خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ترافیک رخدادهای آسمانی، فردا رخ می‌دهد

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | شنبه، 04 بهمن 1399 - 15:06
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره ۳ رخداد نجومی که فردا (یکشنبه، ۵ بهمن) در آسمان رخ می‌دهد، توضیحاتی داد.
ماه،نجوم،آماتوري،سياره،بهمن،انجمن،مدير،مقارنه،گاو،افق

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: فردا (یکشنبه، ۵ بهمن) چندین رخداد نجومی در آسمان به وقوع می‌پیوندد.
فردا سیاره تیر در بیشترین کشیدگی شرقی، کیوان در مقارنه با مهر تابان و ماه و ستاره چشم گاو همنشین می‌شوند.
او افزود: رسیدن ماه به گره صعودی نیز رخداد نجومی روز دوشنبه، ۶ بهمن خواهد بود.
سیاره تیر در بیشترین کشیدگی شرقی
عتیقی بیان کرد: ساعت ۰۵:۳۰ بامداد فردا (یکشنبه، ۵ بهمن) سیاره تیر (عُطارد - Mercury) به حداکثر کشیدگی شرقی (Eastern greatest elongation) خود می‌رسد و در این هنگام، ۱۸.۶ درجه با خورشید جدایی زاویه‌ای دارد.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: با توجه به اینکه این سیاره در افق شامگاهی قرار دارد، در صورت باز بودن افق غربی و نبود غبار در این افق، فرصت مناسبی برای تماشای این جرم ستاره مانند و کم‌سو در غرب آسمان پس از غروب مهر تابان با چشم و برای مشاهده بهتر با تلسکوپ وجود دارد که از درون تلسکوپ بصورت اهله ماه در وضعیت " تربیع " دیده خواهد شد.
کیوان در مقارنه با مهر تابان
مدیر انجمن نجوم آماتوری اضافه کرد: سیاره حلقه بر گردن کیوان در ساعت ۰۵:٣٠ بامداد فردا در وضعیت مقارنه (Conjunction) قرار مى‌گیرد و در سوی دیگر خورشید نسبت به زمین خواهد بود.
او اضافه کرد: در وضعیت مقارنه، یک جرم آسمانی طی شب‌های قبل و بعد از این تاریخ، برای مدتی در آسمان شب حضور نداشته و قابل رصد نیست، چرا که همنشین خورشید و در شعاع نور و تابش اطراف آن، در موقعیت روز قرار دارد و پس از آن نیز در افق قابل مشاهده خواهد بود.
به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری، در نجوم قدیمه، به همنشینی ماه و سیارات با خورشید " احتراق " می‌گفتند.
همنشینی ماه و ستاره چشم گاو
عتیقی تصریح کرد: ساعت ۰۸:۰۹ صبح یکشنبه، ۵ بهمن، ستاره مشهور دبران (Aldebaran) یا چشم گاو، ۴.۷ درجه جنوب کوژماه افزاینده خواهد بود.
او ادامه داد: همنشینی این اجرام را در صورت فلکی گاو، در حالیکه خوشه زیبای باز ستاره‌ای پروین M۴۵ بالاتر از آن‌ها و صورت زیبای فلکی شکارچی (Orion) پایین‌تر از این برج فلکی قرار دارد، می‌توانید در بامداد این روز و تا پیش از روشنی آسمان به سختی (با توجه به نور زیاد ماه) این پدیده را مشاهده کنید.
رسیدن ماه به گره صعودی
مدیر انجمن نجوم آماتوری همچنین اضافه کرد: در ساعت ۰۱:۱۷ بامداد دوشنبه، ۶ بهمن نیز ماه به گره صعودی (Ascending node) می‌رسد و برای دو هفته بالاتر از مدار زمین خواهد بود.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/