در پیشگیری از آسیبها عقب هستیم/ لزوم توجه به فعالیتهای فرهنگی
بوشهر - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نوع نگرش به فعالیتهای فرهنگی را یک آسیب دانست و گفت: عقبافتادگیها در حوزه پیشگیری از آسیبها باید با همت جهادی جبران شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا کاظمی صبح یکشنبه در همایش دو روزه علمی و آموزشی کشوری دست اندرکاران حوزه بهداشت روان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در بوشهر اظهار داشت: این همایش با رویکرد استانی و کشوری برگزار شده است.
وی اضافه کرد: این نشست اولین نشستی است که بعد از ادغام حوزه آسیبهای اجتماعی و حوزه پرورشی شکل گرفته است و لازم بود که این هماندیشی شکل بگیرد.
نیاز به انسجام تیمی و تبیین برنامهها و درک مشترک داشتیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: این همایش در ایجاد یک حرکت و نهضت عمومی خیلی موثر و اساسی است و باید سیاستهای خود را در فرصت کوتاهی که داریم تبیین کنیم و به یک درک مشترک برسیم و استراتژیهای وزارت را تبیین کنیم و بتوانیم با اجرای این برنامهها گامی مهم برداریم.
وی با بیان اینکه همافزایی در همه بخشهای تربیتی ضروری است، خاطرنشان کرد: امروز یقینا نقشه راه فعالیتهای خودمان را برای یک دوره کوتاه مدت و میانمدت ترسیم کردیم و امروز میدانیم چه باید بکنیم و امروز این مهمترین مسئلهای است که به آن دست خواهیم یافت.
کاظمی ادامه داد: رونمایی از طرح یاری گران زندگی و برنامهها و سیاستهای پیشگیری با آسیبهای اجتتماعی از مهمترین رهاوردها است.
رهبر معظم انقلاب به سه نکته کلیدی در حوزه آسیبها اشاره میکنند و تاکید دارند که ۲۰ سال از برنامه آسیبهای اجتماعی عقب هستیم.
اگر بخواهیم عقبافتادگی گذشته را جبران کنیم نیاز به یک همت بلند و عزم جهادی داریم.
وی افزود: آسیبهای اجتماعی باید به عنوان یکی از اولویتهای کشور مورد توجه همه دستاندرکاران کشور باشد و نظام تعلیم و تربیت به عنوان بزرگترین و موثرترین دستگاه فرهنگی نقش مهمی در این زمینه دارد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تاکید رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر استفاده از ظرفیت کسانی که حتی دین را قبول ندارند، تصریح کرد: آسیبها اینقدر فراگیر شده است که همه آحاد جامعه را تحت تاثیر خودش قرار داده است.
امروز خانوادهای نیست که از آسیبهای روانی رنج نبرد و آسیبها فقیر و غنی و .
.
.
نمیشناسند و از طبقات خاص جامعه عبور کرده است و بیخ گوش همه است.
وی افزود: اگر قرار است از آسیبهای اجتماعی عبور کنیم نیاز به شکلگیری نهضت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی داریم و این یک نگاه ملی به مسئله آسیبهای اجتماعی است و امروز با طرح نماد و طرح یاریگران زندگی میخواهیم نهضت ملی پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را در جامعه راه بیاندازیم.
انجام اقدامات اثربخش
کاظمی نکته دیگر مورد تاکید رهبری را اقدامات اثربخش دانست و افزود: اقدامات اثربخش شاهبیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
این موضوع مورد تاکید وزارت آموزش و پرورش است و باید به دنبال این باشیم که از مجموعه اقداماتی که انجام میدهیم چه نتیجهای حاصل میشود.
وی گفت: این موضوع اینقدر مهم است که ما نمیتوانیم که تحقق سند تحول بنیادین را بدون توجه به سلامت روانی دانشآموزان داشته باشیم.
شرط اولیه ورود به تعلیم و تربیت سلامت روانی است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: برای اینکه این مهارتها و این سلامت در نظام تعلیم و تربیت و به ویژه در دوره ابتدایی شکل بگیرد ما نیاز به تغییر نگرش داریم.
وی بیان کرد: باید به ریشهها و عوامل بروز آسیبهای اجتماعی و سلامت روان دانشآموزان بپردازیم.
عوامل اقتصادی یکی از مهمترین عوامل، عوامل اجتماعی، عوامل خانوادگی، مسائل فرهنگی و فضای مجازی باعث آسیبهای مختلفی میشوند.
کاظمی با بیان اینکه باید دانشآموزان را به توانمندی لازم در مقابله با آسیبهای اجتماعی برسانیم، اضافه کرد: باید دانشآموزان و خانوادهها را توانمند کنیم تا در مقابل این آسیبها توان مقاومت داشته باشند و تسلیم آسیبها نشوند.
وی نوع نگرش به فعالیتهای فرهنگی را یک آسیب دانست و افزود: متاسفانه هنوز هم فعالیتهای فرهنگی را دیربازده و هزینهبر میدانند و خیلی میلی به سرمایهگذاری در این زمینه ندارند و همین عاملی برای بروز آسیبها میشود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه نگرشها باید تغییر کند، ادامه داد: همه باید دست به دست هم بدهیم تا اقدامات اثربخش و تاثیرگذاری انجام شود.
وی یکی از برنامههای محوری و استراتژیک را طرح یاریگران زندگی دانست و خاطرنشان کرد: این طرح بر مدرسه تمرکز دارد و چهرههای موثر مدرسه را وارد عمل میکند و با پشتیبانی مادی ستاد مبارزه با مواد مخدر حرکتها را انجام میدهد.
کاظمی طرح نماد را یکی از برنامههای بسیار مهم دانست و افزود: میز نماد در همه استانها برگزار میشود و همه دستگاهها باید این طرح را جدی بگیرند.