دموکراسی دینی یا غربی؟
همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران میزگرد «جایگاه مردمسالاری در انقلاب اسلامی و مقایسه آن با دموکراسی غربی» در ایسنا برگزار شد.

همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران میزگرد «جایگاه مردمسالاری در انقلاب اسلامی و مقایسه آن با دموکراسی غربی» در ایسنا برگزار شد.
به گزارش ایسنا، این نشست با حضور الماس پویامنش -معاونت سیاسی سپاه صاحبالامر (عج) استان قزوین- و احمد خورگامی -فعالان رسانهای استان- در ایسنا منطقه قزوین برگزار شد؛ آنچه در این میزگرد گذشت در ذیل آمده است.
ایسنا: تعریف شما از مردمسالاری دینی و آنچه در غرب بهعنوان دموکراسی مرسوم است، چیست؟
پویامنش: در بحث نظام مردمسالاری دینی باید ابتدا به بررسی چند موج بپردازیم؛ موج اول بررسی کمونیسم در منطقه بود که در برههای از زمان در برخی از مناطق از جمله شوروی سابق گسترش یافت، موج دوم بحث لیبرال دموکراسی یا لیبرال غربی است که تزریقی از قدرت و ثروت و تزویر است و موج سوم که دو موج قبل را کنار زد و بهعنوان یک الگو در نظام ما انتخاب شد موج نظام مردمسالاری دینی بر اساس اندیشههای اسلام ناب محمدی است.
خورگامی: وقتی دم از جمهوری اسلامی میزنیم با دو واژه جمهوریت و اسلامیت روبرو هستیم؛ جمهوری به معنای حکومت مردم بر مردم است که در غرب نیز وجود دارد اما تفاوت این حکومتهای مرسوم غرب با انقلاب اسلامی در واژه اسلامی است که وجود دارد.
ایسنا: تفاوت این دو دیدگاه و تئوری را در چه میبینید؟
پویامنش: لیبرال دموکراسی غربی به منبع قدرت و ثروت وصل است و با هر چالهای که برای مردم پیش بیاید کاری ندارند و پیش میروند و ممکن است در این میان مردم هم گرفتار چالش شوند اما در مردمسالاری دینی حکومت برای مردم، با مردم و باید با همکاری مردم باشد و قدرت و ثروت را برای مردم میخواهد نه برای افرادی که وصل به این منبع هستند.
این موج سوم یعنی همان مردمسالاری دینی توانست دموکراسی لیبرالی و کمونیسم را ساقط کند زیرا ما در بحث بنیادین و ریشهای با دموکراسی غربی مشکل داریم و در مردمسالاری دینی دو بال سرخ حسینی و بال سبز مهدوی را دنبال میکنیم.
امروز دشمنی که با انقلاب میشود ناشی از همین تفکر است و میخواهند تفکر مردمسالاری دینی و الگوهای انقلابی و اسلامی را مورد هجمه بزنند چراکه ترس آنها این است که این الگو با نفوذ خود در بدنه ملتهای جهان حزبالله واشنگتن یا لندن را ایجاد میکند.
خورگامی: مصداقها و شاخصههای مردمسالاری دینی در تفاوت با دموکراسی غربی را میتوان در مواردی ازجمله نقشآفرینی مردم در تصمیمات اساسی کشور دانست.
مردم در انتخاب حتی رهبر جامعه نیز بهصورت غیرمستقیم دخیل هستند و تعداد انتخابات و مشارکتهای مردمی در عرصههای مختلف که از ابتدای انقلاب اسلامی رخ داده بسیار ستودنی و شگرف است.
ایسنا: سیر تحول مردمسالاری دینی در طول ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی چگونه بوده است؟
پویامنش: رسالت پیامبر اکرم و ائمه اطهار بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال به امام خمینی (ره) رسید و ایشان با اصل ولایتفقیه این حکومت را بنیان نهاد.
در این حکومت به شرق و غرب تکیه نمیشود و فقط بر ارزشهای اسلام تأکید میشود که این برای بسیاری از سردمداران مستکبر جهان سخت است و برای مقابله با آن ایدئولوژیهای فراوانی را ایجاد کردهاند.
در حقیقت انقلاب اسلامی جهان سکولار را شوکه کرد و با به وجود آمدن خود علیه جریان تاریخ کار کرد و منادی تحولات تاریخی در جهان شد.
اگر منصفانه و تحلیل گرایانه نگاه کنیم نقش انقلاب اسلامی همان است که دستاوردهای خود را نه تنها برای ایران بلکه برای جهان به منصه ظهور رساند.
وقتی مردم عمل بهموقع و انقلابی دارند، ائتلاف پیچیده دشمن را نقش بر آب میکنند خروشی از جنس قیام سال ۵۷ علیه فتنه گران دارند و شکست تئوریهای غربی در کپیبرداری از انقلابهای مخملی را در سطح کشور رقم میزنند و پیوند دشمن داخلی با برخی از عناصر داخلی را برملا کرده و بر حمایتهای خود از نظام تأکید دارند اینها نمونههایی از برکات انقلاب است که به جهان تعمیم داده شده است.
دستاوردهای معرفتی، دینی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، علمی، دفاعی و امنیتی را اگر تکتک نگاه کنیم میبینیم در هر کدام توانستهایم این نقش را در جهان گسترش دهیم و جهانیان آن را رصد دقیق میکنند.
خورگامی: قدرت سیاسی مردم در طول انقلاب اسلامی بسیار افزایش یافته که این از جمله برکات انقلاب میتوان شمرد چراکه زمانی در قبل از انقلاب اسلامی، سفارتخانه برخی از کشورها لیست کسانی که باید به مجلس راه یابند را میدادند اما بعد از شکلگیری نظام کارآمد اسلامی مردم خود در عالیترین موضوعات نقشآفرین و تصمیمگیرنده هستند.
ازجمله شاخصههای مردمسالاری دینی را میتوان جایگاه نظام سیاسی کشور و مردم در قبل و بعد از انقلاب اسلامی در دنیا، ارتقا این جایگاه، تحقق و شکلگیری نظام سیاسی کارآمد دانست که این جایگاه با پشتوانه مردم ایجاد شده و در جهان ارتقا یافته است.
برخی معتقدند جوانان امروز از انقلاب دور شدهاند اما عقیده من چیزی غیرازآن است زیرا امروز جوانان تربیت یافتهای در دامان انقلاب اسلامی و اصرار آنها برای حضور در خارج از مرزهای کشور در راستای دفاع از آرمانهای اسلام را شاهد هستیم که به نظرم این معجزه انقلاب اسلامی است که بر اثر ارتباط با قرآن و گسترش معنویت در سایه تحقق مردمسالاری دینی ایجاد شده است و قدرت معنوی انقلاب اسلامی در کشورهای مختلف را گسترش داده است.
ایسنا: وجود برخی با تفکرات لیبرالی در جایگاه مسئولیت کشورمان چه آسیبهایی را به همراه دارد؟
پویامنش: کسانی که با تفکرات لیبرالی وارد عرصه مدیریت شدهاند را باید مرعوبان کشور دانست.
تعداد این افراد کم است و آنها تحت لوای نظام اسلامی پروبال گرفتند اما کاری علیه نظام کردند.
آنها بهجای اینکه عشق به کشور و وطن خود داشته و آن را ناموس خود بدانند مرعوب فکری و سیاسی کشورهای اروپایی و غربی شدهاند، ما هر چه در داریم از تفکر لیبرالی است و مشکلات اقتصادی یک نمونه از این تفکر است.
دلیل سخت شدن تبیین این دستاوردها برای جامع هدف امروز شاید ناشی از دوگانگی تفکرات بین مردم و مسئولان است که در برخی از جهات ایجاد شده است.
اگر مدیری توانا و هوشمند و اندیشمند چون مقام معظم رهبری در جامعه حضور نداشت بااینهمه کشمکشها ادامه دستاوردهای رو به رشد انقلاب متوقف میشد اما توانایی ایشان برای حل مشکلات کشور و بهروزرسانی آن مثالزدنی است لذا باید قدردان این انقلاب باشیم.
خورگامی: گاهی تعمدهایی برای ناکارآمدیها و درگیر کردن مردم کشور در موضوعاتی وجود دارد که شاید ایجاد صفهای طویل خرید گوشت آنهم در آستانه دهه فجر و چهلسالگی انقلاب ازجمله آن باشد که دشمن هم بر آن مانور عظیم رسانهای داشت.
تعمدی ندانستن اینگونه اتفاقات سادهانگارانه است و این تعمد و ضعف مدیریتی شاید ناشی از دشمنی دشمنان و برخی عوامل خودباخته و یا ناآگاه داخلی انجام میشود.
به عبارتی دیگر تلاش دشمنان داخلی و خارجی بر این است که ما را در داخل مشغول چنین اتفاقات کوچک و بزرگی کنند تا در بیرون از مرزها نتوانیم نقشآفرینی سازنده خود را داشته باشیم.
کشور به کار شبانهروزی در حوزههای اجرایی نیاز دارد که برای این امر باید مسئول کارآمد و جهادی روی کار بیاید.
در اجرا ممکن است افراد ناکارآمد بر سر کار بیایند و با ضعفهای خود نتوانند در مسیر تحقق این اهداف گامهای اساسی بردارند لذا آگاهی و هوشیاری مردم و افزایش بصیرت آنها در انتخاب خود امری ضروری است و رسانهها نقش کلیدی در این میان دارند.
برای این منظور در وهله نخست باید در انتخاب خود دقت داشته باشیم؛ مردم میتوانند با انتخاب درست و آگاهانه افرادی از جنس مردم را برای مسئولیتهای مختلف روی کار بیاورند که معتقد به آرمانهای انقلاب و امام رهبری باشند و برای تعالی و رشد کشور و انقلاب اسلامی تلاش کنند.
ایسنا: برای الگو شدن تئوری و موج مردمسالاری دینی در جهان چه باید کرد؟
پویامنش: صدور انقلاب بدین معنا است که الگوهای شگرف اسلامی را به جهان صادر کنیم چرا که اسلام دینی فراگیر است و منحصر به ایران نیست و همین به مذاق دشمن خوش نمیآید چرا که آنها که به دنبال چپاول و تزویر و قدرت هستند و الگوهای نابی که در آن انسانها با آزادی در کنار هم زندگی کنند و جامعه را با برابری و قسط و عدل اداره کنند را نمیپسندند.
آموزهها و دستاوردهای انقلاب به جهان در حال انتقال است و نمود آن را میتوان در شهید حججی دانست که آزادانه واقعه کربلا را برای کل جهان به تصویر میکشد و خیلی شجاعانه در برابر داعش میایستد و این الگو را برای جهانیان سرایت و ارسال میکند.
اگر ما نیز اقدام بهموقع و جهادی را سرمشق خود قرار دهیم دستاوردهای انقلاب جایگاه خاص خود را داشته و ارسال میشود.
خورگامی: بیداری اسلامی که در جهان رخ داد ناشی از انقلاب اسلامی است.
شکست عظمت پوشالی ابرقدرتها چنان است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اهمیتی برای ابرقدرتهای پوشالی چون آمریکا و امثال آن قائل نیستیم.
در حقیقت انقلاب اسلامی تأثیر بسیاری در بیداری مردم آزاده جهان داشته چرا که آنها فهمیدهاند میتوانند در مقابل ابرقدرتها و ظلم ظالمان ایستادگی کنند که یک نمونه آن را میتوان آنچه در فرانسه رخ میدهد دانست که شاید برگرفته شده از الگویی به نام انقلاب اسلامی باشد.
ایسنا: سخن آخر؟
پویامنش: امروز مردم جهان خلاء واقعی را احساس میکنند جلیقه زردهای فرانسه ایدئولوژی لیبرال را داشتند اما آن نتوانست خلأ زندگی و جامعه آنها را پر کند و همین موجب اعتراض آنها شد؛ اگر امروز در جهان جلیقه زردها را در فرانسه میبینیم و یا در مناطق مختلف جهان شاهد تحرکاتی ازایندست هستیم دلیلش آن است که مردم جهان به دنبال الگویی از جنس مردمسالاری دینی هستند که بر اصولی چون آموزههای احترام بر انسانها بنیان گذاشته شده است و که اصل آن را از سوی دین اسلام برای جهانیان به ارمغان آورده است و میتواند خلاءهای موجود در جامعه را با آن پر کرد.
اگر این خلأ به معنای واقعی در هر کشوری پر شود میتوان شاهد بود مردم آزادانه در کنار هم بر اساس تعالیم آموزههای اسلامی رفتار کنند و دستاوردهای بسیاری از جمله عدالت و انصاف را بر اساس آموزههای اسلام رقم بزند.
خورگامی: درست است که در حال حاضر برخی مشکلات اقتصادی گریبان گیر مردم شده است اما نباید این موضوع را با اصل انقلاب اشتباه گرفت.
دلیل بسیاری از مشکلات این است که دشمن در تلاش است مجموعه مردم و کشور را درگیر موضوعات داخلی کنند تا آنها از فرصتهای بیرونی دور و غافل شوند هر چند در این میان برخی از مسئولان نیز در گذر زمان دچار لغزشهای شده و با تجملگرایی و انحراف اشخاص از آرمانهای اصلی انقلاب فاصله گرفتهاند.
ما همسایگان خود را رها کرده و کمترین حجم مبادلات ارزی را با آنها داریم و بهجای آن خود را درگیر کشورهایی کردهایم که بدعهدی خود را ثابت کردهاند.
بااینحال باید تأکید کنم آرمانها و اهدافی که به دنبال آن بودیم و هدف از ایجاد انقلاب هم عنوانشده است همچنان با گذشت ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی مقدس است و بر تحقق و احیای آن تأکید میشود.
گزارش از رقیه ملاحسنی خبرنگار ایسنا منطقه قزوین
انتهای پیام