خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 06 مرداد 1400
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان کاوشگر عمیق (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):
رزولوشن صفحه شما برای نمایش نوار جستجو کم است!

مسئولان باور نکردند حل مسائل کشور در علوم انسانی است

مهر | فرهنگی و هنری | شنبه، 29 آذر 1399 - 15:44
حدادعادل گفت: برای حل مسائل کشور مسئولان درجه اول که تصمیمات کلان را می‌گیرند به این باور نرسیده اند که حل بسیاری از مسائل اساسی ما در علوم انسانی است و باید از علوم انسانی شروع شود.
علوم،انساني،تحول،شوراي،انقلاب،علم،مسئله،كشور،غرب،اسلامي،مبان ...

خلاصه خبر

یک علامت از غربت علوم انسانی این است که به این مسئله نگاه کنید که وزرای علوم در این ۴۲ سال چند نفر در علوم انسانی متخصص بوده اند و جمعاً آموزش عالی ما را چند سال پزشکان و مهندسان و چند سال متخصصان علوم انسانی اداره کرده اند.
در آموزش عالی ما علوم انسانی چه از نظر دانشجویان و چه در سطح دبیرستان‌ها در حاشیه است.
به استثنای برخی دبیرستان‌ها که علوم انسانی را جدی گرفته اند سایر دانش آموزانی که به علوم انسانی جذب می‌شوند آنهایی هستند که نمی‌توانستند در علوم ریاضی و تجربی تحصیل کنند و در نتیجه به رشته علوم انسانی رفته اند.
استادان علوم انسانی فضاهای کاری و طرح‌های تحقیقاتی را در اختیار ندارند و علوم انسانی مثل یک دست فلجی است که خون از آن عبور نمی‌کند.
دکتر حداد عادل درباره اینکه انتظار جمهوری اسلامی از علوم انسانی چیست؟
ما در کشور و تاریخ آموزش عالی از دارالفنون شروع کردیم.
این مدرسه برای آموزش علوم جدید افتتاح شد و حاصل یک تجربه و برخوردی بود که بعضی از جامعه شناسان و مورخان جنگ‌های ایران و روس را مبدا آن می‌دانند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره چرایی پیاده شدن منطق قجری بعد از ۸۰ سال در حیطه علوم انسانی می‌افزاید: آموزش عالی در ایران با علوم انسانی آغاز نشد و مدرسه علوم سیاسی هم که دایر شد این بود که ایران در ارتباط با سایر ملل محتاج افرادی بود که زبان دیپلماتیک را بفهمند.
همان طور که در آغاز در اقتباس از شیمی و فیزیک از غرب هیچ شکی نبود همین نگاه به علوم انسانی هم تسری پیدا کرد که این مسئله یک علم است و تفاوتی بین علوم انسانی، فیزیک و شیمی غرب با علوم انسانی و … ما هم وجود ندارد.
دکتر حداد عادل در ادامه در پاسخ به اینکه چرا در این وجهه از نظام ما «توجه به علوم انسانی» انقلاب نشده است؟
خاطرنشان کرد: علم غربی چه علوم تجربی و چه علوم انسانی ریشه‌ای دارند و آن فلسفه علم است.
وی در ادامه در پاسخ به سوال مجری که چرا ایده ابتدایی شورای تحول برای تحول در علوم انسانی خود آگاه کردن نظام سیاسی نسبت به علوم انسانی و وضعیت و ضرورت آن نبود؟
رئیس شورای تحول علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که آیا اضطراری به توجه به علم در حوزه سیاست گذاری کشور احساس می‌شود؟
چرا نظام سیاسی را نسبت به اضطرار توجه به علم خود آگاه نکردید؟
باید اهالی علوم انسانی پرسشگر شوند در علم کنونی.
حداد عادل در پاسخ به این سوال که شرط امکان خود آگاهی علمی برای اهالی علوم انسانی چیست؟
افزود: از ۴ زاویه به تحول علوم انسانی نگاه می‌کنیم.
ما علوم انسانی را انتزاعی و جدا از مسائل واقعی نمی‌دانیم.
رویکرد حل مسئله و مسئله محوری در شورای تحول علوم انسانی وجود داشته است.
اصولاً در شورای تحول علوم انسانی کار را به دست استادان هر رشته سپرده ایم.
علوم انسانی باید به گونه‌ای متحول شود که مشکلات جامعه را حل کند.
رابطه علم و تجارت وقتی محقق می‌شود که از این علم یک گره گشایی حاصل شود.
تحول علوم انسانی پیش از آمایش آموزش عالی امکان پذیر نیست.
تأسیس شورای تحول علوم انسانی به هیچ وجه فربه کردن سازمان‌های بروکراتیک علم نبوده است.
یکی از اصول اساسی ما این است که با وزارت علوم هماهنگ باشیم.
حداد عادل در ادامه تصریح کرد: ما در شورای تحول علوم انسانی ۱۶ رشته در شورای تحول وارد شده ایم.
رشد کمی بی رویه آموزش عالی دلیل بسیاری از مشکلات کنونی ما مثل مدرک فروشی، اصالت دادن به مقاله نویسی و … است.
این اقدامات آموزش عالی ما را پوک و میان تهی کرده است.
هر دولتی سر کار بیاید به عنوان یک وظیفه ملی قانونی و شرعی در وزارت علوم وظیفه دارد جلوی رشد بی رویه رشته‌های دانشگاهی را بگیرد و رشته دانشگاهی را روی حساب گسترش دهد.
رشد هر چیزی تابع سرعت متناسب با خودش است شما نمی‌توانید در ظرف ۲ تا ۳ سال تحول ایجاد کنید.
متأسفانه مسائلی بر عرصه علم حاکم شد که اصلاً درست نبود ولی در حال حاضر برخی مسائل کنترل شده است.
پیام سخنان من این است که شورای تحول و ارتقا علوم انسانی در صدد است آنچه درس داده می‌شود مبانی اش مشخص و بررسی شود و اگر مطلوب است ادامه پیدا کند.