تاثیر اخبار جعلی در رخدادهای ماههای اخیر
در نخستین جلسه شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی بر واگذاری امور علمی و مطالعاتی به دانشگاه ها تاکید شد.
در این جلسه همچنین رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال با اشاره به رخدادهای ماههای اخیر به خصوص هفتههای اخیر و تأثیر اخبار جعلی در این رخدادها، گفت: سواد رسانهای در فضای مجازی اگر به نقطه قابل توجه رسیده بود با این شرایط مواجه نمیشدیم.

در نخستین جلسه شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی بر واگذاری امور علمی و مطالعاتی به دانشگاه ها تاکید شد.
در این جلسه همچنین رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال با اشاره به رخدادهای ماههای اخیر به خصوص هفتههای اخیر و تأثیر اخبار جعلی در این رخدادها، گفت: سواد رسانهای در فضای مجازی اگر به نقطه قابل توجه رسیده بود با این شرایط مواجه نمیشدیم.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخستین جلسه شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی، روز گذشته با حضور محمدرضا بهمنی، مشاور وزیر و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن بشیر، رئیس سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی، مسعود کوثری، رئیس شورای علمی همایش، عبدالکریم خیامی دبیر شورای علمی و سایر اعضای شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی در مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمدرضا بهمنی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال، با اشاره به اینکه سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی توسط دانشگاه امام صادق(ع) و با همکاری سایر دانشگاهها و مؤسسات علمی کشور برگزار خواهد شد، تصریح کرد: همایش باید ناظر به مسئلههای عملی بیرونی نیز باشد و دچار فضای انتزاعی صرف نشود.
وی با اشاره به رخدادهای ماههای اخیر به خصوص هفتههای اخیر و تأثیر اخبار جعلی در این رخدادها، گفت: سواد رسانهای در فضای مجازی اگر به نقطه قابل توجه رسیده بود با این شرایط مواجه نمیشدیم.
بهمنی بر تلاش برای جهتدهی همایش به سمت رفع معضلات و مشکلات موجود در جامعه تأکید کرد و گفت: نگاه حل مسئله داریم و بر همین مبنا در جلساتی که با موضوع سواد رسانه ای پیشتر در این مرکز تشکیل شده بود، بر شکلگیری هیئت اندیشهورز سواد رسانه ای برای طراحی برنامهی اقدام افزایش سواد رسانه ای عموم مردم در فضای مجازی تأکید شد.
راهاندازی کلینیک سواد رسانهای به صورت ۲۴ ساعته!
در ادامه حسن بشیر، استاد دانشگاه امام صادق (ع) و رئیس سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی با اذعان به این مسئله که سیستم دولتی معمولا کارهایش را واگذار نمیکند، گفت: واگذاری برگزاری این همایش به دانشگاه اقدام بسیار خوبی است و این اقدام، ارزشمند است که از ارگانهای دولتی فاصله گرفته و برنامهها را به دانشگاهها واگذار کنیم.
امیدوارم با همین رویکرد بتوانیم به جایگاه بهتری در سواد رسانهای برسیم.
وی بر لزوم توجه به مسائل و مشکلات خانوادهها، جوانان و مسائل عینی مرتبط با سواد رسانهای در همایش تأکید و اظهار امیدواری کرد نشستهای علمی متعددی با موضوع سواد رسانه ای در دانشگاههای مختلف برگزار شود.
بشیر افزود: در مسئله سواد رسانهای و اطلاعاتی، به موضوع سواد اطلاعاتی کمتر توجه شده است که باید این نقص جبران شود.
همچنین در کنار نشستها، باید به مسئله تألیف و ترجمه کتاب نیز توجه شود.
همچنین باید فعالیتهایی را در راستای تجربهنگاری مردم در حوزه سواد رسانهای به عنوان پروژه طراحی کنیم چرا که با این رویکرد میتوان بهتر به مشکلات مردم در حوزه سواد رسانهای و اطلاعاتی دست یافت.
رئیس اسبق دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)، حکمرانی نوین را به عنوان شعار و محور اصلی همایش اعلام و اظهار امیدواری کرد: به زودی بتوان کلینیک سواد رسانهای که بتواند به صورت شبانه روزی پاسخگوی نیازهای مردم باشد را ایجاد کنیم.
بشیر اضافه کرد: باید بررسی کنیم نقش مردم، دولت و متفکرین در سواد رسانهای چیست و برای یک چالش نظری ـ عملی آماده شویم، ابعاد آن را مطرح کنیم و به دنبال حل مسئله باشیم.
در ادامه، مسعود کوثری، دانشیار دانشگاه تهران و رئیس شورای علمی همایش ضمن اعلام اینکه موضوع سواد رسانهای با بسیاری از نهادها و مؤسسات جمهوری اسلامی ایران مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی فضای مجازی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما و وزارت آموزش و پرورش مرتبط است، تاکید کرد: هر کدام از این نهادها و مؤسسات باید در راستای وظایف خود تعریف مشخص و روشنی از سواد رسانه ای داشته باشند.
کوثری با اشاره به کمبود ادبیات مناسب و مطلوب در رابطه با حوزه سواد رسانهای و اطلاعاتی، خاطرنشان کرد: باید در جهت غنی سازی علمی در این زمینه با تألیف و ترجمه کتاب های مناسب و مفید کوشا باشیم.
در ادامه، پس از ارائه گزارش دو دوره پیشین همایش سواد رسانهای و اطلاعاتی توسط محمدصادق افراسیابی، دبیرکل همایشهای اول و دوم، عبدالکریم خیامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و دبیر شورای علمی همایش، حکمرانی نوین را محور اصلی این همایش عنوان کرد و موضوعاتی نظیر مردمیسازی سواد رسانهای، کارگزاران و سواد رسانه، بومیسازی ادبیات نظری سواد رسانهای را از جمله دیگر محورهای همایش اعلام کرد و افزود: نقش خانوادهها در ترویج و نهادینهسازی سواد رسانهای و اطلاعاتی، نقش نظام آموزشی رسمی و عملکرد آن، بایستههای حکمرانی کارگزاران، نقد و ارزیابی عملکرد رسانهای مدیران دستگاهها، راهکارهای روزآمد سازی و ارتقای دانش رسانهها، مطالعات تطبیقی فلسفه سواد رسانهای و موضوعاتی مشابه، زیر بخشهای هر یک از محورهای اصلی همایش است.
انتقاد از کپیبرداری در حوزه سواد رسانهای
در ادامه این جلسه صدیقه ببران، عضو شورای علمی همایش از کاهلی صورت گرفته طی ۲۰ سال اخیر در تبیین آنچه برای جهان نوین رخ داده است، سخن گفت و افزود: باید حکمرانان را در جریان آنچه جهان به سمت آن میرود بگذاریم.
وی با اشاره به برجسته شدن مسئله سواد رسانهای طی پنج سال اخیر در کشور و تدوین پایاننامههای متعدد درخصوص آن از کپیکاریهای متعدد در این حوزه انتقاد کرد و گفت: این کپیکاریها باعث شده ادبیات جدید در حوزه سواد رسانهای و اطلاعاتی به وجود نیاید بر همین اساس لازم است کمیتهای در حوزه تهیه ادبیات مطلوب در رابطه با تألیف و ترجمه تشکیل شود.
ببران ضمن تقدیر از گزارش ارائه شده توسط دبیر کل همایش های اول و دوم در خصوص تشکیل دبیرخانه های استانی، خواستار توجه بیشتر به استانهای مرزی در این همایش شد و پیشنهاد کرد در استانهای مرزی ورود قویتری داشته باشیم و فراخوان همایش را نیز به صورت بینالمللی ارائه دهیم.
حسین ابراهیم آبادی، دیگر عضو شورای علمی همایش با اشاره به اینکه مواجهه دولت و مردم با اینترنت متفاوت بوده است، گفت: نحوه مواجهه دولتمردان با اینترنت کاملاً متفاوت از مواجهه عموم مردم با این پدیده بوده است و لازم است دلایل این تفاوت مواجهه بررسی شود.
وی از دبیرخانه سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی درخواست کرد مطالعاتی درخصوص نسل آینده اینترنت داشته باشند و اسناد منتشر شده در این زمینه را در اختیار اعضای شورای علمی همایش قرار دهند تا همایش بتواند در زمینه سواد رسانه ای و حکمرانی نوین، نشست های دقیق و جدی برگزار نماید.
نامگذاری روز یا هفتهای به نام سواد رسانهای
بهاره نصیری، عضو دیگر شورای علمی این همایش نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه هفته جهانی سواد رسانهای از سوی سازمان یونسکو در تقویم این سازمان ثبت شده است، پیشنهاد کرد در ایران نیز روز یا هفتهای به نام سواد رسانهای نامگذاری شود.
وی تأکید کرد لازم است تفکر انتقادی از کودکی و حتی از مهدهای کودک به بچهها آموزش داده شود.
توجه به آیندهپژوهی در حوزه سواد رسانهای، انجام مصاحبه با اساتید این حوزه و تبیین دیدگاههای آنها در قالب مصاحبه از دیگر پیشنهادهایی بود که در این جلسه مطرح شد.
در پایان نشست نیز احکام اعضای شورای علمی همایش به آنها اعطاء شد.
انتهای پیام