خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 28 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آموزش عمومی مهم ترین موضوع در مدیریت بحران است

تسنیم | استان‌ها | دوشنبه، 20 آبان 1398 - 18:09
آشنایی و آمادگی کامل مردم محلات مختلف با مسائل مرتبط با مدیریت بحران، مهمترین و بهترین راهکار برای کاهش خسارت‌های حوادث احتمالی است.
بحران،مديريت،يزد،حوادث،استان،جامعه،خسارات،وقوع،ستاد،آموزشي،ه ...

به گزارش خبر‌گزاری تسنیم از یزد، در دنیای پر تلاطمی که گاهی دچار حوادث ناگوار طبیعی و غیر طبیعی می‌شود و خسارات جانی، اقتصادی و زیست محیطی آن کل جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به دنبال آن شرایط بحرانی فراهم شده بر مردم و مسئولان تأثیر می‌گذارد، باید به دنبال راه‌حل‌های عملی و مفید قبل از وقوع بحران بود تا با همکاری بیشتر بین مردم و مسئولین کمترین خسارات مالی، جانی و معنوی متوجه کل جامعه شود.
کشور ایران و به ویژه استان یزد با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی نیز در زمان‌های مختلف با مخاطراتی روبه‌رو است و گرچه نوع بحران را نمی‌توان پیش‌بینی کرد ولی وقوع بحران امری‌ست حتمی و می‌توان با مدیریت آن قبل از وقوع عملکرد بهتری در زمان بحرانی داشت.
محمود شاکری شمسی، مدیرکل ستاد پشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در یزد اظهار داشت: بحران از همگسیختگی جدی عملکرد یک جامعه از مخاطراتی است که سبب خسارات و اثرات منفی گسترده انسانی، اقتصادی یا زیست‌ محیطی می‌شود، به‌طوری که مواجهه با آن فراتر از توانایی جامعه متأثر و دستگاه‌های مسؤل است.
وی داشتن اطلاعات کامل از محل و نوع بحران، میزان نفرات، میزان آمادگی دستگاه‌ها، سرعت عمل در مرحله مقابله، مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، و بهره‌مندی از تجهیزات و نیروی انسانی آموزش دیده را از عوامل مهم در هنگام رویارویی با بحران برشمرد.
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان سیل، زلزله، طوفان، خشکسالی، ریزگردها، فرونشست، تگرگ، بیماری‌های واگیر‌دار و اپیدمی‌ها، آلودگی هوا، حوادث جاده‌ای و سرمازدگی را از جمله بحران‌هایی معرفی کرد که استان یزد با آن رو‌به‌رو می‌شود.
وی ایجاد زمینه مناسب همکاری سازمان یافته شهروندان، سازمان‌ها ونهادهای مسئول در حوزه مدیریت بحران و ارتقای توانمندی جامعه در امور پیشگیری، کاهش خطر و آسیب‌پذیری را از اقدامات مؤثر ستاد بحران دانست و افزود: تأمین ایمنی، تقویت تاب‌آوری با ایجاد مدیریت یکپارچه در امر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، ایجاد هماهنگی در زمینه‌های اجرائی و پژوهشی، اطلاع‌رسانی متمرکز، ساماندهی و بازسازی مناطق آسیب‌دیده و نظارت دقیق بر فعالیت دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه حوادث و سوانح و کمک به توسعه پایدار برای مدیریت بحران را از دیگر فعالیت‌های مدیریت بحران استان نام برد.
شاکری مهم ترین موضوع در مدیریت بحران را آموزش در سطوح مختلف و به صورت عام و خاص بیان کرد و گفت: استان یزد با توجه به سند آموزشی مدیریت بحران در سال جاری دوره‌‌های آموزشی اطفاء حریق، کمک‌های اولیه، امداد و نجات، مدیریت بحران سطح 1و2 و رعایت نظم در جوامع را به تعداد دو هزار نفر ساعت برگزار کرده است.
وی آمار حوادث امسال را تاکنون 41 مورد اعلام کرد و گفت: از این تعداد 14 مورد آلودگی هوا، 12 مورد طوفان، 7 مورد سیل و آبگرفتگی، 4 مورد آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، 2 مورد تگرگ و 2 مورد زلزله بود است.
وی حوادث جاده‌ای و آتش‌سوزی را جدا از آمار بحران سطح شهر دانست و با مهم خواندن نقش مردم در مدیریت بحران افزود: درتمام جوامع و تمامی بحران‌ها اولین کسانی که در حوادث حضور پیدا می‌کنند و می‌توانند به عنوان اولین ناجی‌ها نقشی مهم ایفا کنند مردم هستند.
وی گفت: مردم منطقه و محله با شناخت نسبتاً کافی به محل و همچنین با کسب آموزش‌های لازم در زمینه مدیریت بحران بهترین و موثرترین «‌بحران یار» هستند.
وی شرکت در دوره‌های آموزشی، اطلاع‌رسانی، برقراری نظم و آرامش، اعتماد به مسئولین و همکاری در انجام اقدامات امدادی را از جمله وظایف مردم در زمان بحران برشمرد.
انتهای پیام/ ع