نقش محتواسازی در قوام گردشگری داراب/ رویکرد نوین با گردشگری تجربهمحور
محتواسازی و ارائه شیوههای نوین، تضمینکننده رونق صنعت گردشگری در شهرستان داراب است.

به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، گردشگری به مثابه پلی از گذشته به آینده، نسل امروز را با ارزشهای یک زادبوم آشنا میسازد.
میراث فرهنگی یا معنوی ما از گذشته میآید و ضامن رونق اقتصادی و اعتلای فرهنگی حال و آینده است.
تفرجگاههای طبیعی نیز که تجلی زیباترین مواهب خدادادی هستند بخش دیگری از این رونق را رقم میزنند.
آنچه مسلم است رونق صنعت گردشگری منوط به شاخصهایی است که آن را پایدار میسازد و در نظر گرفتن شاخصهای کارآمد و توسعهمدار بیش از هر چیز به گردشگری پایدار کمک میکند.
شهرستان داراب گونههای متعدد و متنوعی از ظرفیتها و جاذبههای گردشگری را در خود جای داده که برخی از آنها منحصر به فرد و متفاوت است و در مواردی آن طور که شایسته پیشینه و قدمت آنها است دیده نشده است.
برخورداری از زیرساختهای لازم جهت توسعه گردشگری در این شهر کمترین حقی است که احقاق آن یاری و همدلی مردم، مسؤولان، فعالان گردشگری و سازمانهای مردم نهاد را میطلبد.
جاذبههای گردشگری داراب زمانی جایگاه اصلی خود را مییابند که به عنوان دغدغهای عمومی و با نگرشی فراسازمانی مورد توجه قرار گیرند.
خبرگزاری فارس به منظور بررسی وضعیت گردشگری شهرستان داراب، میزگردی با حضور داوود مرادی(رئیس اداره میراث فرهنگی داراب)، جمال صفری(رئیس سازمان بسیج مهندسین داراب، کارشناسارشد گردشگری) غلامحسین مهرابی(مدرس تاریخ)، سعید کشمیری(فعال عرصه گردشگری) و نوشین کشتکار(راهنمای گردشگری) تشکیل داد و در این هماندیشی پیرامون فرصتها، ظرفیتهای نهفته یا گویا و چالشهای گردشگری در شهرستان داراب تبادل نظر شد.
فارس: با توجه به تنوع و تکثر گردشگری، درآمدزایی حاصل از این صنعت تابع چه شاخصهایی است؟
مرادی: در حیطه گردشگری طبیعی و تاریخی، سیستم جامعی برای اداره میراث فرهنگی تعریف نشده و ارتقاء زیرساختهای گردشگری رویکرد نهایی است اما درآمد حاصل از این اماکن و جاذبهها به چرخه مجموعه اداری بازنمیگردد چراکه از سوی بخش فنی ادارهکل جاذبههای گردشگری و تفرجگاههای طبیعی به شهرداری یا دهیاری که در مجاورت این اماکن وجود دارد، سپرده میشود تا تعهدات بعدی آن بر عهده اداره میراث فرهنگی نباشد.
طی یک سال اخیر زیرساختها و تجهیزات در آبشار فدامی، غار سهلک، تنگه رغز و چشمه گلابی ایجاد شده اما از آنجا که بدنه میراث فرهنگی در شهرستانها فاقد قوام و قدرت لازم است، درآمد خاصی از این اماکن به مجموعه برنمیگردد.
از دیگر ضعفهای موجود نگرش عمومی نسبت به ظرفیتهای شهرستان است.
داراب جاذبههای گردشگری و محصولات کشاورزی مرغوبی نظیر انجیر نوایگان و مروارید، دشت گل محمدی لایزنگان، انار، خرما، مرکبات و...
دارد اما انجیر داراب برندسازی نشده و در نقاط دیگربه عنوان انجیراستهبان شناخته میشود یا گل محمدی و عرقیات لایزنگان به اندازه گل محمدی میمند شناخته شده نیست.
در داراب به جای شناسایی پتانسیلها و به فعل درآوردن آنها منتظر تلنگری از شهرهای دیگر هستیم.
طی سالهای اخیر فقط تنگه رغز شهرت کشوری یافته و مرکبات داراب نیز که از دیرباز شناخته شده بود و...
بنابراین شناسایی ظرفیتها، اولویتبندی و برندسازی آنها در دسترسی به موفقیت تاثیر ویژهای دارد.
فارس: نبود برندسازی برای جاذبههای گردشگری یا محصولات کشاورزی مرغوب و گاه منحصر به فرد در داراب ناشی از چیست؟
اینکه برخی از این محصولات حتی در سطح استان فارس نیز شناخته شده نیستند.
مرادی: برای برندسازی و معرفی باید یک نقطه آغاز در نظر گرفت و به افراد تاثیرگذار و پویا در این عرصه اعتماد کرد.
دو روستای هدف گردشگری شهرستان را در نظر بگیرید، در نوایگان و لایزنگان افراد تاثیرگذاری جهت توسعه تجاری و گردشگری فعالیت دارند اما این افراد در روستای نوایگان بیشتر به جنبه تجاری اهمیت میدهند و برای برندسازی اقدام خاصی انجام ندادهاند اما در لایزنگان انار اشکفتو برندسازی شده است.
این انگیزه باید یا از سوی مردم آغاز شود یا فرماندار و بخشدار .
گردشگری تجربهمحور، رویکردی نوین با بازخورد کارآمد
مهرابی: گردشگری در دوره کنونی تنوع متعددی یافته و شکل خاص آن از بین رفته است وقتی متنوع شده، برنامه ریزان این حوزه باید ابعاد مختلف گردشگری را در نظر گرفته و در عرصه اجرا به آن توجه داشته باشند.
از آنجا که صنعت گردشگری با رویکرد درآمدزایی به پیش میرود با تنوع گردشگری، درآمدزایی حداکثری نیز حاصل میشود.
گردشگری اکوتوریسم، گردشگری غذا، هنری، علمی و در کنار آنان گردشگری تاریخی را نیز داشته باشیم و شهر داراب باید از هر لحاظ در این عرصه جلوهگر باشد.
در حال حاضر بیش از 40 نوع گردشگری در دنیا شناخته شده که در شهرستان ما فقط دو نوع آن مورد توجه است که همان نیز به درستی اجرا نمیشود چرا که در تنگه رغز و دره آکواریم که بیشترین گردشگران را دارد در کنار گردشگری به حفاظت از محیط زیست توجه نمیشود این در حالی است که در صنعت گردشگری علاوه بر زمینه اقتصادی، بعد فرهنگی نیز اهمیت دارد.
یکی از راههای رونق گردشگری این است که افراد یا شرکتهای گردشگری که درآمد مستقیمی از این راه دارند بخشی از درآمد خود را به برنامههای جاذب این عرصه اختصاص دهند.
از آنجا که گردشگری سودآوری چندانی برای اداره میراث فرهنگی ندارد باید مجموعه ادارات دیگر را پای کار بیاوریم چرا که درآمد وقتی حاصل می شود که همه مجموعههای اداری در این میدان با اداره میراث فرهنگی همراهی و تعامل داشته باشند به عنوان مثال برگزاری جشنوارهای هنری از سوی فرهنگ و ارشاد یا شهرداری، حضور هنرمندان را از شهرهای دیگر به داراب به دنبال دارد و به این وسیله میتوان گردشگری هنری را پررونق نمود.
این افراد به واسطه حضور در جشنواره با غذاهای بومی و آثار تاریخی این شهرستان نیز آشنا میشوند همچنین برگزاری جشنواره رخدادهای شرق فارس با اولویت گردشگری یا همایشهای علمی از دیگر برنامههایی است که رونق بخش گردشگری تلفیقی است.
امروزه گردشگری تجربه محور شده و گردشگرانی هستند که برای کشاورزی به منطقهای سفر میکنند و برای داراب که 97 درصد پنبه استان فارس را تولید میکند و تنوع محصولات کشاورزی دیگر نیز در این شهر زیاد است، این نوع گردشگری فرصت مناسبی است که به دلیل نبود تعامل بین سازمانی، از آن بهره مناسبی حاصل نشده است.
در کنار مجموعههای اداری، سازمانهای مردمنهاد، رسانهها و راهنمایان گردشگری میتوانند با تشکیل کمیته گردشگری به رونق این صنعت کمک کنند.
فارس: خروج گردشگری از فرم تکبعدی و پرداختن به گردشگری تلفیقی، نیازمند شناسایی و توانمندسازی زیرشاخههای متعدد است، برای شناسایی و رشد این زیرشاخهها چه اقداماتی میتوان انجام داد؟
مهرابی: برای این امر باید برنامهریزی جامعی وجود داشته باشد و با الگوبرداری از کشوری نظیر فرانسه که مهد گردشگری جهان است، میتوان به جذب گردشگران از شهرها و استانهای همسایه پرداخت.
قراردادهای خواهرخواندگی با شهرها یا کشورهای دیگر نیز میتواند کارآمد باشد و شهرهای دیگر کشور تجربههای مفیدی در این زمینه کسب کردهاند.
باید داراب را به عنوان قطب گردشگری منطقه تعریف کنیم آن هم نه با تئوری و شعار "استان دارابگرد" بلکه در عمل این موضوع را به اثبات برسانیم.
محتواسازی جاذبههای گردشگری به قوام این صنعت کمک میکند
صفری: در هر مقولهای با چهار شاخص آموزش، نیروی انسانی، تجهیزات و معلومات مواجه هستیم که در سطح بینالمللی به عنوان مولفههای قدرت مطرح هستند.
ما باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که در حیطه گردشگری در کدام مولفه قوی و در کدام یک ضعیف هستیم.
در زمینه نیروی انسانی، داراب تحتالشعاع شرایط سیاسی و جناحی موجود است و عدم پیشرفت در حیطه گردشگری ناشی از نگرش جناحی است که به همه ابعاد تسری یافته است.
آنچه بدیهی است با تغییر دولتها، سیاستهای جدیدی در مقولههای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و...
شکل میگیرد و بهترین راهکار برای اینکه گردشگری و میراث فرهنگی شهرستان کمتر دستخوش این تغییرات شود، تشکیل سمن در حوزه گردشگری است.
تشکیل سمنها با حمایت اداره میراث فرهنگی و شناسایی ظرفیتها، موفقیت را تضمین میکند.
در عرصه تولید و توزیع با زنجیره تامین مواجه هستیم و از این رویکرد میتوان در گردشگری نیز استفاده کرد.
در داراب علاوه بر بناهای تاریخی، بقاع متبرک و جاذبههای طبیعی؛ تنوع قومیتها، تنوع اقلیم، همچنین آداب و سنن نیز میتواند به عنوان منابع درآمدزا در گردشگری مطرح شود.
چنان چه برای ظرفیتهای و جاذبههای گردشگری شهرستان محتواسازی شکل بگیرد میتوان به رونق این صنعت امیدوار بود.
همان گونه که در سیستم آموزشی برای القا مفاهیم کتب درسی به تصویر و نمایش اتکا میشود در عرصه گردشگری نیز میتوان از مشابهسازی بهره برد به عنوان مثال در دارابگرد راهاندازی کارگاه ضرب سکههای دوران باستان برای گردشگرانی که به دارابگرد سفر کردهاند، عینیت بخشیدن به اجزا و عناصر تاریخی موجود در این بنای عظیم است که در ذهن گردشگران بیشتر ماندگار میشود.
داراب در عرصه گردشگری بیرقیب و پرفرصت است
کشمیری: گردشگری در داراب مانند سفره خان است و بسیار متنوع به همین جهت به هر کدام از انواع گردشگری یا جاذبههای موجود در شهرستان نصفه و نیمه پرداخته شده است.
به عنوان مثال در گلپایگان کمبود جاذبههای گردشگری را با موزه سنگنگاره جبران کردند و از این راه درآمدزایی میکنند با وجود اینکه سنگنگاره مقولهای تخصصی است و بیشتر کارشناسان و متخصصان از چنین موزههایی استقبال میکنند.
اما در داراب پتانسیلهای گردشگری به قدری متنوع و متعدد است که در برندسازی و اولویتبندی روند کارآمدی شکل نگرفته این در حالی است که برخی از جاذبههای داراب با اندک هزینهای میتواند طیف زیادی از گردشگران را جذب کند در اصل جاذبههای داراب نظیر ارتفاعی است که برای آنها پلکانی نصب نشده است.
داراب در حیطه گردشگری بیرقیب و پرفرصت است.
در حال حاضر عموم مردم به دنبال گردشگری طبیعی، آبشار، چشمه و...
هستند و برای بازدید از بناهای تاریخی بیشتر افراد متخصص و دانشگاهی حضور مییابند.
جهت جذب بیشتر گردشگران بهتر است با همکاری اداره میراث فرهنگی و فرمانداری پکیجی با عنوان فرصتهای سرمایهگذاری گردشگری تنظیم شود و در ادامه کار با حضور سرمایهگذاران و تشکیل کمیته سرمایهگذاری، بتوان داراب را در ابعاد بینالمللی معرفی کرد.
جهت درآمدزایی از آثار تاریخی شاخص بهتر است هر منطقهای خودمعرف باشد و در روستاهایی که آثار تاریخی یا طبیعی شاخصی دارند، یک نفر به عنوان نماینده گردشگری روستا و راهنمای گردشگری حضور داشته باشد.
کشف چنین افرادی با راهاندازی انجمن خیریه گردشگری میسر است و میتواند جوابگوی کمبود نیرو در مجموعه اداری میراث فرهنگی باشد.
کشتکار: در زمینه معرفی ظرفیتها و جاذبههای گردشگری شهرستان داراب ضعیف کار کردیم و به تنهایی نیز نمیتوان عملکرد موثری ارائه داد بنابراین حضور باانگیزه ارگانهای دیگر میتواند رشد و پیشرفت گردشگری را به دنبال داشته باشد.
داراب به وسیله گردشگری ترکیبی میتواند به شاخصهای استاندارد این صنعت نزدیک شود و انواع گردشگری نظیر گردشگری مذهبی، هنری، طبیعی، تاریخی، غذا و...
میتوانند گردشگران را در این شهر جذب کنند.
چند ماه دیگر جشنواره بینالمللی گردشگری در تهران برگزار میشود و میتوانیم در این نمایشگاه حضور یابیم و به معرفی ظرفیتهای متعدد گردشگری داراب بپردازیم اما سرمایهگذار نداریم و بدون حضور سرمایهگذار نمیتوان هزینه را تامین کرد این در حالی است که معرفی داراب در این جشنواره میتواند رونقبخش گردشگری مذهبی، تاریخی، طبیعی و غذاهای بومی این شهرستان باشد.
فارس: در داراب حضور سرمایهگذاران با موانعی همراه است و بروکراسی اداری که البته در نقاط دیگر نیز وجود دارد، سرمایهگذاران را چندان که شایسته ظرفیتهای داراب است، جذب نمیکند.
مرادی: هماکنون 10 مجوز سرمایهگذاری میلیاردی به همراه افراد باانگیزه آماده اجرا است اما بروکراسی اداری به قدری آزاردهنده هست که گاه خود ما خسته میشویم چه برسد به سرمایهگذاران.
از آنجا که در سطح شهرستان اختیارات کامل وجود ندارد و اقدامات نهایی باید در سطح استان پیگیری شود روند اجرای طرحها با مشکلات مضاعفی همراه شده که متاسفانه در این موانع، برخی از ظرفیتهای سرمایهگذاری کمرنگ میشود.
تنها مجوزی که نیاز به نظارت دیگر سازمانها ندارد و در مجموعه میراث فرهنگی ارائه میشود مجوز بومگردی است و تلاش ما بر توسعه و رونق اقامتگاههای بومگردی متمرکز شده که طرحهای خوبی نیز در این زمینه اجرا شده است.
فارس: ظرفیتها و فرصتهای گردشگری داراب در کدام شکل توریسم (طبیعی، تاریخی و مذهبی) منحصر به فرد است که میتواند تضمین کننده ارتقا این صنعت باشد؟
مرادی: داراب در حیطههای مختلف جاذبههای ویژهای دارد و بستگی دارد در کدام حیطه بیشتر کار شود.
به عنوان مثال در زمینه دارابگرد که از افتخارات تاریخی شهرستان است برندسازی شکل گرفته اما به دلیل عظمت و پیشینه مجموعه، کارشناسان برای کاوشهای باستانی مردد هستند و قدم اول را بر نمیدارند چرا که کاوش در دارابگرد، نیازمند طرح موضوع و پژوهشهای خاصی است که با حضور کارشناسان متخصص در این منطقه میسر میشود.
قلعه بهمنی فورگ و قصر آیینه رستاق نیز از آثار منحصر به فرد و باشکوه شهرستان است و به گفته کارشناسان ادارهکل میراث فرهنگی، قصر آیینه بکرترین چهارطاقی ایران است و از بناهای شاخص شهرستان به شمار میرود.
پتانسیلهای شهرستان داراب در حیطه گردشگری طبیعی و تاریخی بسیار زیاد است و ارتقا این صنعت، عزم جدی و جمعی را میطلبد.
از آنجا که در سطح ملی شخصیتهای تاثیرگذار نداریم این موضوع باعث شده که بناهای تاریخی ما مغفول بماند و در حق داراب تبعیض و اجحاف به وجود بیاید.
تنظیم اساسنامه شهر و روستا از برنامههای توسعهمحور گردشگری بوده که ماهیت آنها با سمنها متفاوت است و روستاهایی که در حیطه گردشگری مطرح هستند، میتوانند با محوریت دهیار روستا به فعالیت بپردازند.
پیش از این کارتهایی از سوی ادارهکل به این افراد ارائه میشد که باید این برنامه را دوباره احیا کنیم.
همچنین تشکیل شورای گردشگری نیز از دیگر برنامههایی است که به وسیله آن میتوان قویتر در عرصه گردشگری ظاهر شد.
مهرابی: به دلیل تنوع جاذبهها، رونق گردشگری را نباید بر یک محور متمرکز کرد اما با تقسیمبندی و اولویتبندی میتوان به همه جاذبهها پرداخت.
به این منظور میشود برای هر سال یک یا دو جاذبه تاریخی، طبیعی یا مذهبی را در نظر گرفت و متناسب با آن شعار ویژهای را ارائه کرد که در میدان عمل نیز به این جاذبهها رسیدگی ویژه شود.
گردشگری برای مردم و مسؤولان داراب اولویت نیست
فارس: در تبدیل منابع موجود در شهرستان به جاذبه گردشگری رویکرد توانمندی وجود نداشته برای تقویت این بخش چه راهکارهایی وجود دارد؟
مهرابی: تبدیل منابع موجود به جاذبه نیازمند زیرساخت است و تامین زیرساخت نیز باید با مشارکت سرمایهگذاران خصوصی در کنار مجموعه دولتی صورت گیرد با همین رویکرد احداث هتل، رستوران، اقامتگاه بومگردی و...
توسط بخش خصوصی همچنین عمران و راهسازی نیز توسط دولت به جذب گردشگر کمک میکند ضمن اینکه تامین روساخت نیز در قالب تبلیغات، معرفی و...
جهت دهنده و پشتوانهای برای منابع موجود است.
گردشگری باید برای مردم و مسؤولان اولویت باشد اما در داراب این گونه نیست.
به عنوان مثال برای جشنواره گلاب لایزنگان، عالیترین مقام جهاد کشاورزی جز مدعوین است اما مدیرکل میراث فرهنگی استان نیست.
در چنین جشنوارههایی اولویت با کشاورزی است و گردشگری را در نظر نمیگیرند و این یک ضعف بزرگ است که باید جبران شود.
کشمیری: عموم منابع موجود در شهرستان، جاذبه هستند اما شکل و نحوه گردشگرپذیری در این جاذبهها اهمیت دارد.
در حال حاضر شهرهای استان فارس داراب را به عنوان شهر شاخص گردشگری پذیرفتهاند جشنواره گلاب لایزنگان الگوی شهرهای دیگر شده است.
بخشی از این الگوپذیری را مدیون فضای مجازی هستیم که میتوان با راهاندازی پویش جذب گردشگر در شبکههای مجازی شهرمان را بیش از پیش به سایر هموطنان معرفی کنیم.
در حال حاضر نسبت به آرمان خود تشکیل «استان دارابگرد» عقب هستیم اما در حال حرکتیم.
برای تحقق رونق گردشگری نیازمند الحاق داراب به محور ساسانی هستیم.
سال گذشته داراب از محور ساسانی کنار گذاشته شد در حالی که ملحق شدن به این محور میتوانست به آثار تاریخی داراب بودجه تزریق کند، به ورود گردشگران خارجی کمک کند و این شهر را در پکیچهای مطرح قرار دهد.
ثبت جهانی دارابگرد مطالبه جدی ما است
مرادی: برای پیوستن داراب به محور ساسانی پیگیری بسیاری صورت گرفت و دلائلی که برای قرار نگرفتن داراب در این محور ارائه شد بعد مسافت، نبود پژوهشگاه میراث فرهنگی و تحقیقات مدون و...
در این زمینه بود که تعدادی از آنها را نپذیرفتیم.
اما منابع و رفرنس علمی مورد نیاز پیرامون آثار ساسانی داراب به آن میزان که شایسته است وجود ندارد.
در حال حاضر ثبت جهانی دارابگرد مطالبه جدی ما است.
البته آثار داراب قابلیت این را دارد که در یک پرونده مستقل قرار بگیرد و جدای از اینکه به پرونده محور ساسانی الحاق شود میتوان آثار شاخص داراب نظیر مسجد سنگی، نقش شاپور و دارابگرد را در یک مجموعه جداگانه ثبت کرد که پیشزمینه آن تاسیس پژوهشگاه است.
فارس: برای شناسایی و ارتقا ظرفیتهای گردشگری که مغفول ماندهاند، چه باید کرد؟
صفری: گردشگر با هدف سفر میکند و ما باید ذائقه و هدف گردشگر را شناسایی کرده و ذائقهپروری کنیم.
البته عدهای نیز فقط برای تفریح و تفرج سفر میکنند و رویکرد خاصی در گردشگری ندارند.
گردشگری خلاق، گردشگری رویداد، گردشگری تاریخی، گردشگری مذهبی و گردشگری طبیعی انواع گردشگرپذیر هستند و بستگی به محتوا و شیوه ارائه این محتوا دارد.
نبود برنامهریزی و اجرای مناسب طرحها به جای جاذبه، دافعه ایجاد میکند.
کشمیری: داراب با بقاع موجود به ویژه آرامگاه دحیه انصاری که از صحابه پیامبر(ص) و نماینده امام حسن مجتبی(ع) در داراب است، میتواند به یکی از قطبهای کشور در زمینه گردشگری مذهبی تبدیل شود اما در این حیطه کمکاری شده و به این ظرفیت بزرگ نادیده گرفته شده است.
کشتکار: یکی از دغدغههای موجود پررنگ شدن تنگه رغز است.
شهرت این جاذبه برای راهنمایان گردشگری هم فرصت است و هم چالش چرا که تعداد زیادی از گردشگران به خاطر تنگه رغز به داراب سفر میکنند و لیدرهای درهنوردی با ما که راهنمای فرهنگی و تاریخی هستیم تعامل مناسبی جهت معرفی گردشگران حاضر در داراب ندارند این در حالی است که مسافران میتوانند در کنار استفاده از آبشارهای رغز به بازدید بناهای تاریخی ارزنده شهرستان نیز بپردازند.
مرادی: تعدادی از راهنمایان تخصص و تجربه کافی ندارند این در حالی است که لیدرهای تنگه رغز باید تخصص و مهارت لازم را داشته باشند بنابراین شناسایی اقامتگاهها، وضعیت فرهنگی گردشگران و راهنمایان، نیازمند نظارت و ابزار قانونی هستند که طی سال جاری دادستان به این موضوع ورود کرده تا امنیت بیش از پیش تامین شود.
فارس: با توجه به تنوع غذا، قومیتها، لباسهای محلی و...
در سطح شهرستان، برای بومیسازی ظرفیتهای موجود و پرداختن به جوامع محلی چه برنامههایی اجرا شده یا میتوان در آینده برگزار کرد.
مرادی: برای برپایی جشنوارههای محلی نظیر جشنواره عشایر نیاز به تامین اعتبار و همراهی بین سازمانی است که در برخی موارد عدم استقبال و همکاری، دلسردی ایجاد کرده است.
چنان چه برنامههای بومی به اهالی منطقه سپرده شود و اداره میراث فرهنگی بیشتر نقش نظارتی داشته باشد، بهتر است و بیشتر میتوان به استمرار این برنامهها امیدوار بود.
پیش از این جشنواره بازیهای بومی و محلی در رستاق و جشنواره خرما در فورگ طی چند دوره برگزار شد که جشنواره رستاق با رعایت شاخصهای بومی، جذابیت خاصی داشت.
فارس: چرا این جشنوارهها با وجود استقبال مردمی، استمرار نیافت؟
مرادی: اجرای آنان بر حسب شرایط موجود متوقف شد که از مهمترین آن نبود متولی برای تامین هزینهها بود به همین جهت تاکید ما این است که این برنامهها خودجوش و مردمی باشد.
صفری: پرسشی که پیرامون جوامع محلی و بومیسازی مطرح کردید، یک موضوع اساسی است.
در این زمینه سه روند متفاوت تعریف میشود: کار برای مردم که در آن طرح و اجرا از سوی دولت شکل میگیرد و مردم دخالتی ندارند.
سرفصل بعدی مشارکت دولت و مردم است که در آن طرح و نظارت توسط دولت انجام میشود و در روند اجرا مردم نیز مشارکت میکنند و نوع سوم مردم برای مردم است که پایدارترین شیوه کار است چرا که برای شرکتکنندگان نقش معینی تعریف شده و میزان سود نیز مشخص است.
مهرابی: مردم داراب در روند برنامههای بومی بیشتر متکی به مجموعههای دولتی هستند و از آنجا که ادارات در زمینه نیروی انسانی و تامین بودجه محدودیت دارند، نمیتوان انتظار زیادی از آنها داشت بنابراین همایشها و جشنوارههای بومی باید با همافزایی مردم و دولت با یکدیگر برگزار شود.
گردهمایی خاندانهای دارابی که براساس مدارک و مستندات متقن تاریخی، میتوانند اصالت دارابی را در سطح ملی مطرح کنند نیز در این زمینه ارزشمند است به عنوان مثال خاندان جابر ابن عبدالله انصاری از یاران پیامبر اکرم(ص)، این خاندان در روستای نوایگان داراب، نورآباد، شیراز، خرامه، اصفهان و قم ساکن هستند.
همایش خاندان انصاری، خاندان بهارلو، خاندان کشفی، ایلات خمسه و...
تعداد زیادی از افراد را از نقاط مختلف کشور در داراب جمع میکند و برای تامین هزینه این گردهماییها نیز منتظر کمک دولت نیستند.
کشمیری: در زمینه معرفی علمای شاخص داراب کمکاری شده است.
ملاصادق دارابی(معروف به حاج آخوند) که علامه دوره خود بود، سید جعفر دارابی، آیتالله یحیی انصاری و آیتالله فلسفی دارابی از علمای برجسته و صاحب گنجینهای از تالیفات ارزشمند هستند که شایسته است مشخصات این علما و کتب آنها در مجموعهای مدون معرفی شود.
به گزارش فارس، تشکیل شورای عالی گردشگری داراب در قالب سمن و اجرای طرح روستامحور(انتخاب راهنمایان گردشگری در روستاها) کلیدیترین پیشنهادات مطرح شده در این هماندیشی بود که پیوست اجرایی آن در آینده نزدیک تنظیم میشود.
تهیه و تنظیم: سمیه انصاری فرد
انتهای پیام/76020/ر