خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 31 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

راهکار شما برای مقابله با آلودگی هوا چیست؟

باشگاه خبرنگاران | اجتماعی و حوادث | پنجشنبه، 23 آبان 1398 - 07:10
شما می‌توانید راهکار پیشنهادی خود برای مقابله با آلودگی هوای تهران را از اینجا به گوش مسئولان برسانید.
تهران،آلودگي،هوا،شاخص،هواي،واحد،مناطق،درصد،شهر،عبور،شهري،آثا ...

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، «آلودگی هوای تهران» موضوعی که در نگاه اول چند واژه ساده است، این روز‌ها ورد زبان رسانه‌ها و مسئولان سلامت مردم و مدیریت شهری شده است.
اما وقتی می‌بینیم شاخص آلودگی هوا در برخی نقاط تهران از ۱۶۰ واحد هم عبور کرده و در حال رسیدن به قله ۱۷۰ واحدی است، دیگر واژه آلودگی هوا به آن سادگی نیست و به اندازه نفس کشیدن در یک منطقه آلوده به مواد شیمیایی جنگی وحشتناک است.
در عصر روز چهارشنبه شاخص آلودگی هوای تهران در مناطق ۷، ۹، ۱۰، ۱۸، ۲۱ و ۲۲ که در غرب تهران واقع شده‌اند، از مرز ۱۵۰ واحد عبور کرد و در منطقه ۲۰ که همان شهرری است با عبور از شاخص ۱۶۱ واحدی رکورد آلوده‌ترین نقطه تهران در روز چهارشنبه را فتح کرد.
در مناطق شمالی به غیر از منطقه ۲ شاخص آلودگی زیر ۱۰۰ واحد بود، اما مناطق ۱۳ و ۱۴ هم در شرق تهران دارای شاخص بالای ۱۵۰ واحد بودند.
وقتی شاخص آلودگی هوا بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ واحد است، وضعیت هوا تنها برای گروه‌های حساس نظیر کودکان، سالمندان و زنان باردار خطرناک است.
اما وقتی از ۱۵۰ واحد عبور کرد، برای همه گروه‌ها خطرناک می‌شود.
شرکت کنترل آلودگی هوا آثار تنفس هوا برای گروه‌های مختلف در شاخص‌های متفاوت را به شرح ذیل اعلام کرده است.
حجت نظری عضو شورای شهر تهران در ۳ تیر ۹۸ در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم، میزان آلایندگی ناشی از خودرو‌های سواری در شهر تهران حدود ۳ درصد از کل آلودگی هوای تهران است.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: خودرو‌های سنگین اعم از اتوبوس، کامیون و کامیونت ۳۵ درصد از آلودگی هوای تهران را شکل می‌دهند و سهم موتورسیکلت‌های غیر برقی و غیر انژکتوری هم بالغ بر ۱۰ درصد است.
با یک حساب سر انگشتی می‌توان دریافت که سهم وسایل نقلیه اعم از شخصی و عمومی در آلودگی هوای تهران ۴۸ درصد است و ۵۲ درصد دیگر هم ناشی از سایر آلاینده‌ها نظیر کارخانه‌های صنعتی اطراف تهران و سوخت گاز طبیعی منازل است.
بیشتر بخوانید: دلایل افزایش ترافیک چند روز اخیر در پایتخت
در غرب تهران، جاده مخصوص کرج به محل تمرکز کارخانه‌های صنعتی تبدیل شده که آثار آن هم بر روی مناطق ۹ و ۱۸ که در مجاورت این جاده هستند، در نقشه بالا واضح است.
در جنوب تهران هم کارخانه سیمان آثار خود را بر روی شهر ری گذاشته و در شمال تهران هم که کارخانه‌ای نیست، میزان شاخص آلودگی هوا به طور فاحشی پایین‌تر از سایر مناطق شهر است.
شرایط اقتصادی و اشتغال بسیاری از افراد در این کارخانه‌ها، صحبت کردن در مورد انتقال یا تعطیلی موقتی این کارخانه‌ها را هم دشوار و حتی غیر ممکن کرده است.
ظاهرا تنها متولی کاهش آلودگی هوا شهرداری و پلیس شده‌اند، آن هم با اجرای طرح‌هایی که حالا جوابگو نیستند.
مدیریت شهری سال گذشته طرح جدید ترافیک را به اجرا گذاشت و به مدد بارندگی‌های سال پیش کارآمدی این طرح زیر چتر بارش‌های پارسال به درستی سنجیده نشد و حالا امسال که خبری از بارندگی نیست، این طرح بدون تقلب در حال پس دادن امتحان خود است.
تجربه نشان داده گاهی اوقات که مدیران یک جامعه از حل مشکلی عاجز می‌مانند، راه حل‌هایی از ذهن برخی مردم عادی بروز می‌کند که در نهایت سبب حل مشکل می‌شود.
حالا به نظر شما راه حل آلودگی هوای تهران چیست؟
ایده خود را در بخش نظرات اعلام کنید تا شاید ایده‌ای کاربردی باشد و به گوش مسئولان برسد.
انتهای پیام/