از بیخاصیت خواندن برخی از نمایندگان تا دل پر دانشجویان از عملکرد دولت
نمایندگان تشکلهای دانشجویی در میزگرد 16 آذر خبرگزاری فارس به انتقاد از عملکرد دولت، نقد مجلس فعلی و بررسی عملکرد جریان دانشجویی در سالهای اخیر پرداختند.

نمایندگان تشکلهای دانشجویی در میزگرد 16 آذر خبرگزاری فارس به انتقاد از عملکرد دولت، نقد مجلس فعلی و بررسی عملکرد جریان دانشجویی در سالهای اخیر پرداختند.
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، 16 آذر یادآور مقاومت و ایستادگی دانشجویان ایران زمین در برابر استبداد است، روزی که مصطفی بزرگنیا، احمد قندچی و آذر شریعترضوی در دانشکده فنی دانشگاه تهران با شلیک نیروهای امنیتی به شهادت رسیدند.
با مطالعه تاریخ معاصر خواهیم دید که جریان دانشجویی در مقاطع مختلف پیش و پس از انقلاب نقش اثرگذاری داشته است؛ جنبش دانشجویی طی چهار دهه اخیر و به ویژه در دهه هفتاد فراز و فرودهایی را تجربه کرده و همواره برای دانشجویان بستر بروز عقاید و کنشهای سیاسی بوده است.
با همه این احوال همچنان میتوان جریان دانشجویی را یک جریان مؤثر در کشور دانست که همواره مورد توجه فعالان و جناحهای سیاسی بوده است.
مقام معظم رهبری نیز در بسیاری موارد تشکلهای دانشجویی را مخاطب اصلی خود قرار دادهاند و در دیدارهای سالانه با این قشر دستور کار جدیدی برای جنبش دانشجویی تعریف کردهاند.
به این بهانه و با هدف بررسی عملکرد تشکلهای دانشجویی در سالهای اخیر و روندی که این تشکلها طی این سالها داشتهاند میزگردی با حضور محسن کرمانی، دبیر جامعه اسلامی دانشگاه شهرکرد، مریم مهری دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی، ابوالفضل نیازی نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه و اشکان رفیعی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در دفتر خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری برگزار شد.
مشروح این میزگرد در ادامه آمده است؛
فارس: عملکرد جریان دانشجویی را در دهه نود به خصوص در سالهای اخیر چگونه ارزیابی میکنید؟
رفیعی: از سال 92 به بعد به خیلی از تشکلها اجازه تاسیس داده شد که البته هدفهای انتخاباتی پشت این تصمیم بود، تشکلهایی که اصطلاحا به آنها یکبار مصرف میگویند.
در دولت هفتم و هشتم به چشم دیگری به جریان دانشجویی نگاه شد و هر دانشجو کاری میکرد به او انگ سیاسی میچسباندند و لذا روند نزولی و تضعیف این جریان از همان زمان شروع شد البته ناگفته نماند که برخی تشکلها در دولت احمدینژاد قدرت گرفتند.
در سالهای اخیر جریان دانشجویی عملکرد نسبتا خوبی داشته است نمونه آن ماجرای هفت تپه، اما نمیتوان افت این جریان را انکار کرد و مشکلاتی به ویژه در عضوگیری تشکلها وجود دارد.
رشد قارچگونه تشکلهای یکبار مصرف در سالهای اخیر/ دغدغههای دانشجویان سطحی شده است
مهری: متاسفانه در سالهای اخیر تشکلهای یکبار مصرف و دولتساخته زیاد داشتیم از موضعگیریها و فعالیتهایشان وابستگی به دولت کاملا مشخص بود؛ وقتی تشکلی وابسته باشد یا به توجیه میافتد یا دچار افراط میشود.
اما با اینحال پویایی همچنان در جریان دانشجویی دیده میشود و نمیتوان گفت فضا کاملا منفی است.
فضای نخبگی در دانشگاه کمرنگ شده و مثل سابق نیست، این موضوع باعث شده که دغدغههای دانشجویان هم تغییر کند و سطحیتر شود و همین جریان دانشجویی را دچار رکود میکند.
ولنگاری فرهنگی دانشگاهها را احاطه کرده است/ سیاسیترین کار در دانشگاه کار فرهنگی است
کرمانی: پدید آمدن تشکلهای یکبار مصرف و شروع فعالیت آنها با اهدافی که دولت ترسیم کرده بود باعث شد تشکلهای دانشجویی از ماهیت اصلی خود فاصله بگیرند و اثرگذاری خود را از دست بدهند.
متاسفانه ولنگاری فرهنگی دانشگاهها را احاطه کرد و با رویکرد تسامحی که این جریانها داشتند و مبارزه با نقد درست و خوب، امر به معروف و نهی از منکر را نادیده گرفتند و رسالت تشکلها را که افزایش روحیه معنویت در دانشگاه است رها کردند؛ با این وضعیت دست تشکلهای اصیل دانشجویی هم بسته شد و آنها هم حمایتها را از دست دادند و ضربه خوردند.
ولی همچنان همان تشکلهای اصیل انقلابی هستند که دارند در دانشگاه فعالیت میکنند، ماهیت خود را حفظ کردهاند و تشکلهای نوظهور را به حاشیه میبرند، هرچند تشکلهای نوپدید بخشی از بیتالمال و ظرفیت دانشگاه را هدر دادهاند.
با روی کار آمدن دولت روحانی با عبور از مسائل صنفی و سیاسی، دانشگاهها از لحاظ فرهنگی دچار تحول شد، سیاسیترین کاری که میشود در دانشگاه کرد کار فرهنگی است، چرا که فرهنگ زمینهساز هرگونه فعالیتی در دانشگاه است و اگر مطالبه نشود و دغدغهها جابجا شوند دانشگاه، دانشگاه مورد انتظار بعد از انقلاب نخواهد بود.
نقد انقلابی، اقدام انقلابی میخواهد
نیازی: این دولت با شعار آزادی و دفاع از حقوق تضییع شده دانشجو آمد و بعد از توفیق در انتخابات روی دیگر خود را نمایان کرد، دانشجو در چنین شرایطی سردرگم میشود.
اکنون روی اعتقادات دانشجویان دست گذاشتهاند و نمیشود ساکت نشست، در این سالها نیروهای انقلابی دچار سرخوردگی شدهاند چون انتقاد انقلابی باید با اقدام انقلابی همراه باشد، هم از فساد فریاد میزنند هم هیچ کاری نمیکنند اینها دلسردی میآورد.
بیتوجهیها تشکلهای دانشجویی را دچار افت کرده است.
فارس: نقش تشکلهای دانشجویی را در کادرسازی برای آینده انقلاب چطور میبینید؟
کرمانی: پشتوانه فکری کار تشکیلاتی در انقلاب پیادهسازی شعارهای انقلاب در جامعه است، برای یک تشکل انقلابی اهداف مختلفی ترسیم شده، یکی از اصلیترین اهداف کادرسازی و نیروسازی تراز انقلاب است.
در کنار کار فرهنگی که به صورت گروهی در دانشگاه آغاز میکنیم میشود آموزشهای زیادی دید که اولین آن رشد فردی در سه بعد اخلاق، معرفت و بصیرت است، وقتی دانشجو اینها را فرابگیرد میتواند در دانشگاه و در قدم بعد در جامعه اینها را منتقل کند؛ خودسازی و دگرسازی در فضای کار تشکیلاتی معنا پیدا میکند.
درست است که دانشگاه یک نقطه از زندگی است اما بسیار در شکلگیری بینش افراد تاثیرگذار است، اگر میخواهی رشد کنی دانشگاه بهترین فضاست و بر عکس اگر بخواهی زمین بخوری بازهم دانشگاه بهترین فضاست.
همان کسانی که در دانشگاه کار تشکیلاتی کردند، جامعه را ساختند و در انقلاب تاثیرگذار بودند.
فارس: در شرایط فعلی آیا تشکلهای دانشجویی هنوز هم برای فعالیت دانشجویان دغدغهمند بستر مناسبی است؟
رفیعی: دو حالت دارد یک وقتی دانشجو دغدغهمند است ولی فضای تشکل را جوری نمیبیند که فعالیت کند، یک وقتی هم تشکل هدف و کارکردش مسئلهمحوری و حل مشکلات است اما دانشجوی دغدغهمند وجود ندارد، در حال حاضر مشکلاتی که هست و البته تضعیف تشکلهای دانشجویی، باعث شده دانشجویان خیلی اقبالی به عضویت در تشکلها نشان ندهند، جذب حداکثری وجود ندارد و دلیلش این است که تمام دغدغه دانشجویان امروز مسائل رفاهی و صنفی است.
البته خود تشکلها و عملکرد دولت نیز در این اتفاق بیتاثیر نیست و شرایط طوری شده که دانشجویان نسبت به افراد فعال در تشکلها هم دید خوبی ندارند.
فارس: فعالیت فرهنگی و سیاسی دانشجویان در کنار تحصیل چه ضرورتی دارد؟
مهری: در جامعهای زندگی میکنیم که کنشهای مختلفی وجود دارد همه ارتباطات ما محدود به ارتباطات درسی و تحصیلی نیست، هر انسان نیازها و ارتباطات زیادی دارد که در بستر جامعه باید به آنها برسد.
جنبش دانشجویی اهل هزینه دادن است
مهری: یک جنبش وقتی معنا میشود که دانشجو در آرمانهایش تقاطعی با جامعه داشته باشد، درگیر مشکلات جامعه باشد و بتواند تاثیر خود را در سطح جامعه بگذارد.
جنبش دانشجویی بهخاطر ماهیت و انگیزه جوانش مفهوم متفاوتی با مفهوم کلاسیک جنبش دارد، در مفهوم کلاسیک، جنبش چارچوبی برای رسیدن به قدرت است اما جنبش دانشجویی اهل هزینه دادن است، وقتی این ویژگی هست باعث میشود دانشجو دغدغه مردم را داشته باشد و همراه مردم شود و حتی مقبولیت مردمی بدست بیاورد.
فارس: تشکلهای دانشجویی در حوزه مطالبهگری چگونه عمل کردند؟
نیازی: اگر مسؤولان جریان دانشجویی را به رسمیت بشناسند و تشکلها احساس نقش کنند خیلی میتوانند در عرصه مطالبه نقشآفرین باشند.
اگر مسؤولان انتقاد را خیر و یک موهبت برای خودشان میدیدند، تشکلها تشویق میشدند.
عدم وحدت و دغدغهساز نبودن ضعف تشکلهای امروزی است
کرمانی: اگر ساختار درستی برای طرح مطالبات دانشجویان چیده نشود و یا دانشجویان از طرح مطالبات بازخورد خوبی نگیرند دلسردی ایجاد میشود.
خیلی مواقع این خود تشکلها هستند که کمکاری میکنند به اعتقاد بنده تشکلهای امروز دو ضعف بزرگ دارند، اول اینکه دیگر دغدغهساز نیستند، ما انتظار داریم که دانشجویان دغدغهمند خودشان بیایند و عضو تشکلها شوند در حالیکه بخصوص با فضای فرهنگی این روزها و خوشیهای زودگذری که در دانشگاه وجود دارد ما باید دانشجویان را جذب کنیم، دانشجو باید ببیند که تشکل فعال است و نتیجه میگیرد.
یک راه برای دغدغهسازی نشان دادن مسائل و دردهایی است که در جامعه وجود دارد و ما را به زوال میبرد.
ضعف دیگر عدم وحدت میان تشکلها به ویژه تشکلهای انقلابی است، وحدتی که اوایل انقلاب وجود داشت و در ساختارهای حاکمیتی هم بسیار اثرگذار بود.
وحدت زمینه کار بزرگ و ساختاری و همچنین مطالبهگری صحیح و اثربخش است.
فارس: موانع این وحدت چیست؟
کرمانی: یک دلیل آن گم شدن اهداف است، آرمانها را کنار میزنیم و درگیر مسائل سطحی میشویم، همان آرمانهاست که میتواند ما را دور هم جمع کند.
تشکلهای انقلابی ما بعضا از مباحث اخلاقی و معرفتی که بنیان کار تشکیلاتی است فاصله میگیرند.
اگر برگردیم به اصل خودمان که مطهریها، بهشتیها و چمرانها برای ما تعریف کردند، روی مبانی معرفتی کار کنیم و زمینه کار بصیرتی را بشناسیم، وحدت حاصل میشود.
عدم ارتباط دانشجو با جامعه دغدغههایش را تنزل داده است
مهری: در نسل فعلی جریان دانشجویی(البته عمومیت ندارد) یک خودمرجعی وجود دارد که از جمع شدن جلوگیری میکند، عدم آگاهی و نصیحتناپذیری از افراد دلسوز این تکروی را ایجاد میکند؛ خود برتربینی به شکلگیری وحدت ضربه میزند.
این روزها زیستِ دانشجو صرفا در دانشگاه شکل میگیرد و پیوندی با جامعه خودش ندارد این باعث تنزل دغدغههای دانشجو میشود و احساس نیاز برای کار در مسائل کلان کمرنگ میشود.
رفیعی: مقام معظم رهبری مکرر در مورد وحدت برای اقشار مختلف صحبت کردند.
تشکلهای دانشجویی علاوه بر اینکه نیازمند یک وحدت درونی هستند باید با طلاب و رسانه هم همراه بشوند تا بتوانند اتفاق بزرگی را رقم بزنند و در مسائل کلان هم تاثیرگذار باشند.
هدف همه تشکلهای انقلابی یکی است و این راهبردهای رسیدن به اهداف است که متفاوت است.
نیازی: تشکلها باید به این باور برسند که هدف مشترک است و با هم بودنشان است که میتواند آنها را قدرت ببخشد نه تکروی.
بصیرت در تشکلها موضوع مهمی است، در آینده همین فعالان تشکلها هستند که مدیریت کشور را بر عهده میگیرند و چنانچه بصیرت وجود نداشته باشد مشکلساز خواهند بود.
فارس: تشکل آرمانی چه ویژگیهایی دارد؟
مهری: در جمهوری اسلامی نهایت آرمان همه افراد و تشکلهای انقلابی تمدنسازی اسلامی برای رسیدن به جامعه آرمانی عصر ظهور است و این آرمان نهایی، ایدئولوژی حرکت همه تشکلها را مشخص میکند، همه فعالیتهای یک تشکل جهت و سوی مشخصی میگیرد و فعالیتها نباید با این ایدئولوژی تناقض داشته باشد.
در جمهوری اسلامی نهایت آرمان همه افراد و تشکلهای انقلابی تمدنسازی اسلامی برای رسیدن به جامعه آرمانی عصر ظهور است و این آرمان نهایی، ایدئولوژی حرکت همه تشکلها را مشخص میکند
یک تشکل باید ضمن پایبندی به اصول و بنیانی که دارد همراه با انقلاب پویا باشد، انقلاب دچار خمودگی، سستی و رخوت نمیشود.
مقام معظم رهبری هم در بیانیه گام دوم به این نکته اشاره کرده بودند که جوشش انقلابی وجود دارد و میان این جوشش با نظم سیاسی و اجتماعی تضادی نیست.
نیازی: هر تشکلی هدفی دارد و تشکلی آرمانی است که به اهدافی که دارد نزدیکتر باشد، آرمانی بودن یعنی همخوانی مطلق با شاخصهها و اهداف تشکل.
افراد عضو تشکلها میشوند چرا که آن را مسیری برای استفاده از تواناییهایشان میبینند، ما در یک تشکل عیبهای خود را مییابیم و با رفع آنها برای ایفای نقش مثبت خود در آینده مهیا میشویم.
بصیرت از ملزومات یک فعال دانشجویی است
کرمانی: افرادی که در یک تشکیلات اسلامی کار میکنند اول از همه باید خودشان ضعف در مبانی کار تشکیلاتی نداشته باشند یعنی ضعف در اخلاق، معرفت و بصیرت.
اگر افرادی در جبهه انقلاب در بصیرت سیاسی دچار ضعف میشوند به خاطر ضعف در مبانی معرفتی است پس یک فرد تشکیلاتی باید مدام مبانی اسلامی خود را قوت ببخشد تا دچار شبهه نشود.
اگر افرادی در جبهه انقلاب در بصیرت سیاسی دچار ضعف میشوند به خاطر ضعف در مبانی معرفتی است پس یک فرد تشکیلاتی باید مدام مبانی اسلامی خود را قوت ببخشد تا دچار شبهه نشود.
مقام معظم رهبری دغدغه خروج نخبگان از کشور را ندارند، دغدغه ایشان برای فضای نخبگانی کشور این است که ورود کنند به مباحث معرفتی و تقویت آن.
بصیرت جزو ملزومات یک فعال دانشجویی است، تشکلها باید بصیرتافزایی کنند، برخی افرادی که وارد تشکلها میشوند خودشان را بینقص میبینند ولی نه، مدام باید برای رشد و کسب معرفت تلاش کرد.
یک فرد تشکیلاتی باید دردش درد جامعه باشد، از تکروی بپرهیزد، همواره نگاه نقادانه داشته باشد و به وضع موجود راضی نباشد.
یک دانشجوی فعال و انقلابی باید نسبت بین واقعگرایی و آرمانگرایی را تشخیص دهد، رفتن صرف به سمت هرکدام ضربه میزند، نه باید فقط وضع موجود را دید و دلسرد شد و نه باید فارغ از وضعیت موجود به اهداف بلند اندیشید، هر دو را باید کنار هم در نظر داشت.
کار تشکیلاتی باید موجب رشد دانشجو شود/ مصلحتاندیشی و سکوت، آفت جریان دانشجویی
رفیعی: خودسازی مهم است ورودی هر تشکل فرد است و خروجی آن باز هم یک فرد است و حتما باید در این بازه فرد رشد کرده باشد.
دانشجوی تشکیلاتی باید نسبت به سایر دانشجویان از بصیرت و تقوای بالاتری برخوردار باشد تا در موضعگیریهایی که میکند محکوم نشود.
دانشجو پیشتاز یک جامعه است؛ روح جوانی که دارد با فکر و ذهن باز و دید بصیر ترکیب فاخری میسازد که جمله شهید بهشتی را «دانشجو مؤذن جامعه است» محقق میسازد.
دانشجو باید دغدغه دانشجویان را بداند، دغدغه استان را بداند و برای اصلاح آنها تلاش کند و بعد از آن به مسائل کلان بیندیشد.
جذب حداکثری هدف هر تشکلی است و باید در جذب افراد متفاوت تلاش کرد، تشکلها باید با بدنه دانشجویان ارتباط تنگاتنگ و نزدیک داشته باشند.
مصلحتاندیشی و سکوت در برابر مسائل یک آفت برای جریان دانشجویی است، در خود فرورفتن درست نیست «به من چه» و «به تو چه»ها باید کنار برود اگر موضوعی به دانشجو ربط نداشته باشد پس به چه کسی ربط دارد، یک تشکل آرمانی باید مصلحتاندیشی را کنار بگذارد و هرگز اسیر سکوت نشود.
مصلحتاندیشی و سکوت در برابر مسائل یک آفت برای جریان دانشجویی است، در خود فرورفتن درست نیست «به من چه» و «به تو چه»ها باید کنار برود اگر موضوعی به دانشجو ربط نداشته باشد پس به چه کسی ربط دارد، یک تشکل آرمانی باید مصلحتاندیشی را کنار بگذارد و هرگز اسیر سکوت نشود.
بله ممکن است به دانشجو بها داده نشود ولی دانشجو باید خودش احساس نیاز کند و به مسائل ورود کند.
فارس: مسؤولان چقدر به تشکلهای دانشجویی میدان میدهند؟
نیازی: اگر تشکلها در راستای هدف، برای خدا و برای اصلاح امور کار کنند و نه برای خودنمایی و غرضهای شخصی، حتما حرفهایشان شنیده خواهد شد.
رفیعی: مسؤولان توان شنیدن نقد را ندارند و این به سکوت دانشجو منجر شده است، بزرگترین درد تشکلهای دانشجویی سکوت است، بیتفاوتی، مصلحتاندیشی و ترس.
بیتفاوتی نسبت به مسائل آفت است اگر مطالبهای شکل میگیرد باید تا حصول نتیجه پیگیری شود نه اینکه تشکلها به صدور یک بیانیه اکتفا کنند، اگر مطالبهای طرح شود و به سرانجام برسد، مسؤولان حساب کار را خواهند دانست؛ در حال حاضر نقدهای دانشجویی سیاهنمایی تلفی میشود و مدیران ما نسبت به نقد بیحس شدهاند.
فارس: دانشجویان در تحقق دولت جوان و حزبالهی مد نظر رهبری چه نقشی میتوانند داشته باشند؟
کرمانی: اگر بخواهیم یک دولت جوان و حزبالهی برای آینده کشور داشته باشیم همین دانشجویان امروز هستند که باید خودشان را به سطحی از بینش بصیرتی برسانند که بتوانند بعد از دانشگاه مسؤولیت قبول کنند، به ساختار حکومتی ورود پیدا کنند و تاثیرگذار باشند، همین دانشجوها هستند که با مطالبهگری و فریاد دردهای جامعه میتوانند در شکلگیری دولتی جوان و حزبالهی نقشآفرین باشند و همین دانشجویان با شناسایی و معرفی افراد شایسته به مردم آنان را بر مسند امور قرار دهند.
تشکل سیاسی آری، تشکل سیاستزده نه!
فارس: نقش جریان دانشجویی در انتخابات پیش رو چیست و چگونه میتواند تاثیرگذار باشد؟
مهری: تشکلها باید از سیاسیبازی پرهیز کنند، بازیچه دست جریانهای سیاسی نشوند، جریانهایی که منتظر یک شکاف در تشکلهای دانشجویی هستند تا ورود کنند و از آن به نفع خودشان بهره ببرند پس جریان دانشجویی باید هوشیار باشد.
همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند تشکل سیاسی خوب است و باید داشته باشیم تا در دانشگاه و جامعه آگاهیبخشی کند، اما تشکل سیاستزده نه؛ سیاستزدگی میتواند برای تشکل آفت باشد و آن را به یک مرکز مشکل تبدیل کند.
دانشجویان بر دانشگاه و حتی بر افکار جامعه تاثیرگذارند و میتوانند نقش روشنگری ایفا کنند و این از رسالتهای جریان دانشجویی است خصوصا در ایام انتخابات که بتواند حداقل به مردم برای شناسایی شاخصهای یک نماینده کمک کند.
برخی نمایندگان صرفا کرسیهای مجلس را اشغال میکنند
نیازی: ما هنوز شاخصهمحور رأی نمیدهیم و همچنان مسائل قومیتی ملاک انتخابهای ماست که قطعا ملاک درستی نیست؛ برخی نمایندگان صرفا کرسیهای مجلس را اشغال میکنند و کارایی ندارند.
ملاک انتخابهایمان درست نیست؛ برخی نمایندگان صرفا کرسیهای مجلس را اشغال میکنند و هیچ کارایی ندارند
جایگاه نمایندگی نباید محل ارضای قدرتطلبی افراد باشد، یک فرد انقلابی اگر میبیند کسی بهتر از او در جایگاهی میتواند ایفای نقش کند کنار میرود و میدان را برای او باز میکند.
پولهای کثیفی که در ایام انتخابات خرج میشود باید مشخص بشود از کجاست، این وظیفه دانشجویان است که این موضوعات را مطالبه کنند، دیدگاه کاندیداها را در خصوص مسائل مهم جویا شوند و از آنها راهکار و برنامه بخواهند.
مردم نباید به جناحها و پسوند افراد رای بدهند
کرمانی: با وضعیت معیشتی مردم برخی پیشبینی میکنند که مشارکت مردم در انتخابات امسال پایین باشد و لذا اهمیت انتخاب مردم و نقش آنها در انتخابات حکومت اسلامی باید تبیین شود و اینکه تا چه اندازه در آینده جامعه اسلامی تاثیرگذارند.
تشکلهای دانشجویی باید جایگاه مجلس و وظایف آن را برای مردم بیان کنند، مجلس در رأس امور است، اختیاراتی دارد که قابل مقایسه با هیچ نهادی نیست و در تصمیمسازی برای حکومت نقشی بیبدیل دارد، مردم باید بدانند فردی که به مجلس میفرستند قرار است چه اتفاقاتی را رقم بزند.
تشکلهای دانشجویی باید فرد جوان انقلابی را برای مردم تعریف کنند، مردم در این سالها رشد سیاسی کردهاند و بهتر میشود متقاعدشان کرد که نباید به جناحها و پسوند افراد رای بدهند.
با شروع ثبتنام نامزدهای انتخابات مجلس جمعیت زیادی حمله کردند، چه خبر است؟
این کار آدم کاربلد میخواهد، اولین اصل برای کار در حکومت اسلامی تقواست و کسی که تقوا ندارد، کاری که بلد نیست را قبول میکند.
تشکل انقلابی باید این شاخصها را استخراج و برای مردم بیان کند، طوری که عامه مردم بتوانند درک کنند و بر اساس آن تصمیم بگیرند و دست به انتخاب بزنند؛ مردم برای انتخاب درست نباید به رسانه اکتفا کنند.
عمده نمایندگان بیخاصیت هستند، امضا میکنند و رأی نمیدهند
رفیعی: قطعا انتخابات مجلس مهمتر از ریاست جمهوری است چرا که افراد برای قانونگذاری میروند.
در حال حاضر عمده نمایندگان مجلس افرادی بیخاصیت هستند نمونه آن را میتوان در امضا کردنها و رأی دادنهایشان دید؛ نمایندگان ما همه کار میکنند جز انجام وظیفه اصلی، حتی در انتصابات هم دخالت میکنند ولی برجام در بیست دقیقه تصویب میشود.
در حال حاضر عمده نمایندگان مجلس افرادی بیخاصیت هستند نمونه آن را میتوان در امضا کردنها و رأی ندادنهایشان دید؛ نمایندگان ما همه کار میکنند جز انجام وظیفه اصلی
این مسائل باید برای مردم بیان شود، تشکلهای دانشجویی در ایام انتخابات نقش بسزایی دارند، باید شاخصهای یک نماینده اصلح و وظایف آن را برای مردم روشن کنند، از نمایندگان بخواهند اموالشان و هزینههای انتخاباتی را شفافسازی کنند.
این وظیفه ماست که از کاندیداها بخواهیم برنامه و راهکار خود را برای حل مشکلات در صورت موفقیت در انتخابات بیان کنند.
تشکلها مدام از بیانیه گام دوم و جوانگرایی مورد تاکید مقام معظم رهبری سخن میگویند اما چقدر محتوای آن را برای جامعه دانشجویی و بدنه مردم تبیین کردهاند؛ در این انتخابات کسانی کاندیدا میشوند که دم از جوانگرایی و بیانیه گام دوم میزنند ولی خودشان راه را برای جوانان باز نمیکنند.
همانطور که در اوایل انقلاب نیروی جوانی کارگشا بود الان هم باید به جوانان میدان داد.
نماینده مجلس قدرت دارد و این قدرت برآمده از رای مردم است، در استان قدرتمندترین فرد نماینده است چون مردم انتخابش کردند ولی متاسفانه بین مردم نیست.
اگر نمایندهای کمکاری کرده و وظایف خود را به خوبی انجام نداده است و در ایام انتخابات بخواهد با ارائه کارنامهای غیرواقعی به اهداف سیاسی خود برسد، این وظیفه دانشجوست که روشنگری کند.
انتهای پیام/68023/م