خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نگاهی گذرا به اعتبارات خراسان شمالی در بودجه ۱۴۰۰

مهر | استان‌ها | پنجشنبه، 13 آذر 1399 - 11:06
بجنورد- لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در حالی به مجلس ارائه شد که برای پروژه‌های مهمی در خراسان شمالی مانند راه‌آهن گرگان- بجنورد اعتبار بسیار اندکی در نظر گرفته شده است.
ريال،برآورد،پروژه،بجنورد،بودجه،اعتباري،اعلام،شيروان

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ روز گذشته تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که بررسی جدول اعتبار طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای دستگاه‌های اجرایی، جزئیاتی از برآورد اعتباری پروژه‌های مهم خراسان شمالی را مشخص می‌کند.
بر اساس آنچه به خانه ملت ارائه شده است، برای پروژه احداث بزرگراه بهشهر- گرگان- آزادشهر- بجنورد- شیروان- قوچان به طول ۵۱۱ کیلومتر، برآورد اعتباری سال آینده، هزار میلیارد ریال و سال اتمام پروژه ۱۴۰۴ اعلام شده است.
رقم مصوب برای این پروژه مهم و حیاتی در بودجه امسال هم همین میزان بوده است.
پیش بینی اعتباری آن برای سال‌های بعد هم بیش از ۴ هزار میلیارد ریال اعلام شده است.
برای پروژه مهم احداث آنتن ایستگاه راه آهن جوین- اسفراین- بجنورد- شیروان به طول ۱۷۰ کیلومتر در بودجه سال آتی، ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد اعتباری صورت گرفته و سال اتمام آن ۱۴۰۵ اعلام شده است.
برآورد اعتبار برای پروژه قدیمی و پر حرف و حدیث احداث راه آهن گرگان- بجنورد و شیروان- مشهد به طول ۵۲۰ کیلومتر ۱۵ میلیارد ریال است؛ پروژه‌ای که مشخص نیست سرانجام چه زمانی قرار است، اجرایی شود و سال اتمام این پروژه ۱۴۰۵ اعلام شده که تقریباً با توجه به شرایط موجود باید گفت بعید است.
برای احداث راه اصلی قوچان- بی رم آباد- امیرآباد- نشیب- چکنه- فتح آباد- بام- اسفراین- سنخواست- جاجرم- میامی ۲۶۰ میلیارد ریال و برای به سازی راه اصلی بجنورد- سنخواست به طول ۹۰ کیلومتر، ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.
از سوی دیگر برای پروژه چهار خطه کردن محور بجنورد- اسفراین- سبزوار- بردسکن، برآورد اعتباری در بودجه سال آینده، ۲۵۰ میلیارد ریال است.
برآورد اعتبار برای ایجاد تأسیسات فاضلاب شهرهای بجنورد و شیروان هم به ترتیب ۹۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و ۱۰۰ میلیارد ریال اعلام شده است.
یقیناً بررسی دقیق‌تر لایحه بودجه به صورت جرئی در ابعاد مختلف در دستور کار خبرگزاری مهر خواهد بود اما نگاهی گذرا و فوری به این لایحه نشان می‌دهد خراسان شمالی در بودجه سال آینده نیز بهره خاصی نخواهد برد.