خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 07 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

بهترین سیستم برای کنترل تردد خودرو چیست؟

ایسنا | بازار | چهارشنبه، 02 مهر 1399 - 15:29
امروزه کنترل تردد خودرو  در ورودی  پارکینگ ها ,شهرک ها,بیمارستانها,ادارات و... بسیار اهمیت دارد و سیستم‌های مختلفی برای آن ساخته شده از جمله راهبند اتوماتیک که نقش بسیار مهمی در کنترل تردد خودرو ها دارد.
راهبند،كنترل،تردد،خودرو،سيستم،اتوماتيك،دستگاه،ستوني،ميله،پار ...

امروزه کنترل تردد خودرو در ورودی پارکینگ ها ,شهرک ها,بیمارستانها,ادارات و...
بسیار اهمیت دارد و سیستم‌های مختلفی برای آن ساخته شده از جمله راهبند اتوماتیک که نقش بسیار مهمی در کنترل تردد خودرو ها دارد.
به گزارش ایسنا،بنابراعلام گذر کنترل، راهبند اتوماتیک خودرویی وسیله ای است که وظیفه آن کنترل تردد خودروها و جلو گیری از تردد خودروهای غیر مجاز می‌باشد.
راهبند ها همچنین برای کنترل ترافیک، اخذ عوارض در پارکینگ ها و اتوبان ها، بالا بردن امنیت مکان های با اهمیت بالا همچون ساختمان های اداری و تجاری، مکان های دولتی و نظامی، فرودگاه ها، ایستگاه های راه آهن و … استفاده می شود.
عملکرد راهبند ها می تواند از نوع دستی تا کاملا اتوماتیک متغیر باشد که این مطلب تنها به معرفی راهبند اتوماتیک می پردازد.
قبل از شروع هر نکته ای در مورد انواع راهبند های موجود در بازار باید به این نکته توجه کرد که عملکرد تمام راهبند ها بر اساس سیستم الکترومکانیکی یا سیستم هیدرولیکی انجام می شود.
سیستم های الکترومکانیکی استفاده بیشتری داشته و ارزان قیمت تر می باشد و سیستم هیدرولیکی با قیمت بیشتر استفاده محدودتری نیز دارد.البته اگر تعداد تردد در روز زیاد باشد باید از راهبند هیدرولیکی استفاده کنید زیرا در اثر کارکرد بالا داغ نمی‌شود.
مزایای راهبند علاوه بر بالا رفتن امنیت محیط می‌توان به کنترل ترافیک در محدوده شما اشاره کرد.
زمانی که اتومبیل‌ها قصد وارد شدن به محیط را داشته باشند در درجه اول باید به طور منظم کنار هم قرار بگیرند که این مهمترین عامل برای کاهش ترافیک بوده و بعد از آن راهبند به سرعت باز می‌شود و وقفه ای برای ورود ایجاد نمی کند.
انواع راهبند ها
انتخاب راهبند اتوماتیک با توجه به نوع کاربرد به راهبند : بازویی، راهبند ستونی (بولارد)، راهبند بلوکر، راهبند نیزه ای، راهبند کشویی، راهبند نفررو تقسیم بندی می گردد.
راهبند اهرمی(میله ای)
راهبندهای اتوماتیک میله ای متداول‌ترین و پرمصرف‌ ترین نوع راهبندهای هستند.
در راهبند میله‌ای قدرت موتور محرک متناسب با طول بازوی راهبند میله‌ای متفاوت می‌باشد.طول بازویی این راهبندها بسته به مدل دستگاه معمولا بین ۳ تا ۸ متر متغیر می‌باشد.
راهبند میله‌ای دارای یک میله متحرک و سبک وزن می باشد که به کمک یک سیستم محرک هیدرولیک یا الکترومکانیک حرکت می کند.
کنترل حرکت سیستم محرک نیز از طریق یک مدار فرمان الکتریکی انجام می شود.
همچنین به منظور کاهش نیروی اعمال شده به موتور در هنگام حرکت میله و افزایش سرعت حرکت، از یک فنر برای متعادل کردن وزن میله استفاده می شود.
راهبند ستونی (بولارد)
راهبند ستونی یک ستون مستحکم فولادی می باشد که بصورت اتوماتیک و غیر دستی از زمین بالا آمده و از معبر ورودی در برابر تردد غیر مجاز محافظت می کند.
این نوع راهبند که به صورت استوانه‌ای شکل می باشد در داخل زمین قرار می‌گیرد و با فشار دادن دکمه ریموت از سطح زمین خارج می‌شوند.
این راهبند ها به دو تیپ اصلی هیدرولیک و الکترومکانیک دسته بندی می‌شوند و شامل پارامترهای تاثیر گذاری مانند قطر سیلندر، ارتفاع و .
.
.
می باشند.
راهبند بولارد یا ستونی به راحتی شکسته نمی‌شود و در مقابل خودرو سواری مقاوم است.
در واقع زمانی که مسائل امنیتی برای ما مهم باشد می‌بایست از راهبند ستونی استفاده کنیم و در غیر این صورت راهبند میله‌ای هم برای آن مکان مناسب است.
جنس راهبند بولارد معمولا از نوع فولاد می باشد.
اکسس کنترل یا دستگاه کنترل تردد
برای اجازه عبور خودرو های مجاز و یا تحت کنترل داشتن تردد افراد می‌­توان از دستگاه کنترل تردد استفاده کرد.
اکسس کنترل یا همان دستگاه کنترل تردد فقط اجازه تردد به خودروهایی را می‌­دهد که از قبل اطلاعات آن­ها در دستگاه ثبت و تایید شده باشد.
این دستگاه در چند مدل متفاوت به بازار عرضه شده­اند که شامل دستگاه­‌های کارت­خوان، اثرانگشت و تشخیص چهره هستند.
برخی از اکسس کنترل­‌ها فقط دارای یکی از سه مورد ذکر شده هستند ولی کنترل ترددهایی هم وجود دارند که دو یا هر سه مورد کنترل افراد برای مجوز تردد را با هم دارند.
کنترل تردد خودرو با ریدر برد بلند UHF
امروزه از سیستمهای مدیریت کنترل تردد خودرو با ریدر برد بلند استفاده می شود که کار را بسیار راحت کرده و مزیت‌ها و امکانات زیادی را نیز به همراه دارد.
حذف نیروی انسانی و کم شدن اتلاف وقت خودروها و انواع گذارش گیری‌ها از مزیت های این سیستم می باشد.همچنین می توان برای مدتی از ورود و خروج بعضی از خودروها جلوگیری کرد مثلا برای پرداخت حق شارژ.
سیستم کنترل تردد هوشمند را می توان به راهبند ویا هر نوع درب اتوماتیک دیگری متصل نمود.سیستم های RFID در زمینه کنترل تردد میتوانند شامل موارد سخت افزاری مانند تگ و لیبل ، آنتن ها و ریدر ها ، دستگاه‌های کنترل دسترسی و راهبند ها باشند.
عملکرد این سیستم بدین صورت است که یک انتن برد بلند RFID یا همان ریدر UHF در جلوی ورودی پارکینگ نصب می شود که باید رو به خودرو در هنگام ورود باشد.
سپس آنتن توسط کابل به یک دستگاه کنترل تردد خودرو متصل می شود،دستگاه کنترل تردد نیز با کابل به راهبند یا هر نوع درب اتوماتیک دیگری متصل می شود.
با نزدیک شدن خودرو به پارکینگ آنتن فرکانس تگ ( لیبل) را که معمولا پشت آینه خودرو و روی شیشه چسبانده می شود را خوانده و اطلاعات را به کنترل تردد می‌دهد،حال اگر این کد قبلا به کنترل تردد معرفی شده باشد رله داخل کنترل تردد فرمان باز شدن را به راهبند می‌دهد و مسیر باز می شود.
مسیر خروجی پارکینگ هم به همین طریق با یک آنتن و کنترل تردد دیگر عمل می‌کند.
انتهای رپرتاژ آگهی