حضور موثر زنان در فعالیتهای اجتماعی از مهمترین دستاوردهای انقلاب است
یک پژوهشگر حوزه زنان گفت: از مهمترین دستاوردهای انقلاب حضور موثر بانوان در فعالیت های اجتماعی و ورود به عرصه اجتماعی است، برای نمونه خانم دباغ به عنوان شخصیت مبارز که توانست انگاره های ساخته شده در مورد زنان را بشکند.

یک پژوهشگر حوزه زنان گفت: از مهمترین دستاوردهای انقلاب حضور موثر بانوان در فعالیت های اجتماعی و ورود به عرصه اجتماعی است، برای نمونه خانم دباغ به عنوان شخصیت مبارز که توانست انگاره های ساخته شده در مورد زنان را بشکند.
به گزارش خبرنگار تشکلهای دانشگاهی خبرگزاری فارس، مجتبی احمدی پژوهشگر حوزه زنان در سومین دوره همایش کوثرانه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل با موضوع « نظامات اجتماعی و انگاره سازی دختران » گفت: در تاریخ پر التهاب ایران یکی از نیروهای مهم اجتماعی زنان بودند، هرچند که زنان ما نمی توانستند در حوادث مهم تاریخی از جمله جنبش مشروطه، نهضت تنباکو حضور فعال داشته باشند اما به تدریج با ورود اندیشه های نوع چپ به ایران و اندیشه های سوسیالیستی و کمونیستی فعالیت زنان آغاز و در ادامه بانوان مذهبی نیز به تدریج وارد فعالیت اجتماعی شدند.
وی ادامه داد: از مهمترین دستاوردهای انقلاب حضور موثر بانوان در فعالیت های اجتماعی و ورود به عرصه اجتماعی است، از جمله خانم دباغ به عنوان شخصیت مبارز که توانست انگاره های ساخته شده در مورد زنان را بشکند.
احمدی تاکید کرد: زن پروردگار جامعه است امکان ندارد ما جامعه را بدون زن بسازیم و ماهیت هستی زنانه است، امکان ندارد جامعه را بدون حضور زنان به سرانجام برسانیم.
این پژوهشگر حوزه زنان یادآور شد: امروزه نظام سرمایه داری بر روی جلوه گری خانم ها تمرکز دارد و یکی از انگاره هایی که در نظام سرمایه داری ساخته شده و ربطی به دین و حکومت دینی ندارد این است که زن موجودیست برای جلوه گری و اصلا اینستاگرام برای زنان ساخته شده و به طرق مختلف به جلوه گری می پردازد و تمامی هزینه ها در زمینه جلوه گری است.
وی افزود: ما با پدیده آگاهی بشر و اینکه بشر چگونه از خودش، بشر، دنیای پیرامونش آگاه میشود؟
مهمترین مسئله مدرنیته آگاهیست، ما یک شبه وارد تاریخ نشدیم، ما در دل تاریخ قرار داریم مسئله آگاهی در تاریخ ساخته می شود و امکان ندارد بدون دانستن تاریخ به آگاهی دست پیدا کنیم.
احمدی ادامه داد: از جمله انگاره هایی که در گذشته وجود داشت این بود که مردم برای طواف خانه کعبه برهنه طواف می کردند انگار ساخته بودند که در لباسی که گناه می کنید خدا را عبادت نکنید و از این رو برهنه طواف می کردند و بعد از آن افرادی حضور داشتند ک لباس می فروختند برای طواف و می گفتند که با لباس گناه طواف نکنید و این یک انگاره بود یعنی ما با دین تحریف شده ای روبرو بودیم که در آن نماز و روزه و خودشان را فرزندان ابراهیم می دانستند و بت ها را فقط برای تقرب به خدا می پرستیدند و خدا با این انگاره ها مخالف بود.
وی در تکمیل سخنان خود گفت: انگاره ای که راجع به زن می گفتند این بود که زنان در جنگ کارایی ندارند و اینها بر سر راه ما در تاریخ مزاحمند و زنان را زنده به گور می کردند و خداوند زنان را به مرحله ای رساند که زنان رهبری جامعه را به دست بگیرند و قیام حضرت زهرا رهبری جامعه در آن مقطع بود و ما برای شناخت انگاره ها اولین مسئله این است که تاریخ را بدانیم تا علت وجود این انگاره ها را بدانیم و تمامی مسائل ما تاریخی است و باید بدانیم در تاریخ معرفت دینی درباره زنان چه گفتند و چه کسانی گفتند.
احمدی اظهار داشت: اگر تاریخ معرفت اجتماعی در باب زنان و معرفت دینی در باب زنان را خودتان وارد نشوید برایتان این تاریخ و معرفت را میسازند.
علاوه بر تاریخ که به عنوان مسئله طولی در عرض زمان شکل گرفته، یک مسئله عرضی در حیات بشر داریم که آن مسئله جامعه است.
وی گفت: درست است که همه از دل تاریخ عبور کردیم اما الان رسیدیم و در کنار یکدیگریم و میگویند آنچه که آگاهی ما را شکل میدهد جامعه است.
ما در جامعه بزرگ میشویم.
از بچگی در بستر جامعهایم و توجه میکنیم که دیگران چه می گویند؟
گاهی هم مارپیچ سکوت شکل میگیرد و هیچ کس چیزی نمیگوید و آن انگارهی غالب، غالب میشود.
احمدی ادامه داد: مسئله دوم، جامعه است.
جامعه همواره یکسری ساختارهای آگاهی ساز دارد.
در جوامع مدرن یکی از این ساختارها رسانه است، دیگری نظام آموزش و پرورش است.
من و شما کلیشههای ذهنیمان با کتابهای درسی شکل میگیرد و ما را به یک استانداردی میرسانند که همه شبیه هم فکر میکنیم.
به ما میگویند در مورد تاریخ اینگونه فکر کنید، در مورد فلان چیز اینگونه فکر کنید و ...
وی افزود: مسئله سوم در جوامع مدرن ایدئولوژی است.
ایدئولوژی بسیار مهم است.
قرن بیست قرن ایدئولوژی بود و ما هنوز ادامه قرن بیست هستیم.
ایدئولوژی میگوید "باید" و "نباید".
این باید و نباید از کجا آمده است؟
در سازمان مجاهدین خلق.
آن جایی که به صورت متعارف به آن میگویند منافقین.
من چون می خواهم به صورت این قضیه را به مسئله محور فهم کنیم، میگویم سازمان مجاهدین خلق.
در سازمان مجاهدین خلق زن باید مثل مرد مبارزه کند و وقتی که بین دو مبارز زن و مرد کشش عاطفی به وجود میآید میگویند سازمان جای عشق و عاشقی نیست.
وی اضافه کرد: این کشش عاطفی برای سازمان مجاهدین خلق به عنوان یک مسئلهای بود که جلوی مبارزه را میگیرد.
کار به جایی رسید که در سازمان فرزندان را از مادران جدا کردند و به اردوگاههایی مانند فرانسه بردند تا علقه مادری جلوی مبارزه زنان را نگیرد.
چون ایدئولوژی میگوید باید مبارزه کرد.
کار به جایی رسید که دست به تغییرات فیزیولوژیک زدند و حتی رحم زنان را درآوردند که کلا صورت مسئله را پاک کنند.
احمدی اظهار داشت: سرمایه داری نیز یک ایدئولوژی است، سرمایه داری یک باید و یک نباید دارد، هسته اصلی سرمایه داری مصرف است.
رگ حیاتی سرمایه داری مصرف است.
ما سه نوع مصرف داریم.
مصرف واقعی مصرف تظاهری و مصرف تمایزی.
و کسانی که چیزی برای مصرف ندارند برای عقب نیفتادن از قافله بدنشان را در این مصرف تظاهری خرج میکنند.
دختر و پسر هم ندارد.
پسرهایی هم هستند که به دنبال این هستند که بدن خود را نشان دهند.
و اینکه میگویم اینستاگرام پدیده ای است برای تکامل سرمایه داری، که میگوید خودت را نشان بده تا بازارت زیاد شود.
اگر چیزی نداری بدنت را در این سرمایه داری بیاور.
ایدئولوژی یعنی این.
یعنی باید مصرف کنی.
وی گفت: مقوله انگاره اینگونه ساخته میشود و انگیزه ای که اکنون وجود دارد این است که زن باید خودش را نشان دهد، دائم مصرف کند و دائم تظاهر کند چون زن نیاز به جلوه گری، دیده شدن و محبت دارد.
مصرف تمایزی یعنی لاکچری بازی.
احمدی گفت: ماهیت آگاهی ماهیت انتقادیست و ما بدون تفکر انتقادی نمیتوانیم بشر را از امیال و احساساتش آزاد کنیم و ما باید نسبت به تمامی مسائل نگاهی انتقادی باشد.
ما امروزه نه خودآگاهی داریم و نه دگر آگاهی و از این رو نمی توانیم در زندگی مشترک روابط خوبی در خانواده داشته باشیم.
انتهای پیام/