یک پست سازمانی مهم که آینده دانش آموزان را تغییر می دهد
کردمیرزا گفت:در برخی از مدارس سمت مشاور مدرسه را تنها به عنوان یک پست سازمانی ساده در نظر میگیرند که آینده دانش آموزان را با چالش های فراوانی مواجه می کند.

در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:
عزت الله کردمیرزا روانشناس و مشاور در گفت و گو با خبرنگارحوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه سیاست گذاری آموزش و پرورش در حوزه سلامت روان با خطا های جدی مواجه است، اظهار کرد:اگر در سن مدرسه سلامت روان حتی ۳۰ درصد از دانش آموزان با خطر مواجه شده باشد، این خطر در دوران بزرگ سالی تبدیل به بحران خواهد شد.
وی ادامه داد: بحرانی که در تمام سطوح تحصیلی ، زندگی فردی دانش آموز و حتی جامعه رسوخ خواهد کرد و عواقب جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.
وی افزود: بزهکاری های دوره بزرگ سالی ، اختلافات زناشویی، مشکلات شغلی و اختلال روابط میان فردی از جمله آسیب اجتماعی ای است که دانش آموز در آینده با آن مواجه خواهد شد.
بیشتر بخوانید:بحران سلامت روان در بین دانش آموزان/ آموزش و پرورش کجای پازل سلامت روان قرار دارد؟
کردمیرزا با اشاره به اینکه وضعیت روان دانش آموزان، متاثر از وضعیت جامعه عمومی کشور است، بیان کرد:
عمده دانش آموزان ،قربانی اختلالات روانی موجود در خانواده ها می شوند.به آن معنی که دانش آموز در محیطی زندگی میکند که به صورت ناخواسته در معرض جنگ های روانی اطرافیان مثل والدینش است.
وی افزود: خود دانش آموز به شخصه مشکلات روانی ندارد، بلکه قرار گرفتن در شرایط متشنج خانواده باعث ایجاد اختلالات روانی در دانش آموز می شود.یک شرایط مختل کننده که در صورت یاری ندادن به دانش آموز ، او هم در منجلاب مشکلات روانی قرار میگیرد و تمام فعالیت های درسی زندگی شخصی اش متاثر می شود بدون آن که خودش متوجه دلیل اصلی این امر برای رفع کردنش باشد.
این روان شناس با بیان اینکه بسیاری از مشاوران مدارس تنها در زمینه مشاوره تحصیلی تخصص دارند، افزود:این مشاوران در صدد حل کردن مشکلات درسی ، دانش آموز را تحت فشار قرار می دهند بدون آنکه از اصل ماجرا آگاهی مورد نیاز را داشته باشند.حتی اغلب برچسب کند ذهنی را به دانش آموز میزنند و در آینده درسی وی در مدرسه و حتی در نگاه دیگران نسبت به دانش آموز تاثیر منفی می گذارند.
وی تصریح کرد :اما برخی از این افراد اقدام به مشاوره های سلامت روان می کنند که تحت نظر هیچ ارگان رسمی از جمله نظام روان شناسی نیستند و تخصص لازم در زمینه مشاوره های شخصیتی را ندارند.اگر چه قصد حمایت روانی از دانش آموز را دارند ولی از آنجایی که سواد تخصصی و علمی آن را ندارند، مشکل دانش آموز را اشتباه متوجه شده و با نسخه پیچی اشتباه ، مشکلات آن را دوچندان میکنند.
وی ادامه داد: در برخی از مدارس سمت مشاور مدرسه را تنها به عنوان یک پست سازمانی ساده در نظر میگیرند .در صورتی که با تمرکز و رصد دقیق آموزش و پرورش و حتی نگاهی ساده به نام این وزارت متوجه خواهیم شد امر "پرورش" چه اندازه قابل ارزش گزاری می باشد.امری که با سهل انگاری ، اصل آن را زیر سوال برده و با آینده چند میلیون دانش آموز ، بازی خواهد شد.
کردمیرزا در پایان خاطر نشان کرد: اگر به شرایط روانی و پرورشی محصلان توجه خاص نشود،این قشر آینده ساز با چالش های فراوانی روبه رو خواهند بود.
انتهای پیام/
از بی درایتی مسیولان تا تیری که سلامت روان دانش آموزان را نشانه گرفته است