی ارتباط والدین با فرزندشان در دوران نوجوانی از همان سن ۲ تا ۳ سالگی که کودک به مرور زمان متوجه توانایی‌هایش می‌شود و به استقلال می‌رسد مشخص خواهد شد و اگر والدین به شکل صحیحی رفتار کنند و توانای‌های او را بپذیرند می‌توان پیش‌بینی کرد که در دوران نوجوانی کودک با مشکلات کمتری روبرو خواهد شد و والدین همراه با فرزندشان می‌توانند مشکلاتشان را به درستی مدیریت کنند.
دسترنج گفت: نوجوانی سنی است که فرد استقلال طلب می‌شود و به دنبال این است که دنیای خودش را داشته باشد و اگر رابطه سالمی با والدین نداشته باشد ترجیح می‌دهد در دنیای جدیدی به دور از والدین قرار بگیرد و بنابراین از همان دوران کودکی والدین باید تلاش کنند که رابطه صحیحی با فرزندانشان داشته باشند.
او تصریح کرد: یکی از راه کار‌هایی که به والدین کمک می‌کند تا رابطه خوبی با فرزندشان داشته باشند وقت گذاشتن برای صحبت کردن با فرزندانشان است.
او اضافه کرد: متاسفانه برخی از والدین بر این باورند که با بزرگتر شدن کودک دیگر نیازی به وقت گذراندن با نوجوانشان نیست در حالی که در این دورن فرد ترجیح می‌دهد بیشتر در دنیای خودش باشد از خانواده و جامعه فاصله بگیرد گذراندن وقت در کنار والدین این حس را به او می‌دهد که برای خانواده بسیار مهم است.
او بیان کرد: والدین باید علایق نوجوانشان را بشناسند و از این طریق به دنیای او را پیدا کنند، زیرا اگر این رابطه به درستی شکل نگیرد ممکن است نوجوان برای اثبات خود به دیگران کار‌های اشتباهی را انجام دهد.
دسترنج گفت: مهمترین مسئله در دوران نوجوانی انتخاب دوست است که والدین باید به شدت مراقب باشند و به دوستان نوجوان احترام بگذارند، اما اگر احساس می‌کنند که نوجوانشان دوست مناسبی ندارد او را سرزنش نکنند، زیرا انجام آن نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه باعث می‌شود نوجوان از آن‌ها دور شود بنابراین باید رابطه والدین با نوجوان تقویت شود.
او افزود: برای جلب اعتماد نوجوانان والدین باید در نظر داشته باشند که برای وارد شدن به اتاق فرزندشان از او اجازه بگیرند، از او نظرخواهی کنند، به حریم شخصی فرزندشان احترام بگذراند و مشکلات را در قالب دوستانه مطرح کنند بنابراین از خود نوجوان برای حل مشکلات کمک بگیرند، زیرا با این کار این اعتماد را به نوجوان داده می‌شود که تحت هر شرایطی اعضای خانواده در کنارش خواهند بود.
بیشتربخوانید
انتهای پیام/