خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

عرضه دستگاهی برای تولید حسگر ایربگ خودروها

ایسنا | دانش و فناوری | پنجشنبه، 14 آذر 1398 - 17:57
محققان یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران علاوه بر ساخت دستگاهی برای تولید سنسورهای ایربگ خودرو، تجهیزاتی برای ساخت ادوات نیمه هادی را به بازار کشور معرفی کردند.
دستگاه،ساخت،ليتوگرافي،ماسك،ادوات،تطبيق،شركت،الگوي،دقت،دستاوردهاي

محققان یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران علاوه بر ساخت دستگاهی برای تولید سنسورهای ایربگ خودرو، تجهیزاتی برای ساخت ادوات نیمه هادی را به بازار کشور معرفی کردند.
به گزارش ایسنا، رضا عسگری مقدم، مجری این طرح لیتوگرافی و میکرو الکترومکانیک را از زمینه‌های تولیدی این شرکت دانش بنیان نام برد و گفت: ادوات میکرو الکترومکانیک کاربردهای قابل توجهی در صنایع مختلف دارد به گونه‌ای که در این شرکت تجهیزات و دستگاه‌هایی ساخته می‌شود که به وسیله آن امکان ساخت انواع سنسور خودرو از جمله سنسور ایربگ برای تولید کننده نهایی فراهم می‌شود.
وی تولیددستگاه لیتوگرافی رومیزی را از دستاوردهای این شرکت دانست و اظهار کرد: این دستگاه قابلیت لیتوگرافی ماسک با ابعاد متفاوت، کپی کردن طرح یا الگوی موجود در ماسک با دقت بسیار بالا را دارد و دستگاه قابلیت لیتوگرافی ماسک با ابعاد متفاوت از ۰.۵ تا ۴ اینچ را دارد.
علاوه بر آن در این دستگاه از اشعه فرابنفش (UV) برای نوردهی استفاده شده است.
دستگاه تطبیق ماسک دو طرفه از دیگر دستاوردهای این شرکت است.
از این دستگاه برای لیتوگرافی و به ویژه در کاربردهای خاصی که نیاز است الگوی مورد نظر را با لایه‌های قبلی تطبیق داد، استفاده می‌شود.
در ساخت اغلب ادوات نیمه هادی چندین لایه روی هم الگودهی می‌­شوند و در نتیجه چندین مرحله لیتوگرافی باید انجام شود که الگودهی هر مرحله باید منطبق با الگوی پیشین باشد که دستگاه تطبیق ماسک در این زمینه دقت بالایی دارد.
علاوه بر آن برای ساخت ادوات MEMS لازم است زیر نمونه نیز دیده شود و تطبیق دوطرفه مورد نیاز است که این دستگاه از یک سیستم مکانیکی برای جابجایی نمونه با دقت میکرومتری و یک میکروسکوپ نوری برای مشاهده الگوی نمونه و ماسک بهره می‌برد.
این دستگاه قابلیت تطبیق ماسک‌های اپتیکی از دو طرف را دارا است که برای ساخت ادوات MEMS ضروری است.
دقت این دستگاه ۲ میکرون اعلام شده است.
دستاوردهای این شرکت قرار است در هفتمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت که از ۲۶ تا ۲۹ آذرماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، نمایش داده شود.
انتهای پیام