خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 18 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پژوهش برای آموزش و پرورش باید یک مبنا تلقی شود

مهر | اجتماعی و حوادث | دوشنبه، 11 آذر 1398 - 13:39
رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش گفت: پژوهش برای آموزش و پرورش باید یک مبنا تلقی شود یعنی اینکه هم آموزش و تعلیم و هم تربیت و پرورش بر مبنای پژوهش صورت می‌گیرد.
پژوهش،پرورش،آموزش،هفته،پژوهشي،آموزشي،وزارت،پژوهشگاه،برنامه،س ...

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست هماهنگی برگزاری هفته پژوهش سال ۹۸ در وزارت آموزش و پرورش در سالن جلسات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.
در این نشست حجت الاسلام علی ذوعلم گفت: پژوهش برای آموزش و پرورش باید یک مبنا تلقی شود یعنی اینکه هم آموزش و تعلیم و هم تربیت و پرورش بر مبنای پژوهش صورت می‌گیرد و اگر براساس پژوهش صورت نگیرد آن حرکت جهت‌دار که ما را به هدف نزدیک کند نخواهد بود.
امر پژوهش بسیار مهم است و گرامی‌داشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش بر عهده سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در خط مقدم این عرصه قرار دارد.
همه بخش‌ها باید خودشان را دخیل و مکلف بدانند که به امر پژوهش کمک شود.
باید استانداردی در پژوهش‌های وزارت آموزش و پرورش تعریف شود
رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش درباره تعریف نوع پژوهش‌ها در آموزش و پرورش گفت: باید بدانیم پژوهشی که می‌خواهد صورت بگیرد چه نوع پژوهشی است؟
پژوهشی آکادمیک و دانشگاهی است یا پژوهش نظری به معنای رایج است یا اینکه پژوهش‌هایی است که دانش‌آموزان را برای ارتقا و رشد تفکر، تعقل و اندیشه‌ورزی توانمند کند یا اینکه بتواند معلم، مدیر و مربی را برای حسن اجرای رسالت پژوهشی و تربیتی‌اش کمک کند یا پژوهشی که بتواند مسائل آموزش و پرورش را حل کند و در ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت موثر باشد.
حتما باید استانداردی در پژوهش‌های وزارت آموزش و پرورش تعریف کنیم.
رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی پیشنهاد داد برای هفته پژوهش یک شعار تعیین شود و سپس برای این هفته یک نامگذاری با هویت و اقتضای آموزشی و پرورشی صورت گیرد که هم جهت‌دهنده و هم نمادین باشد.
ذوعلم افزود: در سند برنامه درسی ملی به تفکرمحوری و تعقل‌محوری تاکید شده است.
غالبا دو خلأ در برنامه‌های ما مطرح می‌شود یکی اینکه برنامه درسی ما خلاقیت‌محور نیست و محفوظاتی است و دیگر اینکه ارتباطی با زندگی واقعی پیدا نمی‌کند.
وی ادامه داد: می‌تواند کارگروه علمی به معنای خاص با حضور پژوهشگاه، معاونت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری و حوزه‌های تربیت و یادگیری تشکیل شود تا محورهایی را مشخص کند که به مدارس و محققان اولویت‌های پژوهشی سال آینده را معرفی کند و در واقع از پژوهش‌های دانش‌آموزان و معلمان هدایت و حمایت شود.
علی ذوعلم بر الهام گرفتن از بیانیه گام دوم انقلاب در همه عرصه‌ها تاکید کرد و گفت: می‌توانیم امسال را گام دومی در عرصه پژوهش تلقی کنیم.
بلکه این مراسم، نقطه آغازی باشد برای فرایند پژوهشی سال آینده.
لزوم بهره‌گیری از چهره‌های پژوهشی برتر آموزش و پرورش در هفته پژوهش
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره اهمیت توجه به پژوهش‌های انجام شده در مسائل آموزش و پرورش و انتخاب پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برتر در این حوزه گفت: نگاه‌های دانشی و نگاه عمیق نظری کار پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه است اما آنچه ما را متمایز می‌کند این است که مسائل آموزش و پرورش مطرح شود.
حتی با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در استان‌ها، ارتقای توانمندی پژوهشی استان و ارائه تجارب طرح بوم می‌توان بعد علمی هفته پژوهش را تقویت کرد.
وی همچنین درباره میهمانان و سخنرانان برنامه‌های هفته پژوهش نیز گفت: چهره‌های دانشگاهی افرادی بسیار محترم و ارزشمندی برای ما هستند اما چهره‌های پژوهشی برتری در آموزش و پرورش کشور وجود دارند که می‌توانیم از وجود آنها نیز بهره ببریم مانند استاد صافی‌ها.
رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش بر ساده‌بودن مراسمات هفته پژوهش و دقت در انتخاب اماکن میزبان این برنامه تاکید کرد و گفت: مدرسه دارالفنون به عنوان یک محل مناسب برای این برنامه می‌تواند در نظر گرفته شود.
در ادامه این نشست فرهاد کریمی، رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گزارشی درباره فعالیت این پژوهشگاه در سال گذشته، آسیب‌شناسی انجام شده و ماموریت‌ها و برنامه‌های امسال هفته پژوهش ارائه کرد.