خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 03 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

قرآن، نهج البلاغه و صحیف سجادیه مثلث نور هستند

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 30 آذر 1398 - 12:38
حجت الاسلام محمدی گفت: نهج‌البلاغه بعد از قرآن دومین کتاب نزد شیعیان است و در کنار صحیفه‌ سجادیه مثلث نور را تشکیل می‌دهند که کانون اصلی‌ تربیتی کودکان و نوجوانان است.
كانون،دارالفنون،نوجوانان،مدرسه،مربيان،كودكان،كتاب،قرآني،تأسي ...

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست «مهر و دیدار ۳» با حضور مرتضی نظری، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، اسفندیار معتمدی، مولف و تاریخ‌پژوه، بخشعلی قنبری، پژوهشگر و نهج البلاغه پژوه و مسعود بهرامی، مدیر مدرسه دارالفنون در سالن همایش مدرسه دارالفنون برگزار شد.
این نشست با موضوع آشنایی بیش‌تر با مفاهیم نهج‌البلاغه و با سخنرانی مرتضی نظری درباره اهمیت نهج‌البلاغه و مأنوس شدن با حکمت های امام علی علیه السلام تحت عنوان برنامه «دیدار با دریا» آغاز شد.
پیش از آغاز سخنرانی نظری، مسعود بهرامی، مدیر مدرسه‌ی دارالفنون که میزبان این نشست صمیمی بود ضمن خوشامدگویی به میهمانان از این‌که این جلسه در تالار همایش این مدرسه تشکیل شده تقدیر و از مربیان و فرهنگیان تشکر کرد و درباره‌ی تأسیس این مدرسه توضیحاتی ارائه داد.
در ادامه مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از همه‌ی مدیران و مربیان موفق این نهاد آموزشی و پرورشی تشکر کرد و درباره تاثیر نهج‌البلاغه چنین گفت: کتاب نهج‌البلاغه جوانب مختلفی دارد، در نتیجه برای زمینه‌های آموزشی کاربردهای بسیاری به همراه دارد.
اسفندیار معتمدی، تاریخ‌پژوه و مؤلف کتاب‌های درسی دومین سخنران این نشست بود و در مورد تأسیس اولین مدارس در ایران و چگونگی ساخت دارالفنون توضیحاتی داد و به شکل خلاصه تاریخ تألیف انتقال دانش تأسیس مدرسه و آموزش و تربیت مربیان را مرور کرد و گفت: هر چند آغاز تألیف کتب درسی توسط استادان خارجی بود، اما با اضافه شدن مترجمانی در کنار این اساتید خارجی به تدریج این علم به مؤلفان فارسی‌زبان هم منتقل شد.
این تاریخ‌پژوه در ادامه‌ سخنانشتاریخ مدرسه‌ی دارالفنون را مرور و در مورد اهمیت کتاب و مطالعه صحبت کرد و از مربیان خواست تا تلاش کنند نوجوانان را به مطالعه و کتاب‌خوانی تشویق کنند.
در ادامه‌ نشست قنبری، پژوهشگر تخصص نهج‌البلاغه به موضوع تربیت فرزندان پرداخت و گفت: والدین باید پیش از هر چیز قدردان استعداد خود باشند و نوع شخصیت خویش را بشناسند و سپس به همین منوال در پی کشف استعداد و نوع شخصیت فرزندشان باشند و علاوه بر دانستن این نکات باید جایگاه خود در جهان را درک کنند.
حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی آخرین سخنران این مراسم بود؛ وی با تاکید براینکه خود را فرزند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌داند، رشد خود را مدیون این نهاد ذکر کرد.
وی همچنین با ابراز تأسف از این‌که کانون در طول سال‌های اخیر جایگاه مهم تربیتی خود را از دست داده است، خواهان برنامه‌ریزی برای آینده شد و به مدیران ارشد و میانی کانون توصیه کرد تا با درک صحیح از نقش و جایگاه خود نقش کانون را پررنگ‌تر از آن‌چه در گذشته بوده، بکنند.
دبیر شورای توسعه‌ی فرهنگ قرآنی در ادامه درباره‌ اهمیت نهج‌البلاغه گفت: نهج‌البلاغه بعد از قرآن دومین کتاب نزد شیعیان است و در کنار صحیفه‌ سجادیه مثلث نور را تشکیل می‌دهند که کانون اصلی‌ تربیتی کودکان و نوجوانان است و می‌توانند، مانند گذشته انسان‌هایی اثرگذار را تربیت نماید.پیامبر معظم اسلام (ص) و ائمه‌ی اطهار (ع) در مقام تفسیر قرآن درآمده‌اند و در حکم قرآن ناطق بوده‌اند که نماد این حقیقت کتاب نهج‌البلاغه است.