خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 30 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

توصیه سفارت روسیه به آمریکا: با کرونا مبارزه کنید نه با واکسن روسی

تسنیم | بین‌الملل | پنجشنبه، 03 مهر 1399 - 12:47
سفارت روسیه در واشنگتن در واکنش به سخنان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که در اثربخشی واکسن روسی "اسپوتنیک-5" ابراز تردید کرده، از آنها خواست تلاش خود را روی مبارزه با ویروس کرونا معطوف کنند.
واكسن،كرونا،روسيه،سازمان،ويروس،روسي،پوتين،بهداشت،توليد،رئيس، ...

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سفارت روسیه در ایالات متحده از مقامات آمریکایی خواسته است تا به جای انتقاد از واکسن روسی، تلاش خود را روی مبارزه با بیماری همه گیر ویروس کرونا معطوف کنند.
دیپلمات‌های روسی در واکنش به اظهارات "مورگان اورتگوس" رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا که در خصوص موثر بودن واکسن روسی ابراز تردید کرده، در پیامی توئیتری نوشتند: «سعی نکنید پیشنهاد سازنده رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در رابطه با برگزاری یک کنفرانس آنلاین در بالاترین سطح برای کشورهای علاقه مند به همکاری در جهت تولید واکسن‌هایی علیه ویروس کرونا را نادیده بگیرید.
شما باید به فکر نجات جان مردم آمریکا باشید و با گسترش عفونت کووید-19 مبارزه کنید، نه با واکسن تولید شده در روسیه.»
سفارت روسیه در عین حال متن کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید را نیز منتشر کرد که طی آن سخنگوی رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید: دونالد ترامپ امکان استفاده از واکسن علیه ویروس کرونا که در سایر کشورها تولید می‌شود، در ایالات متحده را منتفی ندانسته است.
لازم به یادآوری است که ولادیمیر پوتین روز سه شنبه در سخنرانی خود برای مجمع عمومی سازمان ملل، اعلام کرد که روسیه آماده همکاری در زمینه ارسال واکسن روسی علیه کرونا به سایر کشورهای جهان است.
وی پیشنهاد کرد که یک کنفرانس بین المللی در بالاترین سطح در آینده نزدیک در خصوص تولید واکسن علیه ویروس کرونا برگزار شود.
وی بر ضرورت اطمینان از دسترسی آزاد به واکسیناسیون کرونا برای شهروندان همه کشورها تأکید کرد.
در خبر دیگری در این باره گزارش شده که دفتر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در اروپا نیز اعلام کرده قصد دارد از تبلیغ واکسن روسی علیه ویروس کرونا حمایت کند.
این دفتر از سخنرانی رئیس جمهوری روسیه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل و حمایت وی از سازمان بهداشت جهانی نیز قدردانی کرد.
پوتین در سخنرانی خود تأکید کرد که برای اطمینان از دسترسی آزاد و کامل شهروندان همه کشورها به واکسیناسیون در آینده نزدیک، استفاده از تمامی ظرفیت‌های سازمان بهداشت جهانی ضروری است.
وی همچنین از آمادگی روسیه برای ارائه رایگان واکسن "اسپوتنیک-5" به کارمندان سازمان ملل متحد خبر داده بود که مقامات این سازمان از این پیشنهاد پوتین، قدردانی کردند.
روسیه نخستین کشور جهان است که واکسن علیه ویروس کرونا را ثبت کرد.
وزارت بهداشت روسیه این واکسن که "اسپوتنیک-5" نامگذاری شده را در تاریخ 11 آگوست (21 مرداد) به ثبت رساند.
انتهای پیام/