خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 10 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

وقتی نرم‌افزار «بسیج» ایران را صحنه «کمک مؤمنانه» کرد

مشرق | اجتماعی و حوادث | چهارشنبه، 05 آذر 1399 - 22:33
نرم‌افزار بسیج که از روزهای جنگ و دفاع از میهن آغاز شد، هیچ‌گاه به ویروس مبتلا نشد و متناسب با هر صحنه‌ای خود را به ‌وسط کارزار کشاند و سربلند از آزمون‌های مختلف بیرون آمد.
بسيج،كمك،مؤمنانه،مرحله،كرونا،نيازمندان،رزمايش،كشور،سازمان،مس ...

به گزارش مشرق، روزهای آخر آبان ۹۶ و آغازین بهار ۹۸ وقتی زلزله کرمانشاه و سیل گلستان، جان و جسم ایرانیان را آزرده کرد، این نسخه بسیج بود که بار دیگر خود را نشان داد و در رزمایشی همگانی، امکانات و ظرفیت‌های گوشه گوشه کشور را به‌کمک گرفت تا آلام هموطنان رنج‌دیده را بکاهد.
روزهای پایانی اسفند ۹۹ داستان مقداری متفاوت بود.
این بار حادثه‌ای مبهم، ترسناک و پدیده‌ای جدید از شرق عالم به سراغ ایران آمده بود.
میهمان ناخوانده‌ای که با ورود به منزل هر ایرانی، رعب و وحشت را با خود به ارمغان می‌آورد.
کرونا پدیده‌ای ناشناخته‌ای بود، امّا نسخه بسیج، به‌خوبی شناخته شده بود و امتحان خود را در روزهای سخت ملّت ایران پس داده بود.
نسخه بسیج نمی‌توانست ایران و ایرانی را محل تاخت و تاز کووید ۱۹ ببیند و کنج عافیت برگزیند تا مبادا خود، ویروسی شود!
بسیج به میدان مقابله با کرونا برخاست و دیری نپایید که کوی و برزن، شاهد حضور بسیجیانی بود که برای ضدعفونی معابر، چهره جدیدی به‌خود گرفته بودند.
امّا آلوده کردن معابر و سطوح، تنها یک چهره کرونا بود.
کرونا، زهر خود را به اقتصاد کشور و سفره مردم نیز وارد کرده بود و هرچه از حضور این میهمان ناخوانده در کشور زمان می‌گذشت، چرخ اقتصاد کندتر می‌شد و دست کارگر و مغازه‌دار و صاحبان مشاغل مختلف خالی‌تر از قبل می‌شد.
کرونا کرکره مغازه‌ها را پایین کشید
کرونا کرکره مغازه‌ها را پایین کشید
بسیج این بار نیز منتظر فرمان نماند و با درک درست صحنه به یک دست به کمک کادر درمان شتافت و از معابر گندزدایی کرد و با دستی دیگر، کمک‌های خود را به نیازمندان و قشرهایی که بیشترین آسیب را از کرونا دیده بودند می‌رساند.
با این حال، به نقطه‌عطفی نیاز بود تا نهضتی را در یاری به مردم آسیب‌دیده، سازماندهی کند و رزمایشی سراسری در کل کشور رقم زند.
نیمه شعبان سال ۹۹ این نقطه‌عطف رقم خورد.
رزمایش کمک مومنانه از سخنرانی نیمه‌شعبان رهبر انقلاب کلید خورد
رهبر معظّم انقلاب در نطقی که به‌صورت زنده از تلویزیون پخش شد، دستور یک رزمایش سراسری را صادر کردند:
«...
عدّه‌ای هستند که در این شرایط و در این اوضاع حقیقتاً زندگی‌شان به‌سختی قابل گذران است و نمیتوانند زندگی معمولیِ عادیِ خودشان را اداره کنند؛ مردمی که دستشان باز است و توانایی دارند بایستی در این زمینه فعّالیّت وسیعی را شروع کنند...
چه خوب است که یک رزمایش گسترده‌ای در کشور به وجود بیاید برای مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا که این اگر اتّفاق بیفتد، خاطره‌ خوشی را از امسال، در ذهن‌ها خواهد گذاشت».
فردای آن روز، سازمان بسیج مستضعفین شاهد یک نشست بود.
فرماندهان بسیج که در همان ساعات نخست پس از سخنان رهبر معظّم انقلاب برنامه‌ریزی‌های مقدماتی را برای ایجاد یک رزمایش سراسری انجام داده بودند، روز جمعه در ارتباط تصویری با نواحی بسیج در سراسر کشور، هماهنگی‌های نهایی را برای آغاز رزمایش کمک مؤمنانه در کشور انجام دادند و روز شنبه را به‌عنوان آغاز مرحله نخست رزمایش کمک مؤمنانه اعلام کردند.
اعلام آغاز مرحله اول نهضت کمک مؤمنانه در سازمان بسیج مستضعفین- یک روز پس از سخنرانی رهبر معظّم انقلاب
دیری نپایید که خیزش کمک مؤمنانه سراسر کشور را فرا گرفت و پایگاه‌های مقاومت در سراسر کشور به کانون شناسایی نیازمندان واقعی، رایزنی با خیّرین، جمع‌آوری کمک‌های مردمی، بسته‌بندی کمک‌ها و تقدیم آن‌ها به نیازمندان تبدیل شد.
جمع‌آوری ۷۰۰ میلیارد تومان کمک نقدی از ثمرات مرحله نخست رزمایش کمک مؤمنانه بود که بسیج این کمک را در قالب بسته‌های معیشتی ۳۰۰ هزار تومانی به نیازمندان اهدا کرد.
کمک مؤمنانه به توزیع بسته‌های معیشتی منحصر نشد و هرچه زمان سپری شد، بسیج، کمک‌های مؤمنانه را به حیطه‌های مختلف زندگی و نیازهای گوناگون اقشار نیازمند تسری داد.
تأمین لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان، تهیه بسته‌های بهداشتی و تهیه جهیزیه برای زوج‌های نیازمندی که حالا کرونا آن‌ها را یک قدم از تشکیل زندگی مشترک دور کرده بود، از جمله اقدامات جدید بسیج در مرحله دوم کمک مؤمنانه به‌شمار می‌رود.
نهضت کمک مؤمنانه خاموش نشد و مرحله دوم آن از عید قربان آغاز شد و تا پایان ماه صفر ادامه داشت.
برگزاری دو مرحله رزمایش کمک مؤمنانه از سوی بسیج، دستاوردهای پرباری را در بر داشت: توزیع ۱۰ میلیون بسته معیشتی، ۵ میلیون بسته بهداشتی، ۲۱ میلیون پرس غذای گرم، ۱۴ هزار سری جهیزیه، ۶۶۸ هزار بسته لوازم التحریر و قربانی شدن ۵۰ هزار رأس دام.
به این موارد باید ۴۷ میلیارد تومان کمک نقدی مردم که توسط بسیج در اختیار نیازمندان قرار گرفت را نیز افزود.
اهدای جهیزیه
اهدای جهیزیه
پنجشنبه ۸ آبان ۹۹ همزمان با هفته وحدت، مرحله سوم نهضت کمک مؤمنانه در ارتباط تصویری سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین با نواحی بسیج سراسر کشور کلید خورد.
سردار سلیمانی که دو مرحله نخست رزمایش کمک مؤمنانه را به اعجاب آور می‌دانست، اعلام کرد که بسیج در مرحله سؤم کمک مؤمنانه به نیازهای اساسی‌تر نیازمندان خواهد پرداخت.
بسیج در مرحله سوم کمک مؤمنانه که تا عید نوروز و نیمه شعبان ادامه خواهد داشت خود را متعهد به ایجاد ۲۵۰ هزار شغل برای نیازمندان کرده است.
امّا این تمام اقداماتی نیست که در قالب کمک مؤمنانه برای اشتغال نیازمندان رخ خواهد داد.
آستان قدس رضوی، ‌بنیاد مستضعفین و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز مجموعاً ۵۵۰ هزار شغل ایجاد خواهند کرد تا مجموع ایجاد اشتغال‌ به ۸۰۰ هزار شغل برسد.
ساخت مسکن برای محرومین از دیگر اقداماتی است که بسیج قصد دارد با پای کار آوردن دستگاه‌های مختلف و کمک‌های خیّرین در مرحله سوم کمک مؤمنانه آن را در دستور قرار دهد.
رئیس سازمان بسیج معتقد است در این مرحله، حجم قابل توجهی از مسکن برای نیازمندان ساخته خواهد شد.
رایحه کمک مؤمنانه بسیج، امروز همه جا پیچیده است و بسیج سعی کرده از هیچ قشری غفلت نکند و هیچ نیازی را بدون پاسخ نگذارد.
چه افرادی که به دلیل ارتکاب جرائم غیرعمد به حکم قانون در گوشه زندان به‌سر می‌برند و به‌دلیل عدم تمکن مالی، از حضور در کانون گرم خانواده محروم هستند.
کمک مؤمنانه بسیج از این دسته از افراد نیز غافل نشده است.
آزادی بیش از ۲۴۰۰ نفر زندانی غیر عمد در سال ۹۹، از دیگر اقداماتی است که بسیج با همکاری سازمان زندان‌ها به سرانجام رسانده است.
در هفته بسیج نیز بیش از ۱۰۰۰ زندانی غیرعمد توسط بسیج از زندان آزاد شد.
امضای تفاهم‌نامه آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد از سوی بسیج مستضعفین و سازمان زندان‌ها
نهضت رزمایش کمک مؤمنانه در نیمه شعبان سال ۱۴۰۰، یک‌ساله می‌شود و برگ زرین دیگری را در کارنامه پرافتخار این نیروی مردمی به‌ثبت خواهد رساند.
مرور آنچه در ایّام شیوع کرونا در کشورهای مختلف جهان و داعیه‌داران تمدّن و فرهنگ، گذشت و مقایسه آن با جلوه‌های تاریخی ایثار و فداکاری ایرانیان، درس‌های مهمی را در تاریخ ثبت خواهد کرد.
سرقت محموله ماسک فرانسوی‌ها توسط آمریکا
قفل کردن مواد شوینده در فروشگاه‌ها در سان‌فرانسیسکوی آمریکا
در این میان، بسیج، برگ برنده‌ ملّت ایران است که سال‌های سال این عاطفه و شور مردمی را در صحنه‌های مختلف مدیریت و به‌ثمر رسانده است.
نرم‌افزار بسیج که از روزهای جنگ و دفاع از میهن آغاز شد، هیچ‌گاه به ویروس مبتلا نشد و متناسب با هر صحنه‌ای خود را به‌وسط کارزار کشاند و سربلند از آزمون‌های مختلف بیرون آمد.
کرونا از آخرین این آزمون‌هاست.