خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 07 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

دانشگاه فنی و حرفه ای؛ پیشقراول اجرای طرح آمایش و ساماندهی آموزشی دانشگاه های کشور

ایسنا | دانش و فناوری، استان‌ها | پنجشنبه، 14 آذر 1398 - 15:45
معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور از پیشقراولی این دانشگاه در اجرای سیاست های کلان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: همدان نهمین استان کشور است که در راستای سیاست های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرح آمایش و ساماندهی آموزش عالی را در دانشگاه فنی و حرفه ای اجرا می کند.
دانشگاه،حرفه،فني،كشور،استان،آموزش،ماموريت،همدان،رشته،عنوان،م ...

ایسنا/همدان معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور از پیشقراولی این دانشگاه در اجرای سیاست های کلان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: همدان نهمین استان کشور است که در راستای سیاست های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرح آمایش و ساماندهی آموزش عالی را در دانشگاه فنی و حرفه ای اجرا می کند.
دکتر غلامرضا کیانی در گفت وگو با ایسنا، هدف از سفر خود به استان همدان و بازدید از دانشگاه فنی و حرفه ای مرکز مفتح را اینگونه بیان کرد: همدان نهمین استان کشور است که در راستای سیاست های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان آمایش و ساماندهی آموزش عالی جلسه کارشناسی و بررسی وضعیت موجود را برگزار کرده است.
وی دانشگاه فنی و حرفه ای را به عنوان پیشقراول دانشگاه های کشور در اجرای سیاست های کلان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد و گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای با حدود ۱۸۰ آموزشکده در کل کشور و افزون بر ۱۴۰ هزار دانشجو که در رشته های مختلف در حال تحصیل هستند، قصد دارد این ماموریت را از سالجاری اجرایی کند.
وی ماموریت آمایش و ساماندهی آموزش در دانشگاه فنی و حرفه ای را شامل دو فاز اجرایی دانست و افزود: براساس مصوبه برنامه ششم توسعه قرار است تعداد دانشجویان مهارتی کشور ۳۰ درصد ظرفیت آموزش عالی کشور را تشکیل دهند، گسترش آموزش عالی فنی و حرفه ای، به عنوان یکی از دانشگاه های مهم کشور در کنار دانشگاه جامع علمی-کاربردی وظیفه آموزشی مهارتی و تمرکز بر تکنسین ها در جهت نیل به اهداف ارتقاء سطح بهره وری آموزش عالی و مهارت محوری، هدف اصلی این ماموریت مهم است.
کیانی در ادامه اظهار کرد: متناسب با نیاز مهارتی بازارکار و اشتغال که تکنسین های این دانشگاه آن را تامین می کند و ارتباط موثر با ورودی های ما که دانش آموزان هنرستان های آموزش و پرورش هستند، می طلبد که همزمان اقدامات لازم در راستای گسترش را در کنار عملیات ساماندهی انجام دهیم.
وی به وظیفه دانشگاه فنی و حرفه ای اشاره کرد و گفت: ما موظف‌ هستیم که در تمام استان ها براساس چهار متغیر بسیارمهم از جمله خروجی آموزش پرورش، وضعیت اساتید موجود در دانشگاه فنی و حرفه ای به لحاظ کمیت و کیفیت تخصص های آنان، میزان تجهیزات موجود و فاصله بین مراکز استان ها، امر ساماندهی و گسترش را براساس برنامه عملیاتی دانشگاه انجام دهیم.
وی دانشگاه فنی و حرفه ای را به عنوان یک مرکز آموزشی مهارتی معرفی کرد و افزود: حدود ۷۰ درصد دروس این دانشگاه به صورت عملی ارائه می شود و بر همین اساس نیاز به کارگاه های متعدد برای سایر رشته ها وجود دارد.
معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: در تمام استانها با مطالعه دقیقی که در اداره کل سنجش دانشگاه فنی و حرفه ای کشور و سایر استانها صورت گرفته، جلسات کارشناسی و تصمیم گیری با حضور روسا، معاونان، کارشناسان آموزشکده ها، مدیرکل سازمان سنجش و بنده تشکیل می شود.
کیانی تصمیم سازی در زمینه جمع آوری و تجمیع برخی رشته ها در آموزشکده های نزدیک به هم و افزایش تعداد رشته های جدید و متناسب با نیاز بازار کار را ازجمله دستور جلسات تشکیل شده در استان ها برشمرد و گفت: مصوبات خروجی این جلسات در شورای گسترش دانشگاه فنی و حرفه ای مورد بررسی قرار می گیرد و در شورای گسترش وزارت علوم تصمیم گیری نهایی در مورد وجود رشته های متناسب با اهداف فنی و حرفه ای و شاخص های برنامه ششم توسعه اتخاذ می شود.
وی افزود: پیش از استان همدان، جلسات تصمیم گیری در استانهای مازندران، گلستان، گیلان، سمنان، تهران، مرکزی، لرستان و آذربایجان شرقی برگزارشده و در هفته های آینده به دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان خواهیم رفت.
وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که در سفر به استان همدان هدف مطلوب دانشگاه فنی و حرفه ای حاصل شود و خاطرنشان کرد: از مدیران دانشگاه فنی و حرفه ای کشور و دانشگاه فنی و حرفه ای استان همدان قدردانی می کنم.
وی از خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، خواست به عنوان یکی از رسانه های مهم جمعی و دانشجویی کشور در اطلاع رسانی و انجام این ماموریت مهم تلاش کند و گفت: رسیدن تعداد دانش آموزان در حوزه مهارتی به ۵۰ درصد و افزایش تعداد دانشجویان دانشگاههای کشور به ۳۰ درصد در رشته های مهارت محور تا سال ۱۴۰۴ هدف اصلی این اقدام است و با توجه به شرایط ویژه ای که کشور در آن قرار گرفته و با تعداد زیادی از افراد تحصیلکرده بیکار مواجه هستیم، باید با فرهنگسازی علاقه به تحصیل در رشته های مهارتی را افزایش دهیم و در رفع مشکلات موجود در زمینه اشتغال قدم مثبتی برداریم.
وی شعار این ماموریت در سال گذشته را "با هم" عنوان کرد و یادآور شد: این عنوان مخفف واژه های بهره وری، آمایش، همت ورزی، ماموریت گرایی بوده و امسال نیز با شعار"سامان" که مخفف واژه های ساماندهی، اقتصاد آموزش، ماموریت، ارزیابی و نظارت کیفی است به ادامه ماموریت آموزش عالی می پردازیم.
وی همچنین وضعیت مراکز آموزش عالی فنی حرفه ای استان همدان را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: استان همدان دچار افت و خیزهایی است و مراکز فنی و حرفه ای نیاز به تجهیزات و امکاناتی دارند که ما نمی توانیم حقی از جوانان مان ضایع کنیم و از طرفی کشور به یکباره توانایی تامین کلیه نیازهای تجهیزاتی و اساتید و ...
را ندارد پس با حرکت به سمت تجمیع بیشتر، می توانیم نیازهای موجود را در حد امکان تامین کنیم.
انتهای پیام