آلودگی هوا، قاتل جهانی خاموش
دبیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) ، هوای آلوده را "بهداشت عمومی اضطراری جهان" و در مقیاس استعمال دخانیات نامید.

ایسنا/خراسان رضوی دبیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) ، هوای آلوده را "بهداشت عمومی اضطراری جهان" و در مقیاس استعمال دخانیات نامید.
به گزارش نیوز، در حال حاضر از هر 10 نفر 9 نفر هوای آلوده تنفس میکنند و این هوای آلوده سالانه 7 میلیون نفر را از بین میبرد.
آسیبهای نگران کننده سلامت ناشی از آلودگی هوا را می توان با این واقعیت ارزیابی کرد که قلب جوانان ساکن در شهرها حاوی میلیاردها ذره سمی هواست و حتی کودکان سه ساله نیز قربانی این آلودگی و ذرات سمی میشوند.
این فشار بهداشتی بر آسیبپذیرترین جمعیت جهان یعنی کودکان و گروههای اجتماعی اقتصادی پایینتر و جوامع محروم بیش از دیگر گروهها قابل مشاهده است.
آلودگی هوا عامل یک سوم مرگ و میر ناشی از سکته مغزی، سرطان ریه و بیماری قلبی است.
حتی از عدم تحرک جسمی، چاقی که بیماریهای غیر مسری (NCDs) خطرناک هستند، فراتر رفته و به دومین عامل مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیر مسری تبدیل شده است.
یونسکو اعلام کرده که 68 درصد جمعیت جهان تا سال 2050 در مقایسه با میزان 55درصد کنونی شهرنشین خواهند بود.
با گرم شدن شهرها و شلوغتر شدن آنها میزان آلودگی هوا در مناطق شهری به دلیل ترافیک افزایش خواهد یافت، اما چگونه می توان از ایجاد تغییرات مخرب به شهرها و مشکل جدی آلودگی هوا و متعاقب آن رشد بیماریهای غیرمسری جلوگیری کرد و چگونه میتوان شهرنشینی را با روشی پایدارتر گسترش داد.
اگر آلودگی هوا به دلیل وجود بزرگشهرها در آسیاست اما میزان این آلودگی در اروپا بالاتر از میانگین جهانی است.
در سال 2016، بیش از 550هزار نفر در اروپا دچار مرگ زودرس ناشی از هوای آلوده شدند.
یک مطالعه جدید در نشریه قلب اروپا نشان میدهد این میزان ممکن است به تعداد 800هزار مرگ سالانه تبدیل شود.
میزان بالای شهرنشینی (74 درصد) دلیل عدم کیفیت هوا در اروپاست و برآوردها می گویند که تا سال 2050 این میزان تقریبا به 84 درصد خواهد رسید.
برای یافتن راه حلها، ابتدا و مهمترین مورد تمایز بین آلودگی هوای محیط و آلودگی محیط داخلی است.
نتایج اولیه عمدتا ناشی از انتشار گازهای گلخانهای ناشی از حمل و نقل، انرژی و فعالیتهای صنعتی و دومی پخت و پز، گرمایش و روشنایی است.
در این موارد میتوان از پیاده روی یا دوچرخه سواری به عنوان روشی برای حمل و نقل و یا انرژی خورشیدی برای تولید انرژی مورد نیاز خانگی استفاده کرد، اما بیشتر منابع آلودگی هوا فراتر از کنترل فرد است و نیاز به یک رویکرد چند جانبه هماهنگ در سطح محلی، ملی و منطقهای در بخشهایی مانند حمل و نقل، انرژی، صنعت، مدیریت پسماند و برنامه ریزی شهری دارد.
به تازگی، شهرهای پایتخت اروپا، مانند کپنهاگ، پاریس، اسلو و هلسینکی ابتکارات مختلفی را برای مقابله با آلودگی هوا بهویژه در حمل و نقل ارائه کردند.
در کپنهاگ در مناطق بزرگی تردد وسایل نقلیه ممنوع شده است، این شهر سرمایه گذاری زیادی در خطوط دوچرخه سواری انجام داده و حتی اولین پل خود را برای دوچرخه سواران در سال 2014 افتتاح کرده و قصد دارد تا سال 2025 مکانی بدون انتشار کربن باشد.
پاریس تردد خودروها را در مناطق اصلی تاریخی در آخر هفته ممنوع و حمل و نقل عمومی را در زمان برگزاری رخدادهای مهم رایگان کرده است.
.
فناوریهای پاک
سیاستها و سرمایه گذاریهای موفق برای مقابله با آلودگی هوا، شامل فناوریهای پاک برای کاهش تولید دودهای صنعتی، مدیریت پسماند شهری و کشاورزی و افزایش استفاده از انرژی خورشیدی و باد برای تولید انرژی است.
به ویژه شهرها میتوانند با شبکههای ترانزیت و دوچرخه سواری، افزایش بهرهوری انرژی در ساختمان، ترغیب به جداسازی زباله و بازیافت و ایجاد فضاهای سبز شهری و پایدار موفق باشند.
نکته جالب این است که راه حلهای محلی و ملی به تنهایی برای رفع مشکل آلودگی هوا کافی نیست زیرا هوای کثیف در مرزهای ملی متوقف نمیشود.
آلودگی هوای فرامرزی همانطور که مشخص است میتواند بر سلامتی و رفاه مردم هزاران کیلومتر دورتر از منبع آن تأثیر بگذارد.
از این رو تلاش جدی بین المللی، بهخصوص از طریق توافقهای زیست محیطی مانند کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد اروپا (UNECE) در مورد آلودگی هوای طولانی مدت فرامرزی (CLRTAP) و پلتفرمهای سیاستی، مانند محیط زیست و بهداشت اروپا (EHP) نیاز است.
بهطور مشابه، در سال 2017 ، 53 کشور اعلامیه اوستراوا را امضا کردند و خواستار اقدام گسترده برای مقابله با 1.4 میلیون مرگ زودرس ناشی از عوامل محیطی، بهویژه کیفیت هوا شدند.
این اعلامیه کشورهای اروپایی را ترغیب میکند با حمایت از برنامهریزی شهری و مدیریت پویایی، شهرها را سالمتر و ایمنتر کنند.
سرمایهگذاری در شهرهای سالمتر بهمنظور کاهش آلودگی هوا و شیوع بیماریهای غیرمسری میتواند تاثیر فزایندهای داشته باشد و منجر به مزایای مختلفی در رفاه ، تغییر آب وهوا شده و هم برای محیطزیست مفید باشد.
گسترش وسایل حملونقل عمومی، شبکههای دوچرخهسواری و گردشگاهها نهتنها باعث کاهش آلودگی هوا میشوند بلکه باعث افزایش فعالیت بدنی افراد نیز میشوند.
بالا بردن آگاهی
آگاهی از تهدید بهداشت جهانی ناشی از آلودگی هوا در ماههای اخیر رو به افزایش است.
اولین کنفرانس جهانی در مورد آلودگی هوا و سلامتی در پاییز گذشته برگزار شد و همچنین ازجمله مباحث اصلی کنفرانس بهداشت اروپا (EHFG) در سال جاری خواهد بود.
این کنفرانس سالانه که در اوایل ماه اکتبر در اتریش برگزار میشود سیاستمداران، محققان، جامعه مدنی و نمایندگان صنعت و روزنامهنگاران مهم اروپا را گرد هم میآورد تا درباره مهمترین موضوعات بهداشتی اروپا صحبت و اقدامات لازم اتخاذ کنند.
بدیهی است که صحبت کردن در این مورد کافی نیست.
شهرنشینی هم در اروپا و هم در سطح جهان، طی دهههای بعدی شتاب بیشتری خواهد یافت، بنابراین همه مسؤولان ذیربط دولت، صنعت، جامعه مدنی و عموم مردم برای مقابله با تهدیدهای همهجانبه و درعینحال نامرئی آلودگی هوا باید با یکدیگر متحد شوند.
انتهای پیام