خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مشاور خاتمی: انتخابات تهران را ۳۰ بر هیچ می‌بازیم/ چرا مردم نباید از اعترافات شبکه سازمان‌یافته آشوب باخبر شوند؟/ دستور جدید دولت درباره امر به معروف

مشرق | سیاسی | سه شنبه، 19 آذر 1398 - 08:41
مشاور خاتمی و عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید در تهران، انتخابات را ۳۰ بر هیچ می‌بازیم.
ايران،دولت،مبادله،موضوع،امريكا،ماليات،بدنه،مسكن،خبر،خالي،بنز ...

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.
***********
کیهان
مشاور خاتمی: انتخابات تهران را ۳۰ بر هیچ می‌بازیم
مشاور خاتمی و عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید در تهران، انتخابات را ۳۰ بر هیچ می‌بازیم.
عبداله ناصری در گفت‌وگو با نامه‌نیوز اظهار داشت: آقای قالیباف به احتمال زیاد در پایتخت، منتخب اول مردم خواهد شد.
با وجود ثبت‌نام انبوهی از مدعیان معروف اصلاح‌طلبی، وی گفت: با توجه به آنکه چهره‌های رأی‌آور اصلاح‌طلب نام‌نویسی نکردند؛ در رقابت بین لیست اصلاح‌طلبان، لیست «جبهه پایداری» و لیست «آقای قالیباف»، باخت سی بر هیچ اصلاح‌طلبان دور از ذهن نیست و ترکیبی از لیست «جبهه پایداری و حامیان احمدی‌نژاد» و لیست «اصولگرایان سنتی با نماد آقای قالیباف» از حوزه انتخابیه تهران وارد مجلس می‌شوند.
پاسخ آمریکا به برخی ساده‌لوحی‌ها درباره تعامل با ایران
در حالی که برخی محافل سعی می‌کنند موضوع مبادله زندانی میان ایران و آمریکا را در کنار سفر روحانی به ژاپن، نشانه‌هایی از نرم شدن موضع دولت ترامپ جا بزنند، مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد آزادی گروگان آمریکایی، در اثر فشار ما بود(!)
رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت به مدت یک سال و نیم فشار سختی به ایران وارد آوردیم تا وارد مذاکرات کنسولی برای آزادی گروگان‌های آمریکایی در ایران شوند.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس گفت: «پرزیدنت ترامپ بیشترین تعداد گروگان‌ها را آزاد کرده و این کار را بدون هیچ‌گونه امتیازدهی یا دادن انبانی از پول نقد، کرده است.»
اوبراین در پاسخ به این پرسش که آیا آزادی گروگان‌ها پیش‌شرطی برای شروع گفت‌وگو بوده است،‌ افزود: «نه.
کارزار فشار حداکثری ما بر ایران ادامه داشته و من فکر می‌کنم این کارزار تا حدی در آزادی، آقای وانگ، موثر بوده است.
پرزیدنت ترامپ پیشنهاد داده که با ایران در مورد موضوعات مختلف گفت‌وگو کند.
ولی تا وقتی که ایران برنامه هسته‌ای و رفتارهای بدخواهانه‌اش در منطقه را کنار نگذارد، تحریم‌ها و فشار حداکثری ادامه خواهد یافت.»
لابی ثروتمندان نمی‌گذارد دولت از خانه‌های خالی مالیات بگیرد
روزنامه اعتماد نوشت دولت در بازار مسکن سردرگم عمل می‌کند و با وجود قانون مصوب، ۴ سال است که از خانه‌های خالی و احتکار شده مالیات نمی‌گیرد.
این روزنامه با اشاره به کمبود ساخت‌وساز در عین حال احتکار مسکن می‌نویسد: دولت در مالیات‌گیری از این واحدها ناموفق بوده است تا جایی که یزدانی کارشناس بازار مسکن می‌گوید بخش زیادی از واحدهای خالی متعلق به گروه‌های پردرآمدی است که تنها برای حفظ و ارتقای سرمایه خود خانه می‌خرند و لابی همین افراد یا عدم ریسک‌پذیری دولت، راه مقابله بر این جریان را بسیار دشوار کرده است.
به بن بست رسیدن طرح‌های تسهیلاتی دولت در حمایت از رونق در بخش مسکن دو علت مهم دارد.
از سویی، با توجه به افزایش نرخ تورم در ماه‌های گذشته، بالا بردن دوباره سقف تسهیلات مسکن در شرایط فعلی، می‌تواند به افزایش پایه پولی و تشدید تورم منجر شود.
عامل مهم‌تر اما محدودیت جدی منابع درآمدی دولت و به تبع آن، کاهش توانایی در افزایش تسهیلات و هزینه‌های جدید است.‌
در این چارچوب یکی از سیاست‌هایی که گام نخست آن اجرایی شد، اصلاح در نظام پرداخت یارانه‌ها بود که به دولت درآمدی جدید رساند و البته تمام منابع حاصل از آن به طرح حمایت معیشتی دولت رسید.
دیگر موضوعی که در ماه‌های گذشته بحث درباره آن به شکلی جدی افزایش یافته است، افزایش درآمدهای مالیاتی دولت است.
بر اساس برآوردی که از سوی وزیر اقتصاد ارایه شده در ایران رقمی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد.

هرچند امروز تمرکز اصلی دولت در حوزه عدالت مالیاتی معطوف به اصنافی است که در سال‌های گذشته یا مالیات نپرداخته‌اند یا میزان مالیاتی پرداختی‌شان بسیار پایین‌تر از درآمدشان بوده، اما در عین حال اجرای برخی قوانین مسکوت باقی مانده نیز می‌تواند به افزایش درآمدهای مالیاتی دولت و بالا رفتن میزان عدالت اقتصادی کمک کند.
یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی که در سال‌های اخیر بارها صحبت‌هایی درباره چگونگی پرداخت مالیات در آن مطرح شده، موضوع واحدهای خالی است.
‌عدد این خانه‌ها بسیار بالاست.
بر اساس برآوردهای صورت گرفته، در ایران بیش از ۲/۶ میلیون واحد مسکونی خالی وجود دارد که نزدیک به نیم میلیون این واحدها در تهران قرار دارند.
صاحبان خانه‌های خالی معمولا خانه‌های‌شان را از بدنه در حال چرخش بازار خارج می‌کنند و به نوعی با تبدیل ملک به وسیله‌ای برای سرمایه‌گذاری، خانه‌های خود را برای‌ سودآوری در آینده و حفظ قدرت مالی‌شان حفظ می‌کنند.
قیمت بالاتر واحدهای نوساز و نبود قوانین سخت‌گیرانه مالیاتی باعث شده، بسیاری از این صاحب‌خانه‌ها حتی علاقه‌ای به اجاره دادن واحدهای‌شان نیز نداشته باشند.
باقی ماندن این واحدها در شرایطی که همواره در اقتصاد ایران، میزان عرضه خانه از تقاضای موجود در بازار پایین‌تر بوده، باعث شده عملا این واحدها برنامه‌ریزی برای کاهش قیمت مسکن و بازگشت تعادل به این بازار را نیز دشوار کند.‌
آنچه که در این حوزه اهمیت زیادی دارد مسکوت ماندن قانون اخذ مالیات از این واحدها از سال ۹۴ تاکنون است.
طبق ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم؛ واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یکصدهزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر این قانون) به عنوان «واحد خالی» شناسایی می‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره خواهند شد.
فردین یزدانی، کارشناس بازار مسکن می‌گوید بخش قابل‌توجهی از واحدهای مسکونی خالی در مناطق بالای شهر و با قیمت‌هایی بسیار بیشتر از حد توان خرید متقاضیان عادی هستند.
زیرا این واحدها نه برای استفاده شخصی یا درآمدزایی که برای حفظ سرمایه و سود کلان خریداری شده‌اند.
این کارشناس مسکن معتقد است، با توجه به نبود قوانین سخت‌گیرانه مالیاتی، صاحبان این خانه‌ها ترجیح می‌دهند بدون ارایه واحدهای‌شان به بازار، صرفا آنها را به عنوان بخشی از سرمایه حفظ کنند.
یزدانی در پاسخ به این سوال که چرا دولت هیچگاه ورودی جدی به بحث دریافت مالیات از این واحدهای مسکونی نکرده، توضیح داد: ‌در ابتدا باید در نظر داشت که چنین تصمیمی نیاز به یک سامانه اطلاعات مسکن در سراسر کشور دارد که در آن مشخصات هر ملک به‌طور دقیق ثبت شده و آمار معاملات آن وجود داشته باشد.
در کنار آن، باید دو موضوع را نیز در نظر داشت.
از یک سو با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از این خانه‌ها مربوط به طبقات ثروتمند جامعه است، قطعا آنها لابی‌های قدرتمندی برای جلوگیری از ورود دولت به این نوع مالیات‌ستانی دارند.
یک سال است اینستکس را راه انداخته‌اند؛ اما دریغ از یک تراکنش
یک کارشناس مسائل بین‌المللی می‌گوید ادعای پیوستن مرحله‌ای به اینستکس، بازی اروپاست.
دکتر علی بیگدلی در روزنامه قدس نوشت: فنلاند، سوئد، دانمارک، بلژیک، نروژ و هلند در کنار انگلیس؛ آلمان و فرانسه برای پیوستن به اینستکس یا شبکه مالی بین اروپا و ایران اعلام آمادگی کرده‌اند؛ شبکه مالی که از راه‌اندازی‌اش یک سال گذشته ولی تاکنون تراکنشی در آن به وقوع نپیوسته و بیشتر به دنبال طی کردن زمان برای عبور از مسائل برجامی و عدم خروج ایران از برجام بوده است.
سه کشور مهم اروپایی بر آن هستند تا به انحای مختلف ایران را پایبند به مفاد برجام کنند.
در این راستا با فراخواندن برخی از کشورهای اروپایی به دنبال نشان دادن در باغ سبزی به ایران هستند، اما عمل به وعده‌های اروپایی دور از ذهن و بسیار بعید است.
قدر مسلم اگر اروپا قادر به انجام فعالیت یا تجارتی با ایران بود باید اقدامات قابل توجهی را به منصه ظهور می‌رساند؛ پیشنهاد اروپا مبنی بر گستردگی دایره کشورهای اروپایی در همکاری با ایران در اینستکس تنها یک پیشنهاد غیرعملی است.
اتحادیه اروپا تلاش می‌کند تا ایران را از حالت خشمگین آزاد کند تا به اقدامات بعدی و خروج بیشتر از برجام دست نزند.
خرید نفت و خروج ایران از تحریم سوئیفت خواست مسئولان ایران بوده و هست.
با آنکه سران اروپایی به این دو موضوع به خوبی واقف هستند اما کمترین تلاشی برای تحقق آن انجام نداده‌اند.
پیوستن چند کشور دیگر به شبکه مالی اینستکس چشم‌انداز روشنی برای ایران به دنبال ندارد.
می‌توان گفت سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه موضوع را کش می‌دهند تا با وارد کردن سایر کشورهای اروپایی به این فرآیند زمان بخرند.
همکاری کشورهای اروپایی تازه پیوسته به اینستکس براساس شنیده‌ها منوط به طی کردن فرآیندهای قانونی هر کشور است؛ بنابراین آنچه به‌عنوان طی شدن فرآیندهای قانونی در این کشورها عنوان شده، همان وقت و زمان خریدن و بازی دادن ایران است.
در نتیجه آنچه به عنوان پیوستن چند کشور اروپایی به اینستکس به ایران مطرح شده چیزی جز فرار به جلو و نگاه داشتن ایران در برجام به صورت یکطرفه نیست.
با این حرفت همه مردم را با اصلاح‌طلبان دشمن کردی
اظهارات دبیرکل حزب اتحاد ملت که تلویحاً از فشار قیمت بنزین و نارضایتی مردم پایین شهر ابراز رضایت می‌کرد، با انتقاد یک سایت اصلاح‌طلب روبه‌رو شد.
شکوری راد (از بازداشتی‌های فتنه ۸۸) هنگام ثبت‌نام برای انتخابات نگرانی از ریزش رای اصلاح‌طلبان در انتخابات به دلیل اعتراضات بنزینی را منتفی دانسته و گفته بود «اعتراضات بنزینی موجب ریزش رای اصلاح‌طلبان نشده یا اینکه این ریزش کمتر از میزان ریزش اصولگراها بوده است.»
دلیل شکوری راد برای این تحلیل آن است که این اعتراضات در حاشیه شهرهای بزرگ و «مناطقی که از برخورداری مالی کمتری بهره‌مند هستند» اتفاق افتاده و مردم ساکن این مناطق «به طور سنتی مناسکی رای می‌دادند یعنی همان طور که نماز می‌خواندند و روزه می‌گرفتند می‌آمدند و رای می‌دادند».
او در نهایت نتیجه‌گیری کرده که از آنجا که این قشر از مردم اکنون «متالم هستند»، بنابراین برخلاف دوره‌های قبلی که کاهش مشارکت به زیان اصلاح‌طلبان بود، «این بار کاهش رای در اردوگاه اصولگرایان اتفاق افتاده».
سایت انتخاب، با خودزنی توصیف کردن این سخنان و گل به خودی خواندن آن نوشت: تعبیر شکوری راد در مورد بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان، درست همان چیزی است که سال‌هاست اصولگرایان قصد دارند به جامعه القا کنند.
اصولگرایان می‌گویند آرای قشر مذهبی تماما متعلق به آنهاست و قشر غیرمذهبی متعلق به اصلاح‌طلبان!
اصولگرایان می‌گویند آرای قشر فرودست جامعه متعلق به آنهاست و آرای قشر ثروتمند - یا به تعبیر آن‌ها اشراف‌زاده و مرفهین بی‌درد - متعلق به اصلاح‌طلبان.
می‌گویند ساکنان بالاشهر متعلق به اصلاح‌طلبان است.
انتخاب افزود: اگر او معتقد است که بدنه اجتماعی اصولگرایان «مناسکی» رای می‌دهند، می‌توان نتیجه گرفت که آن‌ها باز هم به پای صندوق‌ها رفته و به اصولگرایان رای خواهند داد.
در ثانی اگر چنانچه گفته شد او در تشخیص خود در مورد پایگاه و بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان اشتباه بوده باشد، در نتیجه می‌توان نتیجه گرفت که آن بخش از بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان که در طبقه مذهبی و حاشیه‌نشین قرار می‌گیرند، رای خود را از اصلاح‌طلبان دریغ خواهند کرد.
ماجرا فقط این نیست؛ افزایش قیمت بنزین غالب بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان را از این جریان ناامید خواهد کرد؛ چراکه دست‌کم این نوع اجرای طرح بنزینی و نیز در تقابل با وعده‌های اصلاح‌طلبان در مورد شفافیت است.
هیچ کدام از توجیه‌های دولت روحانی هم نتوانسته از این نارضایتی بکاهد.
از طرفی، بنزین فقط یکی از دلایل نارضایتی بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان از عملکرد این جریان است.
عمده وعده‌های این جریان در دولت دوم روحانی، مجلس دهم و نیز شوراهای شهر نادیده گرفته شده‌اند و حتی بسیاری از خود اصلاح‌طلبان نیز بر این موضوع اذعان دارند که این جریان نتوانسته بدنه اجتماعی خود را راضی نگاه دارد.
از این رو، نه تنها می‌توان انتظار داشت که بدنه رای‌دهنده این جریان تا حدی از آمدن دوباره به پای صندوق اجتناب کند بلکه عملا هیچ راهی برای کشاندن قشر خاکستری به پای صندوق نیز وجود ندارد.
چرا مردم نباید از اعترافات شبکه سازمان‌یافته آشوب باخبر شوند؟
سخنان صریح و درست رئیس‌جمهور درباره لزوم پخش اعترافات آشوبگران سازمان‌یافته، با انکار و تاویل و توجیه عجیب سخنگوی دولت مواجه شد.
علی ربیعی دیروز مدعی شد: منظور رئیس‌جمهور به هیچ وجه تایید اعترافات تلویزیونی به معنای رایج آن نبوده و نیست.
رئیس‌جمهور گفت این مسئله باید در چارچوب قانون با اجازه مقام قضایی و رعایت آیین دادرسی کیفری و پس از تایید حکم صورت بگیرد.
وی ادامه داد: شاید رئیس‌جمهور می‌خواستند به عنوان شاهدی از اینکه برای مردم تفکیکی بین معترض و کسانی که تخریب کرده‌اند صورت بگیرد.
وگرنه پخش اعترافات تلویزیونی منش دولت نیست، مگر با ضرورتی که قاضی تشخیص می‌دهد و مراحل قضایی طی شود.
این در حالی است که آقای روحانی چهارشنبه گذشته در همایش روز بیمه تصریح کرد: «افرادی که دستگیر شدند، عده‌ای از آنها بی‌گناهند و باید آزاد شوند.
اما کسی که با سلاح گرم یا سرد آمده، حساب دیگری دارد؛ با قمه حمله کرده، فروشگاه را تاراج کرده و آتش زده، اینها با یکدیگر فرق می‌کند.
قوه قضائیه باید تلاش بیشتری بکند؛ آنهایی که مجرمند با آنها برخورد شود، آنها که جرم کوچکی داشتند، با رأفت اسلامی با آنها برخورد شود.
اما آنها که سازمان‌یافته هستند و در این اغتشاشات آمده‌اند که اعترافات آنها پخش خواهد شد؛ آنها بیش از دو سال برای این کار برنامه‌ریزی کرده بودند، سال گذشته می‌خواستند کاری بکنند، زمان مناسب نبود.
امسال برای دی و بهمن و نزدیک انتخابات برنامه‌ریزی کرده بودند.
وقتی مسئله بنزین اعلام شد، اربابان آنها از خارج دستور دادند زمانش فرا رسیده و اجرا کنید؛ آمدند بیرون.
بنابراین باید با آنها برخورد شود.»
چنان‌که در سخنان رئیس‌جمهور به روشنی قابل مشاهده است، او ضمن جدایی صف مردم معترض با اغتشاش و آشوب، از یک اقدام کاملا سازمان‌یافته آشوب از سوی دشمنان «خبر» می‌دهد که خبر دقیق و درستی است؛ همچنان‌که علنا نیز مقامات آمریکایی و صهیونیستی و انگلیسی از آشوبگران حمایت کرده و حتی خبر داده‌اند که برخی ابزارهای لازم را در اختیار آنها قرار داده‌اند.
برخورد با اغتشاشگران سازمان‌یافته وابسته به دشمن یک ضرورت است؛ همچنان‌که پخش اعترافات آنها و مستندات ارتباطشان با بیگانه برای آگاهی افکار عمومی.
طبعا سیا و موساد و ام‌آی سیکس یا استخبارات سعودی، از این موضوع نگران می‌شوند، اما رفتار سخنگوی دولت سؤال‌برانگیز است.
سؤال این است که چرا یک مقام دولتی باید از پخش اعترافات شبکه وابسته به سرویس‌های جاسوسی بیگانه که دنبال تخریب و آشوب و براندازی بوده‌اند، اظهار ناخرسندی کند و نوعی از نگرانی و نارضایتی را بروز دهد؟!
چرا مردم نباید بدانند که هماهنگی ‌اشرار و اوباش و تروریست‌ها کجاها و چگونه انجام می‌شده، و نقشه و برنامه آنها چه بوده است؟!
این قصه که شبیه ماجرای نفوذ گاندو (جیسون رضائیان جاسوس ارشد سیا) به دفتر برخی مدیران و ناراحتی بعدی مدیریت مذکور از افشاگری بعدی نیست؛ هست؟!
ایران
پشت پرده مبادله دانشمند ایرانی با دانشجوی امریکایی
خبر اول اینکه،«رابین رایت» روزنامه‌نگار امریکایی جزئیاتی از ماجرای تبادل زندانیان ایرانی و امریکا را در«نیویورکر» منتشر کرده و نوشته است: برایان هوک، نماینده ویژه امریکا در امور ایران، مخالف مبادله مسعود سلیمانی، دانشمند ایرانی با «ژیو وانگ» دانشجوی امریکایی بوده، ولی وقتی متوجه شده این مبادله به هر صورت انجام خواهد شد، خود را همراه این تصمیم کرده.
اما سؤال این است که اگر هوک در جریان مذاکره برای این مبادله نبوده، چه کسی این مبادله را انجام داده است؟
«جیم اسلاتری»، نماینده سابق کانزاس در کنگره امریکا در این میان نقشی اساسی ایفا کرده است؛ او کسی است که برای شرکت در کنفرانس گفت‌وگوی ادیان پیش‌تر به ایران سفر کرده بود و بخوبی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد راـ که فارغ‌التحصیل دانشگاه کانزاس در امریکا بود- می‌شناخت.
علاوه بر اسلاتری و وکیل خانواده وانگ، «بیل ریچاردسون» سفیر اسبق امریکا در سازمان ملل متحد نیز وارد این ماجرا شده و در پس پرده مذاکراتی با مقاماتی از کاخ سفید، وزارت دادگستری، وزارت خارجه امریکا از یک سو و مقامات امریکایی و وکلای دو زندانی آغاز کرده است.
همه این تلاش‌ها البته به یک نقطه عطف نیاز داشت و آن هم سخنرانی ظریف در جوامع آسیایی در نیویورک بود که به صراحت گفت، بیایید مبادله زندانی‌ها را انجام بدهیم.
در ملاقات اسلاتری با ظریف در نیویورک، جزئیات مبادله‌ای مورد بحث قرار گرفت و بنا شد، این مبادله شامل سلیمانی و وانگ باشد؛ خوش شانسی که در این میان پدیدار شد این بود که جان بولتون از سمت مشاور امنیت ملی دولت ترامپ برکنار شد و جایش را به اوبرایان داد.
اوبرایان خود پیش‌تر مذاکره کننده ارشد در مسأله گروگانگیری در وزارت خارجه امریکا بود و آمدن وی همکاری دولت با مذاکره کنندگان را تسهیل کرد.
با وجود این، نه ریچاردسون و نه اسلاتری ـ که مهم‌ترین افراد از سمت امریکا در انجام این مبادله بودند ـ
هیچ گاه از زمان مبادله و مکان آن مطلع نشدند و بدین ترتیب بود که مبادله به جای قطر در سوئیس انجام شد.
مشخص نیست، در آخرین لحظات چه کسی از دولت امریکا با مقامات ایرانی مذاکره کرده؛ اما آنچه مشخص است اینکه دولت امریکا نمی‌خواسته اعتبار این اقدام را به افرادی خارج از دولت بدهد لذا در لحظات آخر بر ثمره تلاش‌های آنان نشسته و خود انجام مبادله را قطعی کرده است.
اعتراض پایداری‌ها به آخرین نطق سلحشوری
دست آخر اینکه،نطق پایانی پروانه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس غوغایی به پاکرد و نمایندگان مخالف تا دقایقی با داد و فریاد درباره این نطق صحبت می‌کردند.
به گزارش خبرآنلاین، پروانه سلحشوری که در انتخابات آینده ثبت نام نکرده، در نطق خود به اعتراضات آبان ۹۸ اشاره کرد و از مادران داغدار در این حوادث گفت.
صحبت‌های سلحشوری به پایان نرسیده بود که کم کم تحرکات برخی چهره‌های تندرو در اعتراض به او شروع شد ابتدا حاجی دلیگانی و علیرضا سلیمی شروع به انتقاد کردند، دقایقی بعد نیز سامری از مجمع نمایندگان خوزستان که در جریان رأی اعتماد به ظریف به وزیر خارجه ناسزا گفته بود، شروع به فریاد زدن کرد و خواستار آن شد که میکروفون سلحشوری خاموش شود.
در نهایت و با اینکه زنگ پایان جلسه به صدا درآمده بود، اما جدال همچنان ادامه داشت حتی وقتی که سلحشوری صحن مجلس را ترک کرده بود، نصرالله پژمانفر با فریاد می‌گفت: «نمی‌شود هر کسی هر غلطی دلش خواست انجام بدهد.» درهمین لحظه یکی دیگر از نمایندگان اصولگرا خطاب به پروانه سلحشوری داد زد: «به جهنم که ثبت نام نکرده است نمی‌شود که به بقیه توهین کند.»
خراسان
دستور جدید دولت درباره امر به معروف تشکل های مردمی
یک مسئول مهم دولتی در ابلاغیه روزهای اخیر خود به استانداران و مدیران مهم اجرایی سراسر کشور، از آن ها خواسته است در ادامه طراحی ساز و کارهای مناسب برای توسعه استان ها، علاوه بر ضرورت اجرایی کردن سیاست های کلی همچون سیاست های نظام اداری و برنامه جامع اصلاح نظام اداری، به نظارت بر برنامه های ارتقای سلامت اداری و صیانت از حقوق شهروندی و نیز نهادینه کردن اصول پاسخ گویی، شفافیت و تقویت نقش نظارتی تشکل های مردمی در بخش عمومی توجه جدی داشته باشند.
آرمان
اقدام جالب یک نانوایی
در روستای ابراهیم‌آباد از توابع دیواندره استان کردستان یک نانوای لواشی در اقدامی جالب برای اینکه مردم بدون نان نمانند، بعد از اینکه پخت نان تمام می‌شود، مغازه نانوایی‌اش را باز می‌گذارد و از مشتریانش می‌خواهد هر مقدار نان که خواهند بردارند و پولش را داخل دخل بگذارند.
تابناک نوشت: شماره موبایلش را هم نوشته که اگه کسی خواست با او تماس بگیرد.
در سینمای مبتذل جایی ندارم
بازیگر یوسف پیامبر گفت: من در این سینما جایگاهی ندارم و دلیل غیبتم همین است.
من هیچ‌گاه در فیلم‌های کمدی مبتذل و سخیف این روزهای سینما جایی ندارم و دوست هم ندارم که داشته باشم.
فیلم‌های امروز سینما به نحوی است که ترجیح می‌دهم از سینما دور بمانم.
جعفر دهقان درباره احتمال حضورش در سریال تلویزیونی موسی(ع) افزود: تا آنجا که می‌دانم پیش‌تولید سریال موسی(ع) با حضور جمال شورجه آغاز شده است، منتها هنوز هیچ‌کس برای ایفای نقش در این سریال با من تماسی نگرفته است، به هر ترتیب بازی در چنین آثاری همواره از علایق من بوده و هست.
ورود به سینما برای فرار از مالیات!
یک بازیگر سینما اظهار کرد: دولتمردان ما کاری کرده‌اند که امروز عده‌ای بدون هر ضابطه، به‌خصوص برای فرار از مالیات‌شان، نه‌تنها به‌راحتی وارد سینما و فیلمسازی شده‌اند بلکه عرصه فیلمسازی را هم خراب ‌کرده‌اند.
خبرگزاری دانشجو نوشت: فرهاد اصلانی گفت که اگر دولتی‌ها می‌توانند، بروند و جلوی کسانی را بگیرند که هر سرمایه‌ای را صرفا برای فرار از مالیات و لابد سود کردن، وارد سینما کرده‌اند.
بهتر نیست لااقل در مورد هر موضوعی حرف نزنید؟
کشف ۷۲۹ سکه تقلبی در الیگودرز
فرمانده انتظامی لرستان گفت: در پی مراجعه شخصی به پلیس الیگودرز و اعلام یک فقره کلاهبرداری با ارسال پیامک مبنی بر «پیدا کردن گنج و انجام معامله در قالب سکه‌های عتیقه» موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس شهرستان قرار گرفت.
حاجی‌محمد مهدیان‌نسب عنوان کرد: ماموران انتظامی الیگودرز با بررسی‌ها به عمل آمده و تحقیقات گسترده، ۴ نفر متهم اهل یکی از شهرستان‌های همجوار را شناسایی کرده و پس از هماهنگی با مقام قضائی طی یک عملیات غافلگیرانه آنان را دستگیر کرده‌اند.
وی افزود: متهمان با مواجهه حضوری مالباخته به جرم خود اعتراف کرده‌اند.
همچنین ۷۲۹ قطعه سکه تقلبی از آنان کشف شده و پس از تشکیل پرونده به مراجع ذی‌صلاح معرفی شده‌اند.
بازداشت عاملان تخریب خوابگاه پسرانه
سه عامل تخریب خوابگاه پسرانه دانشگاه هنر اصفهان شناسایی و دستگیر شده‌اند.
رئیس پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: به دنبال تخریب ساختمان خوابگاه پسرانه دانشگاه هنر اصفهان و ضرب و جرح یکی از دانشجویان همزمان با روز دانشجو، بلافاصله موضوع شناسایی شده و دستگیری عوامل این حادثه در دستورکار ماموران پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان قرار گرفته است.
محمدحسین اسماعیلی با بیان اینکه ماموران انتظامی در تحقیقات خود از این پرونده یکی از متهمان را در هنگام تردد در سطح شهر شناسایی و دستگیر کرده‌اند، افزود: این متهم در بازجویی‌های پلیس با اشاره به مخفیگاه دو عامل دیگر این پرونده به اقدامات مجرمانه خود نیز اقرار کرده است.
درخواست از پاپ برای تغییر بازی‌های کریسمس!
داویده و همسرش به تازگی صاحب یک فرزند دختر شده‌اند ولی برگزاری دیدارهای سری A ایتالیا در روز کریسمس، مانع از برگزاری جشن و حتی یک روز تعطیل خاص برای این خانواده کوچک شده است.
بازیکن پیشین تیم ملی ایتالیا از مدیران باشگاه و لیگ خواست تا بازی‌های روز ۲۵ دسامبر را به یک روز قبل یعنی ۲۴ دسامبر منتقل کنند ولی مسئولان جوابی سربالا به او داده‌اند؛ فقط اگر پاپ دستور بدهد، دیدارهای لیگ جابه جا می‌شود.
سایتا ۳۲ ساله در ابتدا ناامید شد اما بعد تصمیم گرفت نامه‌ای برای پاپ فرانسیس بنویسد.
او در قسمتی از نامه خود نوشت: مدیران تیم‌ها و لیگ ایتالیا قصد دارند لذت کریسمس را از من، همسرم و دختر ۸ ماهه‌ام که هدیه‌ای از جانب خداست، بدزدند.
من می‌خواهم پدر خوبی برای دخترم باشم و این نخستین کریسمس ماست.
به ما کمک کنید!
سرقت بنزین از باک ماشین‌ها!
فرمانده انتظامی شهرستان کرج از دستگیری سارقی که از داخل باک خودروها بنزین به سرقت می‌برد، خبر داد.
محمد معظمی‌گودرزی در تشریح این خبر گفت: در پی دریافت خبری مبنی بر سرقت بنزین از داخل باک خودروها توسط فردی در محدوده خرمدشت کرج، موضوع در دستور کار ماموران کلانتری ۴۱ خرمدشت قرار گرفت.
وی افزود: ماموران با انجام اقدامات پلیسی متوجه شدند متهم که از سارقان سابقه‌دار بوده است به تازگی از زندان آزاد شده و برای تامین هزینه اعتیاد خود اقدام به سرقت می‌کند.
معظمی‌گودرزی تصریح کرد: ماموران پس از شناسایی مخفیگاه متهم با تعقیب و مراقبت وی در نهایت در یک عملیات غافلگیرانه و هنگامی که متهم در حال سرقت بنزین از داخل باک خودرو بوده است او را دستگیر و به کلانتری انتقال داده‌اند.
علاقه مردم ترکیه به آثار فروغ فرخزاد
مکلبوله آراس عیوضی، مترجم آثار فارسی به زبان ترکی استانبولی از علاقه مردم ترکیه به آثار فروغ فرخزاد خبر داده و گفته است که گزیده ترجمه شده از سوی او ۱۲ بار و مجموعه کامل فروغ سه بار زیر خط چاپ رفته است.
مکلبوله آراس عیوضی با اشاره به انتشار مجموعه کامل اشعار فروغ گفت: بعد از ترجمه و انتشار چند کتاب موفق از ادبیات فارسی، انتشارات «یاپی کردی»، همان انتشاراتی که کتاب‌های اورهان پاموک را در ترکیه چاپ می‌کند، مجموعه کامل اشعار فروغ فرخزاد را از من خواسته است.
حساب‌های سرمربی استقلال بلوکه شد
حساب‌های بانکی سرمربی استقلال در ایتالیا بلوکه شد.
آندره‌آ استراماچونی، سرمربی استقلال یکشنبه در بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌های ایتالیایی قرار داده‌، از فسخ یک طرفه قراردادش با استقلال خبر داده است.
حدود ۱۶ ساعت پس از انتشار این خبر، باشگاه استقلال در اطلاعیه‌ای راجع‌به فسخ قرارداد استراماچونی توضیح داد.
در این اطلاعیه عنوان شده است که بلوکه شدن حساب‌های بانکی استراماچونی در ایتالیا باعث فسخ قرارداد از این مربی شده است.
براساس اطلاعیه باشگاه استقلال، واریز پول از حسابی غیر از حساب ارزی باشگاه باعث شده است که حساب‌های بانکی استراماچونی در ایتالیا بلوکه شود و به همین دلیل وکلای استراماچونی با ارسال نامه‌ای به باشگاه استقلال، اعلام کرده‌اند که این مربی ایتالیایی دیگر قادر به همکاری نیست.
ماجرای پسر قلعه‌نویی در نشست خبری
امیر قلعه‌نویی که پس از تساوی یک - یک مقابل شهر خودرو در نشست خبری حاضر شده بود، یک نفر همراه و نیز پسرش را با خود به محل نشست خبری آورد.
پس از اعتراض عوامل هیات فوتبال استان خراسان‌رضوی و نیز خبرنگاران نسبت به حضور پسر قلعه‌نویی در کنفرانس خبری، سرمربی سپاهان گفت که او همراهش است و کسی کاری با وی نداشته باشد.
پس از این اتفاق، پسر قلعه‌نویی با تعدادی از خبرنگاران و عوامل هیات فوتبال استان خراسان رضوی درگیر شد که در ادامه قلعه‌نویی محل برگزاری نشست خبری را ترک کرد.
پس از پایان این غائله، قلعه‌نویی دوباره به نشست خبری بازگشت.
او در واکنش به صحبت خبرنگاری که گفته بود سپاهان از لحاظ مهره خیلی بهتر از شهر خودروست، اما مقابل مشهدی‌ها دست و پا بسته بود، اظهار کرد: تیم شما خیلی بهتر است و ما حرفی برای گفتن نداشتیم.
تمایل برای اجرای کنسرت در ایران
هالزی، خواننده مشهور آمریکایی گفت از اینکه متوجه شده در ایران طرفداران زیادی دارد ذوق زده شده است و ابراز تمایل کرده که در ایران کنسرت بگذارد.
این خواننده جوان که در لایو اینستاگرام با طرفدارانش سخن می‌گفت، در بخشی از صحبت‌هایش به طرفداران ایرانی خود اشاره کرد و افزود: راستش را بخواهید قبلا نمی‌دانستم که در ایران طرفداران زیادی دارم.
خیلی در موردش خوشحالم و واقعا دوست دارم در ایران کنسرت بگذارم!
هالزی که ماه آینده آلبوم جدیدش را عرضه می‌کند و تور کنسرت‌های این آلبوم را از فوریه ۲۰۲۰ استارت خواهد زد، در ادامه صحبت‌هایش گفت: تا به حال در ایران نبوده‌ام ولی اینکه طرفداران زیادی در آنجا دارم، واقعا جالب است.