خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 27 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

راهبردهای حوزه اینترنت اشیاء نیازمند مقررات‌گذاری مستمر است

باشگاه خبرنگاران | یادداشت | دوشنبه، 11 آذر 1398 - 16:26
وجود یک نهاد هماهنگ‌کننده و هدایت‌گر به عنوان مسئول سیاست‌گذار و مقررات‌گذار در حوزه اینترنت اشیاء (IoT) برای جهت‌دهی ضرورری است.
امنيت،توسعه،راهبردي،تدوين،حوزه،رگولاتوري،ابراهيمي،تكميل،مدير ...

معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری:
به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدبابک ابراهیمی معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری گفت: در حال حاضر مسئله امنیت، حریم خصوصی و محرمانگی در اینترنت اشیاء و همچنین داده‌های بسیار زیادی که در این شبکه جمع می‌شود، اهمیت بالایی دارد.
در این زمینه دو موضوع تدوین سیاست‌های کلی حفظ امنیت و محرمانگی در تمام ابعاد و تعیین استانداردهای لازم در حوزه ی IoT برای نهادهای مسئول و رگولاتوری‌ها اولویت دارد.
سیدبابک ابراهیمی افزود: طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره الزامات اختصاصی اینترنت اشیاء، کلان داده‌های تجمیع شده از کاربران مانند دارایی ملی تلقی شده و مشمول الزامات حمایت از داده‌ها می‌شوند.
بر همین اساس استفاده از تجربیات سایر کشورها در زمینه امنیت ارتباطات و ورود سریعتر به موضوع تامین امنیت و سیاستگذاری‌های مربوط به آن ضروری است.
او با اشاره به اینکه موضوع IoT در حال مطالعه و توسعه و زمینه‌های فنی آن در حال تکمیل است گفت: راهبردهای این حوزه نیازمند بازنگری و تکمیل بوده و تدوین برخی از دستورالعمل‌های جزیی‌تر در آینده و پس از شکل‌گیری کامل‌تر IoT قابل انجام است و با توجه به تغییر و تکمیل مستمر فناوری‌های مرتبط با این حوزه، نیاز به بازنگری و به روز رسانی مقررات به طور مداوم وجود دارد.
ابراهیمی مجوزدهی و مدیریت طیف فرکانسی، سوئیچینگ و رومینگ، امنیت و محرمانگی، رقابت، آدرس‌دهی (IP) و نامبرینگ را از مهمترین موضوعات در سیاست‌گذاری و تدوین مقررات حوزه‌ی IoT عنوان کرد و گفت: در حوزه¬ی IoT باید بیشتر بر سیاستگذاری کلان، تامین مالی، ارائه یک سیاست مشخص در مدیریت طیف فرکانسی و نیازمندی به زیرساخت‌ها تمرکز کرد.
او با اشاره به اینکه بایستی یک استراتژی IoT بسیار انعطاف پذیر که بتواند به سرعت با شرایط جدید سازگار شود، تدوین شود تصریح کرد: امروزه مدیریت نوآوری مهمتر از همیشه است و یک فرآیند نوآورانه باید طراحی شود تا از طریق مراحل تولید ایده، توسعه کسب‌وکار، اولویت‌بندی، اثبات مفهوم و پیاده‌سازی اجرا شود.
در این راستا معاونت راهبردی رگولاتوری پس از مطالعه و بررسی سندهای راهبردی توسعه IoT در کشورهای مختلف جهان و تطبیق آن با شرایط و اقتضائات اقتصادی و فنی کشور به زودی نسخه اولیه سند راهبری IoT در کشور را ارائه می‏کند.
انتهای پیام/