خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 18 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

همراه با «خط پُر رنگ اصفهان»

ایسنا | استان‌ها | جمعه، 15 آذر 1398 - 12:14
پایان بخش مسابقۀ طراحی کروکی از بناهای تاریخی تخت فولاد اصفهان، معرفی برگزیدگان، رونمایی از پوستر بخش سوم مسابقۀ «خط پر رنگ اصفهان» و گشایش نمایشگاهی از آثار منتخب این مسابقه، در کتابخانه مرکزی اصفهان بود.
اصفهان،معماري،مسابقه،طراحي،شهر،كروكي،معمار،تخت،فولاد،بناهاي، ...

ایسنا/اصفهان پایان بخش مسابقۀ طراحی کروکی از بناهای تاریخی تخت فولاد اصفهان، معرفی برگزیدگان، رونمایی از پوستر بخش سوم مسابقۀ «خط پر رنگ اصفهان» و گشایش نمایشگاهی از آثار منتخب این مسابقه، در کتابخانه مرکزی اصفهان بود.
کتابخانه مرکزی اصفهان، ۱۴ آذرماه میزبان برپایی آیین اختتامیه مسابقه طراحی کروکی از بناهای تاریخی تخت فولاد اصفهان با نام «خط پر رنگ اصفهان» بود.
در این برنامه که با همکاری موزه هنرهای معاصر وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فولاد و موسسه اصفهان معمار برگزار شده بود، سیدحمید ضیائیان، مدرس دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: دست قوی برای یک معمار از دو منظر؛ یکی مخاطبِ یک اثر معماری و دیگری طراح اثر، بسیار مفید و مهم است.
وی با بیان اینکه امروزه در طراحی یک اثر معماری، دوربین عکاسی و رایانه به رقابت با دست قوی آمده‌اند، ادامه داد: دقت و سرعت بالای این دو ابزار، نقطه ضعفی در ایجاد یک طرح معماری است؛ چراکه امکان مشاهده دقیق را از معمار و پختگی کامل را از طرح می‌گیرد؛ در حالی‌که نگاه کردن، راه آموختن معماری است.
ضیائیان با اشاره به اینکه یک ساختمان، مملو از عناصر و جزئیات است و زمان ما محدود، تصریح کرد: هنگام طراحی کروکی با دست، مجبور می‌شویم که در طراحی رتبه‌بندی کنیم و حتی از برخی عناصر چشم بپوشیم لذا در همان زمان وارد عرصه نقد اثر می‌شویم و نقد، معمار را با تجربه طراح آن اثر معماری همراه و شریک می‌کند.
این مدرس معماری دانشگاه شهید بهشتی تهران تأکید کرد: اگرچه دستِ قوی بسیار کمک‌کننده است، اما یک معمار باید مراقب باشد که در طراحی فریب نخورد؛ چراکه معماری، تصویر ترسیم‌شده بر کاغذ نیست بلکه فضای زندگی انسان است.
پس دستِ قوی امری لازم است اما ناکافی است؛ اگر نباشد ما معمار خوبی نخواهیم شد ولی بودنش هم چیزی را تضمین نمی‌کند.
مهدی مزروعی، رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این مراسم، با تأکید بر اینکه داشته‌های شهر اصفهان باید بازیابی و بازشناسی شوند، گفت: متأسفانه مردم ما با زنده‌ترین آرامستان دنیا آشنایی چندانی ندارند؛ درحالی‌که این آرامستان تمام ابعاد تاریخ، میراث ملموس، میراث ناملموس و معماری را در خود جمع کرده است.
وی افزود: مجموعه تخت فولاد اصفهان از این ظرفیت برخوردار است که هویت آن بازشناسی و به یکی از ظرفیت‌های بالفعل گردشگری اصفهان تبدیل شود.
این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: متأسفانه بر روی تاریخ شفاهی اصفهان کار زیادی انجام‌نشده است، لذا درصدد هستیم که موضوع تاریخ شفاهی را در قالب یک پژوهشکده ساختارمند و قوی پیش ببریم.
مزروعی با بیان اینکه مشاهیر شهر اصفهان به‌درستی به مردم معرفی نشده‌اند، خاطرنشان کرد: در تلاشیم که اطلاعات این مشاهیر به‌صورت یکپارچه و متمرکز در دسترس عموم قرار گیرد و بتوانیم در قالب یک تالارِ مشاهیر فعالیت کنیم.
سیدهادی امامی، دبیر مسابقه «خطِ پر رنگ اصفهان» نیز به چگونگی اجرای مسابقه طراحی کروکی از بناهای تاریخی تخت فولاد اصفهان اشاره کرد و گفت: در این مسابقه که در هشت گروه و پنج محور برگزار شد، تعداد ۱۳۰ نفر شرکت کردند و در نهایت از سوی هیئت‌داوران ۱۰ اثر به‌عنوان آثار منتخب برگزیده شدند.
وی افزود: روایت اصفهان به زبان تصویر کروکی، استفاده از ظرفیت جامعه هنری و معماری در شهر برای خلق آثار هنری، آشنایی هنرمندان با ظرفیت‌های پنهان شهر، مشارکت دانشگاه‌ها و پیوند آن‌ها با تخت فولاد و هم‌نشینی بیشتر جامعه هنری و معماری با بناهای ارزشمند و تدقیق بیشتر در این بناها از اهداف برگزاری این مسابقه بوده است.
در آیین اختتامیه این مسابقه که داوری آن را حمید ضیائیان، سلیمان ساسون، مرتضی فرشته نژاد و عباسعلی شفیعی بر عهده داشتند، «وجیهه کاظم‌زاده»، «نیکو شیرانی»، «محمدمهدی سرحدی»، «سلمان حیدری»، «ابراهیم بارانی»، «یلدا کامرانی پور»، «منیر بهزاد پور»، «محمد برومند»، «رضا شمیرانی» و «محمد ریسمان چیان» به ترتیب به‌عنوان رتبه‌های نخست تا دهم معرفی شدند و با اهدای جوایز از آن‌ها تقدیر شد.
گشایش نمایشگاه آثار منتخب این مسابقه در کتابخانه مرکزی اصفهان و همچنین رونمایی از پوستر بخش سوم مسابقه «خط پر رنگ اصفهان» با موضوع «طراحی کروکی از بناهای آرامگاهی شهر اصفهان» پایان‌بخش این آیین بود.
انتهای پیام