چطور با استفاده از هدفون، میکسهای بهتری داشته باشیم
برای میکس کردن، هیچ چیز بهتر از در اختیار داشتن یک هدفون مانیتورینگ استودیویی در کنار یک جفت اسپیکر مانیتورینگ خوب که در اتاقی با آکوستیک مناسب قرار داده شده باشد نیست.

برای میکس کردن، هیچ چیز بهتر از در اختیار داشتن یک هدفون مانیتورینگ استودیویی در کنار یک جفت اسپیکر مانیتورینگ خوب که در اتاقی با آکوستیک مناسب قرار داده شده باشد نیست.
به گزارش ایسنا بنابراعلام تهران ملودی، اگر اتاق شما از لحاظ آکوستیکی ایدهآل نباشد چه؟
اگر بخواهید تا دیروقت کار کنید چطور؟
اگر بخواهید داخل ماشین، قطار یا هواپیما موسیقی بسازید چه کار می کنید؟
اگر شما با چنین شرایطی روبرو هستید، هیچ راهی به جز میکس کردن با هدفون ندارید.
هدفون برای کنترل میکس و برجسته کردن جزئیات خیلی کوچک پروژه بسیار مناسب است اما نکاتی در این خصوص وجود دارد، مثلا اینکه استریو ایمیج آنها به شکلی غیرطبیعی گسترده است، پاسخگویی فرکانسی یکنواختی ندارند و بین گوشهای راست و چپ crossfeed وجود ندارد.
با وجود تمام این حرفها، بسیاری از موزیسینها، تولیدکنندگان موسیقی و مهندسان حرفهای صدا میکسهای خود را با استفاده از هدفون انجام میدهند، چه بالاجبار و چه به خواست خود.
چطور با استفاده از هدفون میشود یک میکس خوب ساخت؟
از pan کردن شدید صداها خودداری کنید
وقتی به اسپیکرهای مانیتورینگ خود گوش میکنید، صدایی که از اسپیکر سمت چپ تولید میشود نهتنها به گوش سمت چپ شما میرسد، بلکه گوش سمت راست شما هم صدای آن را میشنود (و برعکس).
اما اگر قصد خرید هدفون را دارید باید بدانید وقتی با هدفون به یک قطعه گوش میدهید، اگر یک صدا را کاملا به یک سمت pan کنید، آن صدا در کانال مخالف کاملا حذف میشود.
پس وقتی میخواهید با هدفون میکس کنید، تا جایی که امکان دارد از پن کردن شدید صداها دوری کنید.
با این کار اطمینان حاصل میکنید که تمام صداهای میکستان در هر دو کانال وجود خواهند داشت.
نتیجهی این کار این است که میکس شما در نهایت صدای بسیار طبیعیتری خواهد داشت.
خرید هدفونهای پشتباز
هدفون پشت بسته برای ضبط ایدهآل است، چرا که از درز صدای هدفون به صدابَر جلوگیری میکند.
با اینحال از مشکلات هدفونهای پشت بسته این است که فشار صوتی، داخل هدفون حبس میشود و درنتیجه فرکانسهای بم نادرستی را از هدفون خواهید شنید.
این افزایش فرکانسهای بیس اگرچه صدا را جذابتر میکند، اما باعث میشود شما درک درستی از فرکانسهای بم میکستان نداشته باشید.
به همین خاطر است که مدلهایی مانند هدفون سنهایزر Sennheiser HD ۶۵۰ و AKG K۷۱۲ Pro برای استفادههای حرفهای انتخاب بهتری هستند.
پاسخگویی فرکانسی فلتتر این هدفونها به شما کمک میکند تصمیمات بهتری در حین میکس قطعه بگیرید.
محافظت از شنوایی
این توصیه همیشه وجود داشته که سعی کنید میکسهایتان را در ولوم های پایین انجام دهید (که حالت ایده آل آن بین ۷۰dB تا ۸۵dB است).
این موضوع جدای از اینکه با چه وسیلهای کارهایتان را مانیتور میکنید مهم است، اما اهمیت آن در زمان استفاده از هدفون چند برابر نیز میشود، چون درایورهای هدفون تنها چند سانتیمتر با گوش شما فاصلهدارند.
پس همیشه حواستان باشد با چه ولوم به صداها گوش میدهید.
اگر حس کردید که برای شنیدن بهتر صداها حتما باید ولوم را بالا ببرید، بهجای این کار، استراحت کنید.
این کار نهتنها باعث محافظت از گوش میشود، بلکه خستگی شنیداری را هم رفع میکند.
میکس کردن زمانی که گوشهایتان خسته باشد مانند این است که بخواهید در حین غذا خوردن مسواک بزنید؛ با این کار هم وقتتان را هدر میدهید و هم انرژیتان را میگیرد.
هدفونتان را بهینهسازی کنید
هدفونها میدان صوتی غیرطبیعی میسازند، به شکلی که با استفاده از هدفون شما حس میکنید صدا را به جای اینکه از اطرافتان بشنوید، در سرتان میشنوید.
همچنین پاسخگویی فرکانسی هدفونها اصلا فلت نیست.
برای اینکه این مشکلات جبران شوند شما میتوانید از نرمافزارهای مختلفی استفاده کنید.
Nx از کمپانی Waves مشکلات کراس فید هدفونها را برطرف میکند و به شکل صادقانهای عمق، انعکاسهای طبیعی و استریو ایمیج یک جفت مانیتور سطح بالا که در یک اتاق آکوستیک شده قرار گرفتهاند را شبیهسازی میکند.
Reference ۴ از کمپانی معروف Sonarworks محدودیتهای فیزیکی هدفون شما را برطرف میکند و به شما کمک میکند از هدفونتان پاسخ فرکانسی فلتی بگیرید تا بتوانید تصمیمات درستی در حین میکس اتخاذ کنید.
برای چک کردن میکس از اسپیکرها استفاده کنید
وقتی میکس تان را با استفاده از اسپیکرهای مانیتورینگ استودیویی انجام میدهید، همیشه پیشنهاد میشود در انتهای کار آن را با یک هدفون تست کنید تا ببینید روی هدفون چگونه صدا میدهد و آیا نیاز به انجام تغییری هست یا نه.
این کار سادهترین راه برای مطمئن شدن از این است که ببینید میکس شما هم در هدفون و هم در اسپیکر صدای خوبی میدهد.
همین موضوع برای زمانی که میکستان را با هدفون انجام میدهید هم صادق است.
یک جفت اسپیکر پیدا کنید (حتی اسپیکر خودرو) و میکس تان را روی آن چک کنید.
در غیر این صورت ممکن است میکس شما تنها با هدفون صدای خوبی داشته باشد و با پخش شدن در اسپیکرها افت کیفیت پیدا کند.
از یک امپلی فایر هدفون باکیفیت استفاده کنید
مهندسان صدایی که با استفاده از اسپیکر کارهایشان را انجام میدهند، هزینهی زیادی را صرف خرید مانیتورهای استودیویی، کنترلر برای مانیتورها و مبدلهای دیجیتال/آنالوگ حرفهای میکنند، چون شما اگر نتوانید بهدرستی صدا را بشنوید، قادر به میکس کردن نخواهید بود.
همین قضیه در رابطه با میکس کردن با استفاده از هدفون هم صدق میکند.
اینجا امپلی فایر هدفون نقش مهمی دارد و به شما کمک میکند تمام جزئیات میکس را با بالاترین دقت ممکن بشنوید.
امپ هدفون Rupert Neve Designs RNHP یک محصول فوقالعاده باکیفیت است که طراحی مدار فوقالعاده حرفهای کمپانی Neve را در آن شاهد هستیم.
SPL Phonitor۲ هم یک امپ فایر هدفون قدرتمند است که شبیهسازی اسپیکری هم در آن انجام میشود و ویژگیهایی مانند کراس فید و پردازشهای مربوط به فضا را به تجربهی مانیتورینگ با هدفون اضافه میکند.
اگر جزو آن دسته از افراد هستید که مدام در حال جابجایی هستند، امپلی فایر هدفون Apogee Groove با داشتن مبدل دیجیتال/آنالوگ قدرتمند، اتصال یو اس بی و بدنهای جمعوجور برای شما ایده آل خواهد بود.
انتهای رپرتاژ آگهی