خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 25 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

اولین "آزمون ملی سنجش هوش" استاندارد شد

ایسنا | دانش و فناوری | دوشنبه، 04 آذر 1398 - 12:34
به همت یک گروه تحقیقاتی و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی "نخستین آزمون ملی سنجش هوش" در کشور استاندارد شد.
شناختي،طرح،آزمون،هوش،استاندارد،علمي،كشور،–،پژوهشي،علوم،بالين ...

به همت یک گروه تحقیقاتی و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی "نخستین آزمون ملی سنجش هوش" در کشور استاندارد شد.
به گزارش ایسنا، به‌منظور دستیابی به اهداف علمی و اجرایی و با تلاش یک گروه مطالعاتی و تحقیقاتی، "نخستین آزمون ملی سنجش هوش" با عنوان مجموعه آزمون هوشی ایران – استنفورد – بینه (ISB۵) در سطح کشور استاندارد شد.
دکتر علی عسگری، مدرس دانشگاه و مجری این طرح پژوهشی اعلام کرد: با اجرای این طرح می‎توان ابعاد و حیطه‎های مختلف هوش کلی (IQ)، کلامی و غیرکلامی را در افراد سنین ۲ تا ۹۰ سالگی به شیوه‎ای معتبر و دقیق موردسنجش و اندازه‎گیری قرار داد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‎ترین و گسترده‎ترین موضوعات در حوزه علوم و فناوری‎های شناختی، شناسایی و ارزیابی به هنگام و دقیق توانایی‎ها و ناتوانی‎های شناختی و آسیب‎های مغزی است؛ گفت: توسعه و استاندارد کردن ابزارها و آزمون‎هایی که بتوانند ابعاد و حیطه‎های مختلف ویژگی‎های شناختی به‌ویژه هوش را با دقت و به‌صورت معتبر اندازه‎گیری کنند؛ یکی از ضروری‎ترین اقدامات پژوهشی در حوزه علوم شناختی است.
دکتر عسگری گفت: آزمون هوشی ایران – استنفورد – بینه که در این طرح پژوهشی مورد بررسی و اجرا قرارگرفته، نخستین آزمون سنجش هوش و توانایی‎های شناختی است که برای کل کشور بومی‎سازی و استاندارد شده است.
وی با بیان اینکه این طرح مطالعاتی و پژوهشی با چندین هدف عمده و اساسی به اجرا درآمده است، خاطرنشان کرد: شناسایی به هنگام توانایی‎های مختلف شناختی افراد به‌ منظور هدایت‎ مناسب آنان به زمینه‎های مختلف آموزشی، تحصیلی، استخدامی، شغلی و نیز ارزیابی توانایی‌های اولیه و زیربنایی شناختی به‌ویژه برای دوره کودکی و نوجوانی و سرانجام ارزیابی و تشخیص دقیق، علمی و معتبر کودکان دچار مشکلات ذهنی، دیرآموز، مرزی و تیزهوش ازجمله اهداف اصلی این تحقیق بوده است.
وی همچنین اضافه کرد: تشخیص ناتوانی‌ها و اختلالات یادگیری، ارزیابی‌های بالینی و عصب‌روان‌شناختی و همچنین ارزشیابی‌های روانی-تربیتی برای گردآوری اطلاعات درزمینه‎‎ آموزش و مداخله‌های مناسب بالینی، تربیتی، تحصیلی و روان‎شناختی از دیگر هدف‎های تحقیقاتی در این طرح بوده است.
دکتر عسگری تصریح کرد: این طرح در سه مرحله شامل انطباق‎سازی و پرورش مقیاس (تهیه بسته اصلی بومی‎سازی شده آزمون و نیز آماده‎سازی سؤال‎ها، زیرمقیاس‎ها و کلید نمره‎گذاری برای اجرای اصلی)، رواسازی و اعتباریابی (تدوین نسخه رواسازی و اعتباریابی شده ایران- استنفورد- بینه (ISB5) به‌صورت یک مجموعه آزمون کامل ملی) و استانداردسازی (تعیین نمره سنی استاندارد و تهیه جدول‎های هنجاری) به اجرا درآمده است.
مجری طرح یادآور شد: از جامعه آماری همه افراد ساکن در شهرها و روستاهای کل کشور در دامنه سنی ۲ تا ۹۰ سال، سه گروه نمونه بر مبنای الگوی طبقه‎بندی استان‎ها بر پایه ویژگی‎های جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی و زبانی جمعاً به حجم ۲۰۰۰ نفر انتخاب و داده‎ها بر اساس روش‎های پیشرفته روان‎سنجی تحلیل‌شده است.
وی گفت: خروجی اصلی این طرح یک «آزمون استاندارد هوش» برای کل کشور است که می‎تواند علاوه بر کاربردهای انفرادی توسط افراد و خانواده‎ها برای شناخت توانایی‎ها و تعیین جایگاه هوشی فرزندان خود در مقایسه با همسالان وی در کل کشور، در زمینه‎های متعدد علمی، پژوهشی، اجرایی و تشخیصی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
زمینه‎هایی که گستره آن می‎تواند از هدایت، مشاوره و راهنمایی‎های آموزشی، تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی از یک سو، تا کاربردهای بالینی مانند تشخیص و غربالگری انواع آسیب‎های شناختی و مغزی از سوی دیگر قرار داشته باشد.
به گفته وی، این طرح می‎تواند کاربرد‎های گسترده‎ای نیز در مشاوره شغلی و سازمانی در سازمان‎ها و نهادهای مختلف اجرایی و علمی به‌منظور استخدام، جایگزینی، ارتقای سطح شغلی، واگذاری مسئولیت‎های متناسب با سطح توانایی افراد داشته باشد.
دکتر عسگری گفت: یکی از عمده‎ترین مزایای این طرح مطالعاتی – تحقیقاتی در اختیار گذاشتن یک ابزار علمی و معتبر برای پژوهش در حوزه‎های مختلف علوم شناختی، روان‎شناسی، علوم تربیتی و بالینی در دانشگاه‌ها، مراکز علمی و آموزشی و نیز کلینیک‌های تخصصی است.
انتهای پیام